Scratchy skrev 2009-10-09 13:52:56 följande:
Här var det också synestetiskt! Vet inte hur synestetisk jag är egentligen för jag har inte fattat hur man är när man inte är synestetisk. Läste i en bok för ungefär ett år sedan som handlade om minne att det var en speciell man som kunde se färger på bokstäverna, och som så många andra som skrivit här så blev jag förvånad över att inte alla såg färger. Det var typ ett år sedan, så jag har tillbringat en del tid med att fråga ut kompisar hur de egentligen ser världen. Det är för mig helt omöjligt att förstå att en del bara ser svarta bokstäver i huvudet när de tänker på dem. Jag har också förstått att jag har någon form av synestesi när det gäller fysiska känslor. När jag ska beskriva hur jag mår förklarar jag ofta hur det ser ut istället för hur det känns. Kommer ihåg att mina dagisfröknar blev lite fundersamma när jag sa att jag hade ont i foten och att det såg ut som att det låg en apelsinkärna under huden (nu vet jag att det kallas kramp och inte ser ut på något speciellt sätt). Jag lärde mig på något sätt ganska tidigt att inte prata så eftersom det inte gick hem hos den som lyssnade. Men jag kan fortfarande inte koppla att man kan ha smärta utan att visualisera den. Eller att mitt halsont förra veckan var vitt. Kan inte fatta att halsont bara kan vara halsont och inte en färg. Men sen vet jag inte heller vad som är synestesi och inte. För det måste väl vara normalt att det vänder sig i magen av vissa parfymer (speciellt gula, med vitt i mitten)? Eller att man blir åksjuk av pop-musik med en vit slöja som ligger över resten av instrumenten? Eller är det också synestesi? Har ingen aning. A - Fylligt blå I - Vit och lite ihålig (fast gul personlighet (feminin)) S - Vit fast lite mer aggresiv än I (maskulin) T - Svart (En samling tråkiga bokstäver för mig. )
Jag förstår helt klart att man inte märker på rak arm att man ser världen eller kanske rättare sagt känner den på ett annorlunda vis än många andra. Hur skulle man plötsligt gå och tänka sådana tankar om man inte funnit att det varit ett problem av något slag. När jag var tonåring sa jag till min kompis en natt då hon sov över att jag tycker det är konstigt att även trots att man hör att det är alldeles tyst i rummet så är det ändå aldrig helt tyst. Hon fattade inget av vad jag menade och då gick det upp ett ljus för mig att det susande och vinande ljud jag hör inne i öronen hela tiden inte är något alla andra också upplever. Jag läste på lite om det och kom snabbt fram till att det handlade om tinnitus. Eftersom jag haft det så länge jag kan minnas har jag inte riktigt tänkt på det eller funderat på om det är så det skall vara eller inte. Men då hon reagerade som hon gjorde så gick det ju upp för mig. Det är också mycket svårt att föreställa sig hur absolut tystnad skulle vara och upplevas. Jag kan bara föreställa mig att om jag skulle få uppleva det så skulle jag känna mig riktigt ensam, rädd och tro att jag var död haha. Som tur är min tinnitus dock inte så jätte hög eller besvärande men den är alltid där i bakgrunden.
Allt det du Scratchy beskriver är synestesi. Jag har väldigt svårt alls att begripa meningen du skrev om pop-musik med en vit slöja över instrumenten
Men, jag som inte har synestesi kan inflika att jag är fullt kapabel att känna, uppleva och fantisera. Jag kan se saker i mitt inre öga på samma sätt som jag kan se minnen. Se rum och miljöer, ansikten och jag kan förnimma lukten av jordgubbe och liknande just genom minnet av dem. Jag känner ju också smärta men jag får ingen bild utav den det gör bara olika ont på olika sätt. Det kan vara smärta i olika nivåer från mild till dödlig

och så kan smärtan kännas på olika sätt. Molande, skärande, knivig, vass, svidande, brännande etc. Men jag upplever aldrig en färg. Det du skrev om parfym höll jag med fram till den punkten med gult och vitt i mitten

Visst kan min mage vända sig då jag känner en riktig äcklig lukt men för mig är en lukt enbart en lukt som har olika nivåer på hur gott eller äckligt den luktar. Den kan lukta mild, stickande, frätande, sur, söt, mjuk men aldrig i form av färg. Dessvärre är också alla bokstäver helt svarta för min del.
Har ni annars testat någon gång ett responskonflikttest? Jag kan tänka mig att det för synestetiker kan bli en extra stor konflikt och att tiden blir lite högre för de utan synestesi. Ett sådant test brukar ofta se ut på det viset att ord för färger är skrivna i en annan färg än det som ordet står för. T ex ordet gult står skrivet i grön färg. Man har kanske använt bara 3 olika färgord och färger och har ett helt ark fyllt av dessa ord skrivna i fel färger. Så skall man när man utför testet ignorera att läsa själva ordet och enbart säga vilken färg ordet är skrivet i. Då jag t ex ser enbart färgerna som finns där är det trots det en konflikt som uppstår då läsning är något som är automatiserat för läskunniga. Så hjärnan vill direkt läsa ordet innan den ser färgen. På det vis brukar det ta längre tid att säga färgerna på orden än vad det gör att säga färgerna ifall de inte är skrivna i missledande ord. Vet inte hur bra jag förklarade testet men hur är det för er. Om ett ord står skrivet i en viss färg hur upplevs det då för er? Krockar det på något vis för er då med den färg ni upplever från bokstäverna och ordet i sig? Blir det någon sorts förvirring då eller hur känns det?