• DaCiss

Har du synestesi?

Jag tänker mig att de personer som är synestetiker själva vet vad det handlar om och i så fall väljer om de vill svara på frågan eller inte.

Varför jag undrar är för att jag är fascinerad utav fenomenet och har dessutom läst att det kan vara vanligare än man skulle tro. Skulle vara intressant att se om det finns någon som rör sig på familjeliv som har detta som ett inslag i livet och hur det yttrar sig.

Valde att posta inlägget här så man kan vara anonym.

• Svar på tråden Har du synestesi?
  • Miss Daisy
    Zawadi skrev 2010-01-05 14:45:55 följande:
    Jo, kom på en sak till hon berättade som jag förundrades över. Hon har varit gravid 2 gånger, och båda gångerna var det en viss färg som gjorde henne illamående (inte samma färg för de olika graviditeterna). Alltså, hon var redan illamående, men när hon såg den färgen så spydde hon. Problematiskt... Någon som upplevt något liknande?
    Jag spyr, eller i varje fall nästan spyr, också av en färg, och inte bara när jag är gravid utan alltid. Min äckelfärg är ljuslila. Ett par ggr har jag varit inne i ljuslila rum och jag mår verkligen fysiskt dåligt av det.

Jag har förresten också ett estetiskt jobb, och det är möjligt att det har med min synesetesi att göra.
  • Harlow
    Miss Daisy skrev 2010-12-10 07:30:55 följande:
    Jag spyr, eller i varje fall nästan spyr, också av en färg, och inte bara när jag är gravid utan alltid. Min äckelfärg är ljuslila. Ett par ggr har jag varit inne i ljuslila rum och jag mår verkligen fysiskt dåligt av det.

Jag har förresten också ett estetiskt jobb, och det är möjligt att det har med min synesetesi att göra.
    Vad lustigt.
    När jag var liten blev jag fysiskt illamående av färgkombinationen ljusrosa+ljusblå. Blir inte det typ ljuslila om man mixar det dessutom?
    Moralpanik?
  • Timotei

Hej!

Här kommer jag med ett sent inlägg om synestesi.

Jag ser siffror, ord, bokstäver, årtal mm i färger. Har gjort det så länge jag kommer ihåg och färgerna har alltid varit samma. Precis som alla andra så trodde jag att alla såg fäger på detta sätt när jag var mindre. Min syster har också det, och när vi var små satt vi och jämförde bokstäver och siffror med färger.

Den bokstav som ett ord börjar på "färgar" oftast hela ordet, det vill säga Linda blir genomskinligt mjölkvitt eftersom L har den färgen. Jag ser färgerna inuti huvudet jättetydligt, men färgerna kan vara speciella och komplexa och lite svåra att förklara. T ex är både C och S gula, men S är mer klargult och C mer blekgult.
    Konstigt nog så är även bokstaven i, vit/genomskinlig för mig.

Alla årtionden har olika färger, för mig är sjuttiotalet rött, medans de som är födda på åttiotalet får en blå färg. Men deras faktiska ålder kan vara en annan färg, som t ex 36 som är beige och gul. Mina mamma har berättat att jag kunde memorera alla vänners och släktingars ålder när jag var mycket liten, i dagisåldern. Det beror nog på att jag såg åldern som en färg, och det var lättare att komma ihåg dem då. 

A - röd
    I - genomskinlig Vit
    S - gul
    T - blå

Jag har väl annars varken haft besvär eller direkta fördelar med min synestesi, det liksom bara finns där. Däremot så skulle jag inte vilja vara utan min färgglada värld :).

• SophiaN

Jag har också synestesi och ser även namn, månader, nummer och veckodagar i olika färger. Det är rätt roligt eftersom att jag har varit runt på några sidor om synestesi och de flesta associerar bokstäverna S och C med gul, precis som jag. A är röd för mig och så blir även namn som Alice, Albin och Alicia, däremot så är Alexander mörk grått. B är orange och sen D blå. E är oftast alltid en ljus färg (bortsett från namnet Emelie som är en hallonrosa färg) men Elin är ljus rosa, Emil är ljus blå och Ellen är gräddvit. Jag vet inte varför men namnet Filippa associerar jag med Coca Cola (?). Iaf, M är röd så Mia och Maria är röda men Mollie är ljus rosa, Malva är orange och Mathilda är ljusgul. Däremot är inte T blå för mig, den är mörkgrön. I är vit. Jag har också en sån där äckelfärg, lila. Men namnet Linnea som jag associerar men ljuslila mår jag inte illa av.

Jag tycker att detta med synestesi är väldigt intressant att läsa om eftersom att jag har haft det så länge. Kommer ihåg för några år sedan när jag tänkte att namnen Stina och Linnea hade passat bra ihop eftersom att sol gul och ljuslila passar bra tillsammans. När jag själv får barn så kommer jag garanterat att tänka på vilka färger namnen har innan jag väljer de.

Även nummer har färger;

0-guld

1-vit

2-svart

3-orange

4-mellan blå

5-röd

6-gul

7-mörk blå

8-mellan lila

9-mörk grön

10-silver

Samma sak med veckodagarna;

Måndag-orange

Tisdag-mörk grön

Onsdag-rosa

Torsdag-svart

Fredag-mörk lila

Lördag-ljus rosa

Söndag-ljus gul

Roligt att veta att jag inte är ensam med detta som jag anser är en roligt gåva vi har! :)

• haw

1=svart

2=blå

3=grön

4=blå

5=röd

6=röd

7=grå

8=lila

9=inget

10=inget

• Anonym (Anonym)

Jag har synestesi och när jag hör eller ser ett ord, en bokstav eller en siffra kommer en färg upp i mitt huvud.

• Anonym (Anonym)

1=ljusgul

2=ljusblå

3=röd

4=ljusgrön

5=Brun

6=rödrosa

7=mörk gul

8=rödbrun

9=grön

• Miemi

Gammal tråd med kul! Jag har det också liksom min 11 åriga son. Min man fattar ingenting när vi jämför våra färger på siffror, bokstäver, namn mm

A-röd 
    B-brun
    C-gul
    D-grön
    E-vit
    F-mörk brun
    G-mörkt grå
    H-ljust grå
    I-vit
    J-vit
    K-svart
    L- ljust grön
    M-rosa
    N-ljust grön
    O-gul
    P-ljust grön
    Q-grå
    R-mörkt grön
    S-mörkt blå
    T-ljust grön
    U-mörkgul
    V-grå
    X-grå
    Y-grå
    Z-grå
    Å-röd
    Ä- röd
    Ö-orange 

• Mrs Moneybags

Jag har synestesi, men inte för specifika bokstäver. Däremot har veckans dagar olika färger (vissa starkare än andra) och ljud/melodier har olika färger. Jag har jobbat med musik tidigare i livet, så det konstnärliga finns hos mig.

Jag har också en specifik form på tiden när jag tänker på den. Den är som en linjal ungefär som går framför och bakom mitt huvud på vänster sida, där nuet är precis vid mitt öra/kind. Framtiden är framför mig och dåtiden bakom mig. 

Mina syskon har också olika former på tiden och månaderna. Min mamma har också färger på dagarna. 

Jag kan uppfatta saker starkt, som t ex känna smaken i munnen när jag ser någonting på tv. Inte bara nästan, utan det känns precis som om jag har tagit hela munnen full av det dom visar. Det kanske har med inlevelseförmågan att göra? 

• Anonym (f)

Jag har det med veckodagar och siffror, men inte med bokstäver.

Siffror ser jag i en inre bild också, inte bara i färg, samt att de inte är abstrakta för mig, utan ligger i olika positioner i ett långt synligt band. (förstår det är svårt att förstå hur jag menar)

• Anonym (f)
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-28 11:11:25 följande:

Jag har synestesi, men inte för specifika bokstäver. Däremot har veckans dagar olika färger (vissa starkare än andra) och ljud/melodier har olika färger. Jag har jobbat med musik tidigare i livet, så det konstnärliga finns hos mig.

Jag har också en specifik form på tiden när jag tänker på den. Den är som en linjal ungefär som går framför och bakom mitt huvud på vänster sida, där nuet är precis vid mitt öra/kind. Framtiden är framför mig och dåtiden bakom mig. 

Mina syskon har också olika former på tiden och månaderna. Min mamma har också färger på dagarna. 

Jag kan uppfatta saker starkt, som t ex känna smaken i munnen när jag ser någonting på tv. Inte bara nästan, utan det känns precis som om jag har tagit hela munnen full av det dom visar. Det kanske har med inlevelseförmågan att göra? 

Detta var väldigt likt det jag har, min tidslinje börjar väl typ mitt i pannan (haha) men gäller även för matematiska saker, dvs jag skiljer inte på hur jag räknar och på tiden, de ligger på samma linje.
  • Miemi

Haha, ja rätt kul med tiden. För mig är varje månad en plats i min farmor och farfars lägenhet som fanns när jag var upp till 7 år

November är köket
    December vardagsrummet
    Januari sovrummet
    Februari är utanför sovrumsfönstret

Sen fortsätter det så.. sommarhalvåret rör sig utanför på gården och så när det är september är man inne i hallen igen.. haha... så sjukt knäppt. 

Det roliga är att fram tills för bara några år sedan så visste jag inte vad detta var. Trodde alla tänkte som jag.. trist liv alla andra har ändå. Jag gillar att jag tänker så här. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (f) skrev 2022-03-28 11:34:24 följande:
    Detta var väldigt likt det jag har, min tidslinje börjar väl typ mitt i pannan (haha) men gäller även för matematiska saker, dvs jag skiljer inte på hur jag räknar och på tiden, de ligger på samma linje.
    Haha! Det är så lustigt att man ser saker i relation till sin egen kropp - var dagar, år och månader befinner sig. 
Svar på tråden Har du synestesi?