Hej!
Här kommer jag med ett sent inlägg om synestesi.
Jag ser siffror, ord, bokstäver, årtal mm i färger. Har gjort det så länge jag kommer ihåg och färgerna har alltid varit samma. Precis som alla andra så trodde jag att alla såg fäger på detta sätt när jag var mindre. Min syster har också det, och när vi var små satt vi och jämförde bokstäver och siffror med färger.
Den bokstav som ett ord börjar på "färgar" oftast hela ordet, det vill säga Linda blir genomskinligt mjölkvitt eftersom L har den färgen. Jag ser färgerna inuti huvudet jättetydligt, men färgerna kan vara speciella och komplexa och lite svåra att förklara. T ex är både C och S gula, men S är mer klargult och C mer blekgult.
Konstigt nog så är även bokstaven i, vit/genomskinlig för mig.
Alla årtionden har olika färger, för mig är sjuttiotalet rött, medans de som är födda på åttiotalet får en blå färg. Men deras faktiska ålder kan vara en annan färg, som t ex 36 som är beige och gul. Mina mamma har berättat att jag kunde memorera alla vänners och släktingars ålder när jag var mycket liten, i dagisåldern. Det beror nog på att jag såg åldern som en färg, och det var lättare att komma ihåg dem då.
A - röd
I - genomskinlig Vit
S - gul
T - blå
Jag har väl annars varken haft besvär eller direkta fördelar med min synestesi, det liksom bara finns där. Däremot så skulle jag inte vilja vara utan min färgglada värld :).