Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Vita hem

Gummsan82 skrev 2009-11-04 10:58:57 följande:
    Finns julnummret av lantliv ute nu?
    Jag köpte den på ICA idag! Var till vårdcentralen för provtagning (=fastande i 12 timmar) och på väg hem köpte jag extra gott frukostbröd och en tidning. Tända ljus, god frukost och Lantliv "gjorde min morgon" trots det bistra beskedet om en ytlig blodpropp i benet på vårdcentralen (så gammal är jag inte). Iallafall gav mig den mysiga frukosten tillsammans med tidningen rejäl julstämning Jag tycker inte det är någon tidning som slår Lantliv vad det gäller julnummer.
  • Mimmi 71
    Meli skrev 2009-11-05 09:46:39 följande:
    Oj, oj, nu var det länge sedan jag skrev här, är väl ingen som kommer ihåg mig mer Har hänt lite här hemma, men intehaft ork att blogga eller fota eller berätta om det alls.Nu ska vi i alla fall äntligen köpa nya soffor. Blev så glad när jag såg IKEAS hemsida att man åter igen får en vit klädsel på köpet nrä man köper Ektorpsoffor. För givetvs är det ju vitt man egentigen vill ha. Men det känns som att det får vara en lite av en finklädsel, man har då och då. För den blir nog välgit smutsig här, med 3 barn, man som jobbar som murare och har bruk och sk*t i håret och dessutom en svart katt....Vilken klädsel till Ektorpsoffa tycker ni är finast? (Förutom den vita då, som man ändå får på köpet?) Behöver verkligen råd.Vi har inte någon färg i vårt vardagsrum än, då det mesta är vitt och ett vitrinskåp i mörkbetsat. Soffan vi har nu är beige och det är vi alltså trötta på.Men blir jätteglad för tips
    Jag vill också köpa nya soffor men tyärr säger nog budgeten stop för det även om man är lockad av erbjudandet om den vita klädseln. I övrigt så är vi i nästan samma situation, en tvååring, två katter och välanvända soffor gör att vitt inte är så varaktigt Jag har kärat ned mig i de grå Ektorp och tror att det kan bli en trevlig kontrast till mycket vitt som jag önskar mig i TV-rummet.
  • Mimmi 71
    Juleja skrev 2009-11-05 13:31:19 följande:
    Mimmi:Jag var inne i din butik och tittade runt lite. Så mycket fint! Jag gillar att sy. Men jag tycker det är svårt att hitta fina barntyger i jersey eller liknande. Var hittar du tyger med så fina mönster?
    Åh, tack. Jag tycker att det finns hur mycket som helst. Kika in till oss på sytråden och prata sömnad.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m47118915.html
  • Mimmi 71

Villa Nordåker skrev 2009-11-06 11:26:04 följande:

Ser att det är fler än jag som har en inredningssvacka av olika orsaker.Skönt att man inte är ensam. Jag brukar tycka de här veckorna innan advent är lite småtrista och dystra. Tycker det hjälper vid advent när man får börja pynta och mysa...
    Håller med om att denna månaden är rejält trist. Dagmamman åker till Kanarieöarna i 14 dagar och jag är inte ett dugg avis

Advents och julpyssel skulle jag dock behöva börja med redan nu. Nästa helg åker vi och hälsar på min pappa och sedan följer 3 helger uppbokade med deltagande i julmarknader. Jag vet att jag i fjol tyckte att tiden efter dessa blev rejält hektisk med julbak, pynt och shopping av julklappar. Hade ju tänkt vara mer förberedd detta år, men nu är det ju istället sömnad av produkter som skall med till marknaderna som gäller. Blir rejält hektiskt även i år inser jag
  • Mimmi 71

Kanske inte så mycket för er "vita" men idag har jag varit till Ittala outlet (finns i samhället) och shoppat. Två kivilyktor, en marimekko-skål (lyktor och skål i blått = nedsänkt pris och matchar trista blå skinnsoffor )och ett tallriksunderlägg i cerice (skall användas som duk) fick följa med hem. Helnöjd med resultatet och hoppas på ytterligare renoveringar.

Letade efter julgardiner på shoppingturen dessutom, som tyvärr inte fanns på den lokala tyg/inredningsbutiken. Svanefors hade de, men inte just denna gardin eftersom de tyckte att den var för tunn i kvalitén. Jag vill ha den ändå! Såg dessa underbara gardiner ifrån Svanefors, vita med röd text, i senaste Lantliv som jag blev tokkär i . Bara att leta vidare, för sådana gardiner SKALL jag ha

Vi fick rejäl inspiration att göra om vårt vardagsrum som är i direkt anslutning till köket i helgen. Vid helgens shopping så följde en platt--TV med hem som möjliggör en del. Vit tapet med en fondvägg i grå/svarta nyanser där TVn sitter, ommålat furutak till vitt och brunbetsade fönster som skall bli vita höjer hela intrycket. Sedan hoppas jag att ekonoin tillåter nya Eketorpsoffor i grått och en ny TV-möbel som skall täcka hela väggen (endast 2,80 lång). "Bestå" från Ikea vore toppen, men är lite för dyrt. Jysk har en TV-bänk men 2 st (för att täcka hela väggen) blir för stort (väggen är 2,80 och en av Jysk TV-möbel är 1,50). Letar vidare! (Har ni några tips?) Det riktigt luriga är att få sambon att gå med på att måla soffbordet och matsalsbordet vitt. Han tycker att det blir så ömtåligt när man målar om själv.

Vem var det i tråden som lämnade in till släkting och sprutlackade möbler? Är det bättre tålighet på detta? När man målar själv så är det så ömtåligt för repor och stötar tycker vi.

• Mimmi 71

Prinsessan Leia skrev 2009-11-09 15:50:27 följande:

Versan snacka om barmhärtig....men ont ska förgås med ont precis hemkommen fr VåC, lilla tultan har fått sprutan J*vlar va hon Skrek, trodde taket skulle lyfta....den enda ungen som gjorde det så de utanför må trodde vi slog henne lr ngt...nu Kitty glass som belöning!!En liten pall har fått flýtta in hos osskika i bloggen
    Underbar pall! Inser att jag inte besökt dig tillräckligt Hur målar du om dina möbler? Blir de slittåliga? Hjälp mig övertyga sambon
  • Mimmi 71

Prinsessan Leia skrev 2009-11-09 16:46:11 följande:

Mimmi..TACK!!!jag har en pappa som är möblelackerare så de stora jobbiga sakerna får han ta och de blir så mkt mer slittåligaAnnars kör jag med den färg jag har hemma, fuskar lite där (får onda ögat av pappa då)Men det håller...iaf tills jag är sugen på ngt nytt Brukar köra vattenbaserad färg, luktar inte så illa och lättare när man vill göra om, pallen målade jag med väggfärg och ska lacka över då den ska få stå ute på trappen..på de andra möblerna har jag kört oljefärg för trä..luktar ILLA och LÄNGE så va ute lr i en källare lr dylikt...Här frågas inte ens maken utan jag kör bara på och han gillar det starkt när jag är klar, han har inte samma förmåga som jag att se det Färdiga vackra resultatet
    Hade funderingar på om det var dig jag menade med fabrikslackat Även min sambo har dålig förmåga att se färdigt resultat - men åsikter skall han ha iallafall Eftersom han tycker det blir dåligt slittåligt så har jag funeringar på att lämna in både soffbord och matsalsbordet till ett ställe som lackerar om köksluckor, då borde det ju hålla bättre. det kan ju vara värt den merkostnaden för att få det hela vitt Modellen på de båda borden är jag helnöjd med. Eller också kör jag påbörjar jag snikvarianten med att måla själv när han inte är hemma. Det sättet körde jag med när jag var sjukskriven och ville tapetsera om
  • Mimmi 71
    mwe skrev 2009-11-09 19:10:05 följande:
    Mimmi71: De fina gardinerna finns på www.cestlavie.se/shop under fliken jul. Dock är längderna slut, men hissgardinerna finns
    Skall genast kika in där. Tack för tipset.
  • Mimmi 71

Idag är jag tillbaka på jobbet efter att ha varit föräldraledig i två dagar. Sambon och jag har delat upp föräldradagar i två veckor då dagmamman är på semester (dagiset är för dåligt för lilleman att gå där i två veckor anser vi ). Det har varit sköna två dagar och jag önskade att jag kunde ha två dagar ledigt i veckan permanent. Vi har bakat, åkt till tippen och lastat av löv, sytt, myst, tagit promenader på byn och haft det helt underbart!

Beträffande kamera så har jag en EOS 450 och är helnöjd. Jag är dock en riktigt glad amatör och använder inte ens hälften av alla finsesser . Nu letar jag dock julklappar till mig själv och har kommit på att jag önskar mig en blixt, ett stativ och en fjärrutlösare för att kuna fotografera bättre under den mörka delen på dagen/årstiden.

• Mimmi 71

Villa Nordåker skrev 2009-11-11 09:49:49 följande:

Ska kika på dem hemma sen.

Vad skönt med lite extra ledigt.Vad kul att höra att du är nöjd med din kamera. Åh nu vill jag verkligen ha en systemkamera, skulle vara kul att kunna fota fina bilder på familjen och att kunna göra fina bilder till bloggen.
    Ja, det har faktiskt lyft fotandet på en helt ny nivå med en digital systemkamera Jag tycker ha märkt en trend åt att fler och fler upptäcker fotandet som hobby med dessa enkla och prisvärda systemkameror som finns idag. Även bloggandet anser jag har en del i att fler och fler upptäcker fotandet. Min åsikt är att en blogg med fina bilder är mer lockande.
Svar på tråden Vita hem