Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Vita hem

Daggdroppen skrev 2009-11-27 13:43:01 följande:
      Ja visst är det. Men samtidigt skulle man vilja att de var små och hjälplösa länge Nu har jag bakat ut alla pepparkakor och ska börja grädda. Tror inte jag behöver varken lunch eller middag. Har förätit mig på pepparkaksdeg.
    Vistt är det så att de växer alldeles för snabbt ;- Har ju själv en tvååring och vill behålla "småttingåldern" - en liten till kanske vore något

Pepparkakor låter inte så dumt, dock tror jag vi blir utan hemmabakta i år. Vi har iallfall hemmabakta "pepparkakor med mandel" ur senaste Lantliv och tunna goa pepparkakor köpta på Julita julmarknad.
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-11-27 15:56:50 följande:
    De borde jag också pröva!!!TK: Hm... jag har inget bra tips. Funderar själv vad jag ska säga till mor/farföräldrar. Hon ärver ju det mesta av storebror. Jag funderar faktiskt på att önska alternativt köpa själv ett dockskåp till henne. Har t hittat ett ljuvlig ett som jag vill ha som är bra mycket billigare än motsvarande som jag sett tidigare. Är rädd att jag inte hittar då den dagen då hon är stor nog att leka med det kommer. Storebror skulle ju få låna det tillsvidare. Men det skulle vara placerat i hennes rum! Är det en dum idé. Funderar också på ngt smycke. Något tidlöst och litet...
    Smycke är väl kanon och att köpa ett dockhus är helt i linje med hur jag tänker.

Själv skalll jag köpa en maileg-kanin (pojke) till lillemannen bara för att mamma tycker de är fina Sedan åker docksängen ned. Man kan ju inte bara köpa bilar och traktorer till en grabb, även om det är hans högsta önskan.

Nu är det tillklippning av två jul-hissgardiner som gäller. Lillemannen skall få vita med grått och ljusblått mönster i form av renar och till "bloggplatsen" integrerat med köket blir det vita med amarylis i rött och ljusgrönt. Vid bloggplatsen skall fotöljen kläs med vitt virkat överkast, grått lammskinn och kudde liknande hissgardinen. Äsklar julen och dess pyntning!

Sedan hoppas jag på att hinna med att sy tre tröjor och två byxor som jag klippt till imorgon. Då är det dags för 65-årskalas och det är alltid trevligt att klä honom i nya kläder
  • Mimmi 71

Ibland springer fingrarna lite för fort över tangenterna för oss alla.

I vårt hus är den jag som står för inköpen ocksåm vilket är tur Sedan köper jag julklappar till mig själv också - igår var jag på underklädesparty och köpte snygg BH och trosa för 800:- , som förhoppningsvis behagar mannen så han missar min STORA julklapp till mig själv, en efterlängtad brodermaskin. Har inte beställt den ännu men funderar seriöst på att trycka på "beställ-knappen".

Pynt från naturen är en favorit - det ger härliga känslor när man skaffar dem (vad skönt det är att åka till skogen) och ger en underbar känsla när de står på plats inne.

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-11-27 16:45:59 följande:
    Ha ha, du fick mig att garva där Du blir säkert förlåten iaf Nog med den outfiten

Från HH! Det fanns i ett av bladen som kom. Ett ljusblått tvåvåningshus helt uuunderbart! Och i affären finns tydligen huset i rosa också. Men det blåa var snyggare! 59 el 69 euro.Jag har fått meddelande idag att jag har TVÅ paket att hämta från posten. Men jag är billös (eller bilstollös egentligen iom att maken har min bil och är borta ännu). Men jag får åka imorgon och hämta det. Ett bokpaket med tre julklappar till mig själv och lampan till Julias rum. Tjohooo! Den behövs!
    Alltid trevligt att hämta paket!
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-11-27 16:52:43 följande:
    Javisst Hur får man snöflingor i bloggen? Någon som kan? Vet? Skulle vilja pynta till bloggen lite
    Jag har det, men kommer inte ihåg var jag hittade det. Kolla inlänken ifrån FL ,www.familjeliv.se/Forum-5-155/m47759296.html , jag tror det var därifrån jag fick till det hela.
  • Mimmi 71
    Pums skrev 2009-11-28 09:01:27 följande:
    Känns igen.....Våran lille har ofta en inställd timer på klockan fem.
    Samma här! Som tur är kan han ligga och dra sig en stund så vi studsade upp vid 5.30. Men man får en hel massa gjort
  • Mimmi 71

Nu är två julgardiner färdigsydda och de skall hängas upp i fönstren Det blev samma modell som jag hade på lillemannens hissgardin mimmid.blogspot.com/2009/08/tjuvkik-pa-smapiff.html enkelt och snabbt att sy och dessutom snyggt enligt mig . Arbetshörnans gardin är vit med röda amaryllis och limefärgade blad, så det skulle vara toppensnyggt med en rund limefärgad ryamatta Får se vad ekonomin tillåter. Skall jag köpa någon så vill jag ha den med glansiga lite bredare fransar. Har fått för mig att denna variant kanske är mer lättstädad. Har ju förutom en tvååring dessutom 2 katter här hemma.

65-årskalaset vi skulle på i eftermiddag blev inställt då fördelsedagsbarnet har åkt på magsjuka. Jag är lika glad för det för då kan jag piffa och greja hela dagen

• Mimmi 71

Prinsessan Leia skrev 2009-11-28 22:46:02 följande:

Bara suger åt mig kommentarer om vårat hem ,som äntligen börjar ta form.Visst får massa av vuxna "åå va fint"MEN vuxna säger ofta saker bara för att säga ngt och jag vet sedan tidigare erfarenheter hur falska vissa kan varamen idag så kom 2 KILL kompisar till tjejerna hit och lekte (givetvis efter tokstädning hela dagen) och där står jag i köket och lallar och hör hur Wilma (Den stora) bjuder in killarna i tv-rummet för att visa vår nya soffa o nya bordet...då kommer den ena killens (syskon) kommentarÅÅÅ va fint!!!jag smyger mig in och frågar om han tycker det ser fint utJA jätte fin säger han och man ser att han verkligen menar detSträcker på mig som en tupp!Pratar sedan med mamman som är en mkt god vän och berättar detta hon frågar då killarna om de tyckte det va fint hemma hos oss och de båda säger i kör JAAA jätte fint, hon frågar efter vi lagt på vad det va som va så speciellt och de glittrar med ögonen och säger Allt, det va så perfekt så varmt så vackert!!ååååå vilka härliga ungardå kanske jag inte är så usel på inreda ändå som jag ibland tror själv!!va bara tvungen att få dela med mig av min glädjeTrevlig kväll och godnatt, ska nu joina maken som däckat redan...tufft och resa till tyskland
    Det måste ha känts underbart

Härligt att klara av felet på pannan dessutom. Det stärker en enormt att inse att man klarar mer än man tror

En kopp kaffe och en macka framför datorn är nu avklarad medan lillemannen ätit sin frukost framför MackaPacka. En lugn och skön stund, men nu är det dags att sätta fart med lite annat. Idag är det julskyltning här och jag skall stå på hantverksmarknaden som är i samband med "skyltningen". Vi skall inte börja ställa upp montern förrän 10.00 så jag kanske honner med lite pyssel i systugan innan dess. Jag är nog en av de få som ännu inte sytt vimplar, men jag har fundering på att ordna till någon som matchar lillemannens nya gardiner. Under skyltningen skall sambon få jaga vinkeljärn så att tallrikshyllan äntligen kommer på plats i lillemannens rum tillsammans med en vit stringhylla som skall sitta ovanför hans "skänk" (en "liggande" expedit). Sedan frågade jag lillemannen om jag fick byta ut hans matta (en "bilmatta" med stadsmotiv och vägar) , en där var det stopp. En del saker får man helt enkelt stå ut med
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-11-29 07:39:14 följande:
    Godmorgon!NU har jag börjar få lite julstämning här hemma Idag blir det lunch och kaffe hos svärföräldrarna. Inte tackar man nej till det på en söndag KUL att mammaninna tittat in! Det är alltid lika kul då folk tittar in, bara för att säga hej om inte annat. Så att man ser att ni lever Bilmattor: Ha ha.. Ja de är inte fina, MEN kika här! Har funderat jag ska göra en liknande. Tuff och otroligt snygg!!! svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php: Sug åt dig du! Visst är det kul att få positiva komentarer från folk. Minns då vi var nyinflyttade och hade besök mest varje helg det första halvåret. Ha ha, jag levde i ett rus
    Wow vilken underbart fin bilmatta! Jag tycker också de vanliga är hemska, men har man en son som ÄLSKAR bilar och att leka med dem tillsammans med sin far när han kommer hem från jobbet är det bästa man kan vara med om - då har inte mamma mage att ta undan den Att rulla undan den varje dag är inget alternativ här i huset

Det är jobbigt det här med julklappar som inte passar. Själv har jag en svärmor som letar efter julklappar till 14-åriga styvdottern (min styvdotter men farmors barnbarn ifall någon skulle förvirra sig i begreppen ). Det är inte lätt att på ett snällt sätt föklara vad som fungerar och inte fungerar.

Har nu hansytt det sista på två matchande kuddar till de nya gardinerna, trots att gardinsömnad är det mest trista jag vet som är det en härlig känsla efteråt, när man känner sig nöjd.
  • Mimmi 71

Nu finns det lite nya gardiner och pynt inne "hos mig" - hitta dit får ni göra själva .

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om horn och uppstoppade fåglar. Iallafall så tycker jag om den Engelska stilen även om det inte får bli för mycket. Det är härligt med ett umgängesrum och innan lilleman kom till världen så hade vi ingen TV i vardagsrummet på entréplan utan där satt vi och umgicks medan TV-tittandet var hänvisat till gillestugan i källaren. Av praktiska skäl så har det kommit in en TV där uppe och nu används inte gillestugan alls

Svar på tråden Vita hem