• jazzkatten

    Restless legs - kryp i benen!

    Är det någon mer som har drabbats av "Restless legs"?
    Jag är i v 11 och har fått fruktansvärt svårt att sova pga kryp i benen. Vissa nätter sover jag bara någon timma för jag måste hela tiden röra på benen. Det är som det kittlar inne i benbärgen, ungefär som växtvärk. Tydligen är det en sjukdom som kan förvärras just av graviditet.
    Jag vill gärna ha tips och råd hur man kan lindra problemet!

  • Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!
  • Findus 32

    Hej alla glada? RLS are. Har skrivit i andra trådar också. Sitter just nu här vid datorn med en kylklamp inuti en strumpa som jag fäst på baksidan låret, just ovanför knävecket, med ett "tubbandage". Brukar lindra. Min RLS är precis som för många av er, 1000 gånger värre under graviditeten. Har haft mindre besvär den här gången då jag varit duktig på att ta kalcium och magnesiumtillskott. Nu hjälper inte det längre men jag fick lite lindrigare resa den här graviditeten än den förra. Det är så svårt att förklara paniken man känner, vart ska man ta vägen. Det är outhärdligt och hemskt. Läste också i expressen om nya botemedlet, man fick en spruta med järntillskott. "Tyvärr" så har jag bra järnvärde så det är annat som spökar. Min RLS är ärvd från pappas sida. Jag tror aldrig att han vetat vad det är utan han brukar kalla det benvärk. Jag tror jag var runt 10 när jag fick mina första känningar. Har dock kunnat leva med detta men besvären som kom av graviditeterna har chockat. Fy fan!!!!!!!!!!! Tröstar mig med att det återgår efter att lussebullen behagat komma, vilket då med andra ord kan få bli, typ nu!
    Kram Findus med BF den 17:e december.

  • Uddabus

    En del säger att banan kan hjälpa... Annars så kan man få homopatpreparat som är för just rls... funkar jättebra... jag har oxå lidit av detta sedan jag var liten och har det i både armar och ben... värst under graviditen och då drack jag mjölk spom jag aldrig gör annars men inte hjälpte det... har haft små anfall högst 3 ggr sedan den 4/11 då min son ploppa ut...

    prova att duscha innan sänggående och en del tycker det känns bra med stödstrumpor...

    Alla sätt är bra utom de dåliga...

  • jazzkatten

    Findus32
    Tack för dina råd...och skönt att höra att du överlevt flera graviditeter med restles legs, ibland känns det ju som om man inte ska orka mer. Jag äter både kalcium, magnesium och järntillskott, trotts att jag inte har låga värden av detta, och trotts att det inte hjälpt under de 5 månader jag ätit det. Och jag vet att det är ärvt från min pappas sida. Farmor kallade det benvärk och väderkrypningar i benen, pappa säger bara att han är en nattmänniska som bara inte kan sitta stilla på natten utan är ute och går, eller sitter och stampar medan han läser eller sitter vid datorn. Som jag sagt tidigare, ärftlig RLS verkar inte kunna botas med vitaminer. Själv kännnde jag nog av det redan i tidiga tonåren, och det har alltid blivit värre innan mens. Men nu under graviditeten har det varit outhärdligt.
    Jag har nu blivit halvtidssjukskriven för att få en chans att sova lite på dagtid två dagar i veckan. Annars skulle jag nog gå under av trötthet.

    Busbus
    Banan innehåller rikligt med magnesium så det är säkert därför det kan funka. Mjölk har inte hjälpt på mej heller. Men varm mjölk eller välling har kännts lite avslappnande i alla fall.

  • tänkande

    Vad skönt att jag hittade denna tråden. Har inte riktigt fattat grejen innan med "restless legs" - men NU gör jag verkligen det. Har den senaste veckan haft en massa kryp och rastlöshet i benen. Blir tokig!!!

    Funderar på att gå till Apoteket idag och köpa stödstrumpor - vilken sort rekommenderas?

  • jazzkatten

    Hej hej!
    Tänkande, vad bra att du hittat hit. Testa dej igenom listan (ovan) och se om du hittar nån metod som kan hjälpa dej.

    Det var ett tag sen jag var här innne och kikade. Sen sist har i alla fall mitt kryp bara blivit väre och värre. Och precis som Findus 32 har jag aldeles för bra blodvärde för att få en järninjektion, vilket jag hade hoppats skulle vara lösningen för mej. Men i fredags var jag hos en läkare som tipsade mej om TENS. En sån där apparat som man koplar på kroppen för att stimulera musklerna. Jag gick faktiskt och köpte en sån, de finns i sjukvårdsbutiker och nu även på Stadium (för 1795kr), dyrt, jag vet, men det var det värt för mej. Jag har första gången på 5 månader fått sova nästan en hel natt . Jag vaknade bara en gång av krypet och då kopplade jag apparaten till mina ben och körde 10 minuter, sen somnade jag som en gris. Sååååå skönt!!! Jag kör den i 20 minuter innan jag går och lägger mej och sedan igen om jag vaknar på natten. Det här är det första som hjälpt mej riktigt. Samt att jag slutat äta socker eller andra snabba kolhydrater på kvällen.
    TENS-apparater kan man få låna eller hyra hos sin sjukgymnast eller BM, men jag valde att köpa en eftersom jag tror jag kommer ha användning för den senare oxå.
    Hoppas detta kan hjälpa nån annan oxå.

    Kram J.K.

  • jazzkatten

    Tens-appareter tillverkas av Cefar som har en hemsida och ett kontor i malmö...eller Lund kanske det var www.cefar.se Jag ringde dem för att försäkra mej om att det inte var farligt att använda den under graviditeten, och de sa att efter 3:e månaden är det absolut ingen fara alls, men man ska inte koppla den runt magen förståss.

  • tänkande

    JK: va skönt att du fått sova och att det där TENS hjälper!! Jag har ju lite lågt järnvärde men har precis satt igång med Blutsaft också - utöver Niferex - så jag börjar med det plus stödstrumpor tror jag. Har du koll på om dom man köper på Apoteket är nåt att ha? Kram på dig

  • jazzkatten

    tänkande
    Vanliga stödknästrumpor på apoteket är ganska små i storleken, jag köpte 36/37 och de var för små, trots att jag har det i skostorlek.
    För mej hjälpte inte stödstrumpor, tyckte det pirrade värre nästan, men för vissa har det funkat. värt att prova i alla fall.

  • EllenYeep

    Jag hade ett par gamla fotbollsstrumpor på mig när jag fick restless legs, billigare och de kan man dra upp över knät. lycka till!

  • jazzkatten

    Uppdaterar vår sammanställda listan på vad man kan göra för att lindra problemen (ifall fler tittar i tråden som behöver tips & råd):

    *Kyla ner benen (med kallt vatten eller utomhus)
    *Smörja fötter och ben med kylande gel (tex Ice power gel från apoteket)
    *eller Värme (duscha varmt eller använd sockar/benvärmare på natten)
    *Massera kraftigt
    *Akupressur (tryck eller massera hårt på utsidan av vaden
    ca 10 cm nedanför knät vid muskelfästet)
    *Göra tåhävningar tills mjölksyran kommer.
    *TENS-apparat kopplad till vadmusklerna vid behov.
    *Sitt i luften med ryggen mot väggen tills mjölksyran kommer
    *Springa upp och ner i trappor
    *Ligga med benen högt tex mot väggen
    *Sova på vänster sida
    *Stödstrumpa, även på natten
    *Läsa nått superspännande som distraherar

    Äta:
    *Järntillskott
    *Vitamin B12 och B6
    *Kalciumtillskott
    *Folsyra
    *Magnesium
    *Alvedon eller Panodil
    *Drick mineralvatten
    *Drick garpe tonic eller tonic wather innehållande kinin
    *Drick stor mugg havregrynsvälling eller mjölk på kvällen

    GÖR INTE!:
    Ät inte sömntabletter innehållande propiomazin!
    Ät inte socker/godis/läsk på kvällen!
    Drick inte alkohol, speciellt inte rödvin whiskey och cognac.
    Drick inte kaffe, speciellt inte på kvällen
    Gör inte fysiskt ansträngande saker innan sänggåendet
    eller ligg/sitt inte stilla för mycket under dagen.
    Gå inte på bio/teater el dyl på kvällen om du vet att det kommer krypa,
    man får panik.

Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!