Inlägg från: stina84 |Visa alla inlägg
  • stina84
    Yossan skrev 2009-11-09 19:13:02 följande:
    smoolan och vitvåonågratill >> Har ett arbete där jag riskerar att träffa patienter med svininfluensa. Som gravid ska man enligt riktlinjerna som sjukvårdspersonal i möjligaste mån skyddas mot detta. Vår schemaläggare visste att jag var gravid - var tvungen att berätta för henne för att få semester i jul ordentligt. Schemaläggaren hade funderat på ovanstående och berättat för chefen (skvallrat! ) och på den vägen blev det. Chefen kom in och frågade om jag var gravid och så pratade vi lite och för att kunna hålla mig undan influensasjuka var hon tvungen att berätta för övriga i personalen... Så så fick det bli. Gick in i vecka 10 idag.
    Nä fy vad ruttet! Riktigt dålig stil att berätta det vidare. Det är ju upp till dig att dela med dig av nyheten när du känner för det
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • stina84
    Yossan skrev 2009-11-09 19:18:19 följande:
    [citat]Jag lär väl riskera en glukosbelastning jag med. Sonen vägde 4630 g! :-O Helt oväntat. Jag är inte överviktig och hade haft normala P-glukosvärden hela graviditeten. Ingen förstod något. Men så gick jag 11 dagar över tiden. Kanske var stor del av orsaken? Är lite småskraj för hur stor denna kan komma att bli. Sonen skadade mig ganska ordentligt på väg ut, tarm och blåsa (inkontinens), och jag är precis bra från dessa skador sedan några månader... Känns inte kul att riskera dessa besvär igen! BM sa då jag ringde för att boka inskrivning att jag ska få prata med förlossningsläkare. Ev. snitt. Är eg. emot snitt, men tror nästan att det skulle vara det bästa. Vet inte om jag skulle våga ta i vid en vanlig förlossning av risk för dessa skador igen......
    Jag hade som du, bra socker hela tiden. Låg som högst på 7.5 vilket är helt godkänt. Min Sf kurva följde veckorna. Gick upp ganksa mkt i vikt, närmare 30kg. Men mycket av det var vätska. Kunde inte ha några skor de sista 2 månaderna.. Smidigt mitt i vintern! NOT!
    Jag kommer propsa på att få ett tillväxt UL i v.38. Jag vill verkligen föda vaginalt. Jag som du fick lite problem. Jag bröt ju svanskotan och har än idag problem att hålla urinen. Min syster ska opereras för precis samma problem som jag har.. Men det är ju inte lönt för mig att dra upp det nu nrä jag är gravid igen.
    haha ni som är förstföderskor, hoppas vi inte skrämmer upp er! Kan säga att hur det än var så har jag idag en underbar frisk dotter och hon är så värd allt besvär!
  • stina84
    längtar och väntar skrev 2009-11-09 19:58:50 följande:
    Usch, fy, blä! Har så ont i min ichiasnerv... Har haft det ett tag, men mest då jag gått mycket.. Idag gick jag inte så mycket men stod upp mycket på jobb (som alltid) och har så vansinnigt ont nu!Vad kan man göra åt detta?
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ischias/
    gå in här och läs
  • stina84
    mejola skrev 2009-11-09 20:06:00 följande:
    ställde mig på vågen och den pekade neråt lite mera. Inte kosntigt när man knappt äter men har ökat på min träning. Och då har illamåendet inte ens nått sin topp än
    tänk om det vore samma sak för mig. Har gått upp 3kg nu.. I samma vecka med dottern hade jag gått upp 6 så det är ju en klar förbättring.
    Bm sa till mig att jag inte ska gå upp mer än 10-12kg denna gången. Det kommer jag aldrig fixa. Jag gick ju upp 27kg av en anledning. Visst jag åt mkt men inte sååå mycket. Fick jätte mkt vätska i kroppen bla.
  • stina84
    längtar och väntar skrev 2009-11-09 20:12:16 följande:
    Jag bor i Malmö. Har dock hört att man inte ska gå till vem som helst när man är gravid. Får väl avvakta tills jag ska på inskrivningen om 2 veckor.
    Men du kan ju alltid ringa till BM, eller varför inte ringa imorgon till VC och prata med en sjuksköterksa. Du kanske behöver boka en tid med en läkare. Tycker inte du ska vänta 2 veckor om det inte behövs. Är du säker på att det är ischias då?
  • stina84
    längtar och väntar skrev 2009-11-09 20:26:07 följande:
    Jag tror det är ischias, för jag har ont i halva baken och det strålar ner i benet. har pratat med mamma om det och hon är lite sjukvårdsutbildad..Har ingen möjlighet att gå till läkare eller ens sitta i telefonkö till sjuksköterska eller så.. Har varit borta en del dagar från jobb redan denna hösten..
    Men du måste ju kunna gå undan på jobbet och ringa ett samtal ostört? Du behöver ju inte ens förklara dig utan det räcker ju med att säga att du behöver låna telefonen. Ring imorgon till vc. De har telefontid mellan 8-9 och väntetiden brukar inte vara så lång.
  • stina84
    Vilda Tiger skrev 2009-11-09 20:29:03 följande:
    Vägde mig imorse och insåg till min förtjusning att jag står kvar på +3 kg sedan några v tillbaka. Gick in i v 13 idag. Skulle eg max gå upp 10 kg under gravven men det lär gå som det går. Jag har ytterst lätt att lägga på mig.
    då är vi 2 Hoppas med jag håller mig på denna vikten ett tag nu. Ska försöka äta mer hälsosamt
  • stina84
    Yossan skrev 2009-11-09 22:12:27 följande:
    Ja, vi lär väl skrämma upp förstföderskorna Kan tillägga att jag var på ett tillväxtultraljud i v 38 med sonen pga stort sf-mått (+2 SD hela graviditeten). De sa att han kunde väga "UPP TILL 4ooo g vid födsel" och han vägde 4630 g... där ser man hur bra (eller dåligt) det är med tillväxtultraljud, tyvärr. Jag liksom du skulle verkligen vilja föda vaginalt igen, men vågar jag?? Du är modig du!
    haha, jag har ju jobbat på förlossningen så jag blir nog inte avskräckt i första taget! Vi har dessutom ett utav de bästa sjukhusen i hela sverige när det gäller förlossning, neonatalvård osv
    Jag gjorde ett tillväxt ul med dottern 2 dagar innan hon föddes. De sa att hon vägde ungefär 3500g. Men hon vägde ju nästan 1 kg mer!
    ´Tillväxtul är ju inte så säkra, MEN däremot så kan de ju se om det är en 5kg klump eller mer som ligger där inne. Upp  till 5kg kommer jag lätt förlösa vaginalt Det vet jag att min kropp klarar
  • stina84
    Milliemolly skrev 2009-11-10 09:04:45 följande:
    Usch vad vad tråden tappade fokus här...................Jag trodde tråden var på oss som har gemensamt att vi ska ha barn juni o villdiskutera saker kring det??? Idag är jag i vecka 9+2 och megen är stor! Vet i katten hur länge det kan döljas......vill ju gömma det till efter kUb den 28! Jag har lärt mig av mina misstag så att säga. Förra gången betättade jag för ALLA en måndag. Vänner, kollegor, elever mm och på fredagen gjorde vi KUB och fick 1:2 som senare blev MA. SÅ nu vill jag verkligen ligga lågt för det var SÅ JOBBIGT att behöva sitta och ringa alla samtal och sprida att det inte gick vägen. HUGA! Än så länge vet ´bara 2 stycken om detta. Men de misstänker nog på jobbet..........men jag ska neka in i det längsta. Jag kör drickyoggi mot illamånedet. Sött och uppiggande och lätt att få i sig
    Japp håller med. Lite tråkig stämning känner jag allt av i tråden. Beblandar mig inte i diskussionen.
    Min mage har med blivit stor! Gick in i v.11 idag 2 veckor kvar, sedan är den kritiska tiden över!
    Vad skönt att snart få göra Kub! Jag har mitt den 2 december. Tycker det var en tid i senaste lagret, men men. Det blir nog bra
    Förstår attt du inte vill berätta på jobbet och för resterande som itne har med det att göra. De känne nog sjlva att det är ett känsligt läge och frågar nog inte i "onödan" Snart kan du berätta iallafall Nu är det inte lång tid kvar!
Svar på tråden BF Juni 2010!