Inlägg från: hoppfull trots allt |Visa alla inlägg
  • hoppfull trots allt

BF Juni 2010!

Himmel och pannkaka vad ni ligger i och skriver..

I mitt landsting/län erbjuds inte kub/nupp överhuvudtaget så det är FVP som gäller. Hade valt det ändå då jag är 40 år fyllda och nubb/kub endast visar på sannolikheten.. Jobbigt men det är det vi har att välja på så då får man ta det.

MaraFara: Härlig mage.. Roligt nu när det börjar komma magbilder
    Jag var ju lika stor för någon v sen som jag var i v 22 sist grav men det var nog mest svullnad även om det verkligen inte såg eller kändes som det.. Hursomhelst har magen lagt sig avsevärt så någon tvillingnojja har jag inte längre

Har städat i 2 dagar och i dag har jag haft ett par sammandragningar.. Någon annan som haft det så tidigt?

• hoppfull trots allt

Hejsan tjejer!
    Idag har jag varit på inskrivning, känns jättebra! Lite ångest inför ul på måndag nu men det är bara att hålla tummarna att allt ser bra ut, man kan ju inte göra något åt det allafall..

Jag har haft turen att få ha väldigt lätta förlossningar och aldrig behövt ta eda ( har mest varit rädd för eda, så det har aldrig varit aktuellt)
    I januari i år hann vi vara inskrivna på förlossningen i 50 min innan Alice anlände.. Sista 25 min använde jag mig av lustgasen, den fungerade klockrent! Stod på knä och födde, det var superbra! Hade dom planerna med mina andra barn också men vågade inte genomföra det då.. Var så nöjd denna gång, fick en enorm kick av förlossningen, jag flöt bara med.. Hoppas innerligt att jag får en liknande upplevelse denna gång med.

Har ni långt till förlossningen? Vi har ca 1 tim och 15 min i lagligt tempo och fint väglag..

• hoppfull trots allt

Just det ja, jag vet att jag "surade" för att jag inte hann med det fina bubbelbadet och akupunkturen jag ville ha På vägen in använde jag min TENS apparat fram till lustgasen, den är given denna gång med..

• hoppfull trots allt

15 min, vilket fusk..

Summer skrev 2009-11-26 17:32:55 följande:
    hoppfull trots allt skrev 2009-11-26 17:31:35 följande: Vi har 15 minuter om det inte är kö :)
  • hoppfull trots allt

Pepparkaksdeg: Tanken på att inte hinna in fanns ju hela tiden peppar peppar..
    Gick 14 dagar över tiden också plus att min sambo jobbar i Norge.. Är han i oslo och det är mitt i rusningen så tar det minst 2 tim men förra gången hade vi turen på våran sida Fick lilltjejen på en fredag och då är han ledig, hade första känningen vid 7 på morgonen och 11.40 var hon ute.. Ska tillägga att det var ett extremt snöoväder också så förden in var minst sagt nervös

• hoppfull trots allt

sänder en kram till er i tråden som har det jobbigt.. {#lang_emotions_heart}

I dag har en stor tyngd släppt från mitt hjärta då vi varit på UL inför FVP och vi fick se ett pickande hjärta och en viftande bebis. Den var 7 cm stor och jag har moderkakan i bakvägg, alla andra gånger har det fäst i framvägg.
    Troligen därför jag är större denna gång för jag har även bakåtlutande livmoder så bebisen har alltid legat in mot ryggraden dom andra gångerna när moderkakan varit i framvägg. Läste i ett inlägg att moderkakan inte fäster innan v 30 och blev lite konfunderad för som bm förklarade idag så blir den där ägget fäster? Jaja inte vet jag Blev även flyttad så jag har gått lite längre, 12+2 idag. Gött!

Vi är ganska många i tråden som fortfarande mår illa. Själv har jag bra dagar och katastrofdagar! Är det dåligt så börjar illamåendet vid lunch och håller i sig tills man somnat Då blir dagen en lång kamp. Märker av att det fort blir dåliga dagar om jag har haft en bra dag och hållt på som tusan då för att komma ikapp.. orutinerat men men
    Jag har också haft sd i 2 veckor, det är mindre kul.
    Trevlig kväll!

• hoppfull trots allt

pepparkaksdeg: Så kanske det är, fast jag har fattat det som att den oftast växer med livmodern upp när den växer, därför brukar oftast moderkakor som ligger för utgången flytta sig upp.. men som sagt jag är absolut ingen expert överhuvudtaget, detta är endast vad jag tidigare trott allafall..

By the way, på infon om FVP i dag fick vi reda på att dom helt slutat med att tala om kön, vilket är lite tråkigt då det ju är 100 % säkert vid ett sådant prov. Får väl hoppas att pyret är sammarbetsvillig på rutinul ist

• hoppfull trots allt
    Sweetangel85 skrev 2009-11-30 21:42:18 följande:
    Jag tycker det e bra att dem gjort det, för det har ju funnits så många som gått o gjort abort sen efter de fått veta pga det varit "fel" kön på barnet!! o de tycker jag e helt absurt... så får försöka se de så kanske men hoppas som sagt att bebben vill visa upp sig på Rutin UL
    var nog lite otydlig..
    Jag tycker också det är bra att inte kunna kolla kön och göra abort ifall det är "fel" sort. Jag har aldrig kollat kön tidigare och har väl varit emot det förut. Förra grav bestämde jag att vi inte skulle kolla och nu ville sambon veta, så då akulle vi köra på det.. Därför tyckte jag det var synd att dom slutat med det, ego som jag är
    Annars tycker jag att man skulle kunna ringa och få svaret när man gått nog långt så man inte kan göra abort.. Nåja, åp rul är det 90% säkert om nu bebben vill visa, lite spänning ska man väl ha

Go natt folkens!
  • hoppfull trots allt

Den svenska abortlagen

Den nu gällande svenska abortlagen antogs 1975. Den föreskriver att en kvinna får avbryta graviditeten före utgången av 18:e graviditetsveckan utan att behöva uppge sina skäl för det. Kvinnan fattar själv sitt beslut, men erbjuds stödsamtal före och efter utförd abort.

Efter 18:e graviditetsveckan kan abort ske om ”synnerliga skäl” föreligger. En kurator utreder då fallet och sedan är det Socialstyrelsen som beslutar om aborten får genomföras. Abort får dock inte utföras om fostret kan överleva utanför livmodern. I dag är den gränsen i praktiken satt vid 22:a graviditetsveckan i Sverige. Om havandeskapet dock kan medföra allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa, kan dock Socialstyrelsen ge tillstånd till att avbryta graviditeten oavsett hur långt graviditeten gått. Aborter efter 18:e veckan är dock mycket ovanliga i Sverige. De flesta graviditeter som avbryts sker tidigt.

Om man på rul hittar svåra skador och missbildningar så får man hjälp att ansöka hos socialstyrelsen om abort, det nekas inte men det måste ändå sökas tillstånd, har en bekant som råkade ut för det, bebisen visade sig inte ha någon hjärna och skulle inte klara sig länge utanför magen  
    hursomhelst så fixade sjukvården med tillstånd och allt så den biten slapp dom allafall

• hoppfull trots allt
    Milliemolly skrev 2009-12-01 09:34:15 följande:
    hoppfull trots allt skrev 2009-11-30 21:38:49 följande: Vad sa de på fvp infon? Jag är i valet och kvalet? Ska ni göra av spec. anledning? Vårt beror på vad blodprovet från kub säger. Vi hade ju MA pga DS i våras. Varför är det risk för missfall?
    För våran del har vi valt att göra FVP först och främst pga min ålder, kommer att ha fyllt 41 innan bebisen föds.. I min åldersgrupp är det ca 1 barn som föds med DS på ca 90 fullgångna graviditeter.
    Sen har jag 4 barn sen tidigare och det känns inte rättvist gentemot dom om vi skulle få ett skadat/sjukt barn som kräver väldigt mycket mer och vi bor så till att sjukvården hos oss är bara en vårdcentral öppet på dagtid, skulle barnet ofta behöva sjukvård har vi minst 10 mil enkel väg till närmsta större sjukhus, behövs ännu mer resurser är det minst 23 mil enkel väg.
    Vi har haft en enormt jobbig perid på 3 år med mina 2 äldsta töser så jag känner att jag inte räcker till heller som mamma i den sitsen jag varit i, men tack och lov har det börjat vända för dom.
    Så vi har bestämt innan att är det något fel så avbryter vi graviditeten, annars skulle jag inte riskera att göra provet heller. Missfallsrisken är ca 1 på 100 prov, på senare tid har dom börjat säga 0.5 på 100 men läkaren i går sa 1 på 100 till oss..
    I vårat landsting gör dom numera endast snabbanalysen, dvs koll på trisomi 13, 18 och 21 för det har visat sig att övriga fel är så jätteovanliga och oftast ärftliga, har man något ärftligt så gör dom dock fullständig kromosomodling vilket tar 3 veckor.
    Vid snabbanalysen har labbet svaret på 2 dygn, själv får du svaret inom en vecka.

Du kan börja läcka fostervatten efter provet, lite är ingen fara. Sen ska du inte göra några fysiska ansträngningar på ett par dagar och inte lyfta.
    Jag hade också ett MA för 2 år sen men fick inte reda på någon anledning till varför. Detta var i v 14, graviditeten hade avstannat i v 10, fick reda på det på ul inför FVP. I vilken v fick du MA och hur fick du reda på att det berodde på DS? (om du vill svara på det)

Detta var lite av infon vi fick igår.. hoppas du får några bra svar. Man kan ju bara ta ställning själv, jag respekterar andras val och hur dom ställer sig till det hela, detta är enbart utifrån mig och min situation. Vet att vad som helst kan hända under förlossningen och senare i livet och att det inte finns några garantier tyvärr
    Kram!
Svar på tråden BF Juni 2010!