Inlägg från: hoppfull trots allt |Visa alla inlägg
  • hoppfull trots allt

BF Juni 2010!

jag känner igen lite av det som längtar och väntar skriver men tolkar det nog lite annorlunda..
    Detta är en väldigt aktiv tråd, spelar ingen roll om man är inloggad en gång om dagen så är det minst 3-5 sidor att läsa i kapp och när man gjort det så har allafall jag glömt vem som skrev vad och vad man vill kommentera + att det redan är flera svar på det redan.. Kommenterar man något som ligger ett par sidor bort så hamnar det mitt uppe i en ny diskussion med andra saker..
    Någon skrev att det var många ego inlägg här, jag uppfattas säkert så även om det inte är medvetet från min sida.. Jag brukar berätta något jag vill dela med mig och svara på sådant jag snappat upp på sidorna och blir jag ignorerad, vilket faktiskt händer så är det inte mer med det.. Jag vet ju att jag inte fixar att vara 100% fokuserad på allt som skrivs, men lite hoppas jag på att tråden saktar ned framöver så man får lite mer utbyte av alla

• hoppfull trots allt

Blev uppringd av barnmorskan förut och fick order att börja med Niferex omgående och att ta mig till labbet för nya prover.. .-( Blodvärdet var ganska ok, hade 118 men järnvärdet var bara 9.. Proverna dom skulle ta var för att se vilket järn jag har brist på.
    Någon som är i samma sits och vet hur lågt 9 är? Lågt eller bara lite lågt? Fick bara svaret att det är för lågt av bm men vill ju veta var gränsen går.. Hur många olika sorters järn finns det i järnvärdet då? !000 frågor här, har nämligen aldrig varit ute för detta dom andra graviditeterna.
    Gruvar mig lite då min mage brukar säcka ihop vid järnintag.. Äter broccoli, spenat. messmör men lever och od är bara att glömma. Tips på annat järnrikt?

• hoppfull trots allt
    Xtra skrev 2009-12-02 17:48:02 följande:
    Jag har nog fel ändå... det jag tänkte på var nog blodvärdet. Hittade iaf detta, kanske hjälper lite? Om man ska tro det där så ska järnvärdet ligga över 60?missmaddis.com/2009/11/04/ett-katastrofalt-jr.../
    tack för hjälpen, hittade en sida där det stod att ett värde under 30 är liktydigt med absolut järnbrist.. :-/ nåja det ska väl bli ordning på det också, bar att dom har koll på det
  • hoppfull trots allt

Sommer och stina: Grattis till ett lycket ul!

Trött är jag ju men det räknar man ju med att man ska vara..

• hoppfull trots allt

Harley: Välkommen och grattis!
    Då har vi samma datum på fvp, 21 dec..

vitvåochnågratill: Visst är dom för goa dom små med så roliga kommentarer

• hoppfull trots allt
    NellieMonique skrev 2009-12-02 21:32:56 följande:
    Är det någon mer som har lågt hb och äter järntabletter?Jag mår skit av dem tabletterna,dålig i magen och spyr av dem. Finns det andra sätt tro att höja hbt? Äta mörka grönsaker va??
    kolla inlägg 2843 på sidan 285 (just nu allafall)
    Blev ju uppringd av bm idag för att mitt järnvärde var lågt, däremot var mitt hb ok.. Vad hade du i hb och vet du ditt järnvärde?
    Jag har druckit järnsaft dom första veckorna men tydligen hjälpte det inte för järnvärdet utan bara på hb, den är klart bättre än bultsaft i smaken enligt mig i alla fall Drack den efter jag hade haft mf och blött mycket och fick fart på hb snabbt..
  • hoppfull trots allt
    Summer skrev 2009-12-03 15:20:49 följande:
    Hur mår ni idag? Jag (och bebis) har varit nere vid vattnet och fotat rimfrosten, så vackert! Kika gärna in på min blogg: www.detsannalivet.blogspot.comFör övrigt är jag mest trött idag, äter regelbundet typ var tredje timme så jag slipper må illa :)
    Åh vad fina bilder du tagit!
  • hoppfull trots allt
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-03 16:27:43 följande:
    En sak är jag säker på att man INTE ska äta som gravid; LEVER!Det innehåller på tok för mycket Avitamin vilket kan ge fosterskador.Blodpudding är däremot kanonJärn från animalier tas upp lättare av kroppen än de från vegetabilier.Järn från vegetabilier tas upp lättare om man äter dem med c-vitaminEn järntablett som är mild och bra för magen är Hemofer.Den innehåller mest hemoglobinbundet järn(hemjärn,icke vegetabiliskt järn)Den innehåller dessutom bara 9mg järn per tablett (ilket gör att den kan tas redan innan man fått ett dåligt järnvärde.Brukar själv ta ett par stycken per dag utöver min vanliga vimineraltablett.Hade ett värde på 125 på inskrivningen så den dosen verkar räcka nu.Sen får jag se vad värdet ligger på nästa gång om jag behöver höja eller kan ligga kvar på den dosen.Tycker Hemofer är jättesmidigt och har ätit dem mina tre senaste graviditeter.Första graviditeted åt jag bara vanliga vitaminer samt en massa mörka grönsaker och det räckte inte. Fick jätte taskigtvjärnvärde och tvingades äta tabletter som jag blev helt förstoppad av. Nu motar jag "olle i grind" istället Jo,9mg järn är jämförbart med en extra hamburgare.
    Hemofer har jag tagit tidigare i mina andra graviditeter då magen INTE säckar ihop av den men den är alldeles för mild för mig nu.. Kosttillskottet som jag äter dagligen innehåller tom mer järn+allt övrigt man behöver som folsyra od.. 18 mg är innehållet i ACO Kvinna mot Hemofers 9 mg. Jämför man det mot Niferex som innhåller 100 mg så blir det ju skillnad. Men har man bra Hb så är det säkert jättebra att hålla det i skick med Hemofer..
  • hoppfull trots allt
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-03 18:45:02 följande:
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-03 17:42:34 följande: Det järn som finns i Aco kvinna är inte hemjärn och tas inte upp av kroppen lika lätt alls som hemjärn. Så det går inte att jämföra.Äter man hela dagsdosen Hemofer så kommer man upp i 36 mg. Varav den största delen är hemjärn.Fast det är inte säkert att man fixar till sitt järnvärde med den ändå,speciellt inte som gravid. Då kan man behöva just den du skrev; NiferexVilken typ av järn innehåller Niferex?Och om det är av båda sorter; hur mycket av varje?Hur upplever du att magen fungerar när du äter Niferex?Nyfiken,hahaha
    man får lära sig något nytt varje dag
    Jag har faktiskt ingen aning vilken sort det är i Niferex men det stod något om tvåvärt järn.. har ju precis börjat med det, det jag känner än är en läskig järnsmak i munnen Jag har tidigare blivit lös i magen av järn så vi får väl se.. diarre eller förstoppad är väl som pest eller kolera?

Hittade faktiskt en bra sida,järnvärdet ska ligga över 10 på kvinnor och 30 på män.. Stod också en hel del om vilken mat som innehåller mycket hemjärn också. Järn som järn har jag alltid trott!

http://www.erol.se/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=26
  • hoppfull trots allt
    hemljuvahem skrev 2009-12-06 11:49:04 följande:
    Antog att det var först då... har en tid hos BM i slutet av feb och då är det nog v. ganska exakt v.24. Men räcker tiden till hos Försäkringskassan innan man måste gå verkligen? jag måste nog ansöka om full HP eftersom jag jobbar på det sättet jag gör och då går man väl ca v 31 eller nåt.Tack för svar! :)
    Fk är ju inte snabb i sin utredning direkt, många hinner inte få beslutet innan dom går på HP.. Jag hade sökt full HP sist grav och det spelade ingen roll att man ringde och tjatade på dom och frågade för dom gick i turordning med hur ansökningarna kommit in sa dom.. Fick beviljat veckan innan tror jag. Fixa alla intyg från arbetsgivaren och fila på en ansökan redan nu. Skriv med ALLT, utförligt som tusan med antal lyft od, jag skrev 1 1/2 A4 + att arbetsgivaren skrev ganska mycket, missar man något som dom anser är viktigt så blir det mycket post fram och tillbaka och då blir det sent.. Skicka in allt tillsammans med moderskapsintyget så är du en bra bit på väg. Lycka till!
Svar på tråden BF Juni 2010!