Inlägg från: Pepparkaksdeg |Visa alla inlägg
  • Pepparkaksdeg

BF Juni 2010!

En sak är jag säker på att man INTE ska äta som gravid; LEVER!
    Det innehåller på tok för mycket Avitamin vilket kan ge fosterskador.
    Blodpudding är däremot kanon

Järn från animalier tas upp lättare av kroppen än de från vegetabilier.
    Järn från vegetabilier tas upp lättare om man äter dem med c-vitamin
    En järntablett som är mild och bra för magen är Hemofer.
    Den innehåller mest hemoglobinbundet järn(hemjärn,icke vegetabiliskt järn)
    Den innehåller dessutom bara 9mg järn per tablett (ilket gör att den kan tas redan innan man fått ett dåligt järnvärde.
    Brukar själv ta ett par stycken per dag utöver min vanliga vimineraltablett.
    Hade ett värde på 125 på inskrivningen så den dosen verkar räcka nu.
    Sen får jag se vad värdet ligger på nästa gång om jag behöver höja eller kan ligga kvar på den dosen.
    Tycker Hemofer är jättesmidigt och har ätit dem mina tre senaste graviditeter.
    Första graviditeted åt jag bara vanliga vitaminer samt en massa mörka grönsaker och det räckte inte. Fick jätte taskigtvjärnvärde och tvingades äta tabletter som jag blev helt förstoppad av. Nu motar jag "olle i grind" istället

Jo,9mg järn är jämförbart med en extra hamburgare.

• Pepparkaksdeg

hoppfull trots allt skrev 2009-12-03 17:42:34 följande:

Hemofer har jag tagit tidigare i mina andra graviditeter då magen INTE säckar ihop av den men den är alldeles för mild för mig nu.. Kosttillskottet som jag äter dagligen innehåller tom mer järn+allt övrigt man behöver som folsyra od.. 18 mg är innehållet i ACO Kvinna mot Hemofers 9 mg. Jämför man det mot Niferex som innhåller 100 mg så blir det ju skillnad. Men har man bra Hb så är det säkert jättebra att hålla det i skick med Hemofer..
    Det järn som finns i Aco kvinna är inte hemjärn och tas inte upp av kroppen lika lätt alls som hemjärn. Så det går inte att jämföra.

Äter man hela dagsdosen Hemofer så kommer man upp i 36 mg. Varav den största delen är hemjärn.

Fast det är inte säkert att man fixar till sitt järnvärde med den ändå,speciellt inte som gravid. Då kan man behöva just den du skrev; Niferex

Vilken typ av järn innehåller Niferex?
    Och om det är av båda sorter; hur mycket av varje?
    Hur upplever du att magen fungerar när du äter Niferex?
    Nyfiken,hahaha
  • Pepparkaksdeg
    Makaroon skrev 2009-12-03 22:16:53 följande:
    Hejsan! Har varit inaktiv ett tag pga tröttheten som nu ikväll fått sin förklaring. Jag har varit orolig ett par dagar pga lite blod och mer intensiva dragningar i magen än vanligt så när jag idag kom in för dateringsskanning så sa jag direkt att vi var lite oroliga. Skulle vi inte ha varit fick vi snart veta. Det tog inte många sekunder efter det att skanningen börjat så utbrast sonografen - nämen här har vi en överraskning (fast på engelska då). Vi väntar nämligen tvillingar, med varsin moderkaka och båda pigga, glada och poserande. De ser ut som ying och yang där dom ligger tillsammans på bilden så det är vad jag kallar dom nu! Maken är fortfarande smått chokerad eftersom vi nu definitivt inte kan bo kvar i ettan två trappor upp utan hiss. Tänker praktiskt gör han i alla fall. Jag ler mest maniskt och längar tills imorron då jag ska berätta för kollegorna hur det står till, lär ju knappast kunna hålla det hemligt mycket längre ändå.Klart slut, och nu när jag verkligen verkligen vet att dom finns där ska jag försöka vara mer härinne och lära mig mer om vad jag har att förvänta. Nån som redan är tvillingförälder och kan berätta hur det är?
    Yes! Tvillingar itråden! Superkul
  • Pepparkaksdeg

Juniblomma 2010 skrev 2009-12-04 08:15:50 följande:

SummerJag måste äta hela tiden för jag mår så illa annars, hoppas det går över snart.MakaroonGrattis till tvillingar Jag väntar också tvillingar, så roligt med fler i samma månad som väntar tvillingar.MaraFaraUsch inte roligt med högt blodtryck så tidigt i graviditeten, klart man oroar sig.Nu har jag missat att svara massor här men jag har inte riktigt hängt med i gruppen men jag tittar in lite då och då, ska försöka vara lite mer delaktig från och med nu.Jag har köpt en doppler och hört båda kottarna nu i v 11 På måndag har jag ett ultraljud inbokat, längtar som en tok att få se dom små igen.
    VA! Har vi redan tvillingar itråden! Ännu roligare
    Va kul att du får in bådas hjärtljud på dopplern! Måste vara jätteskönt att ha en sån om man känner sig orolig.
    Vill också ha.....
  • Pepparkaksdeg
    Ellie84 skrev 2009-12-04 14:54:18 följande:
    lättande att läsa att det inte bara är jag som har sammandragningar redan..TRodde ett tag att jag säkert har ett ma som försöker komma ut eftersom jag inte trodde att man kunde få sammandragningar såhär tidigt. men då kan jag andas ut
    Trodde inte heller att man kunde ha sammandragningar såhär tidigt!
    Men det kan man uppenbarligen utan att det ska vara nån fara.
    Jag har massor med sammandragningar,de flesta på kvällen eller efter man flängt runt mycket. Tycker nästan det jobbigaste med mina är att jag måste springa på toa titt som tätt när det sätter igång. precis som vid förlossningen.
    Jag fattar inte hur man ska fatta att det är dags sen när det redan nu känns som bebisen vill ut?!?
  • Pepparkaksdeg
    Xtra skrev 2009-12-04 15:30:05 följande:
    Åh... nu är det min tur att vara lycklig!Var på KUB-ultraljudet idag och herreminskapare vilken lycka att få se bebis! Två bilder finns i mitt galleri under "Graviditeten". Kika om ni vill!Hon som utförde ultraljudet var dock av det otrevligaste laget... jag fick inte (hann inte!) skriva upp några siffror (hon sa att det behöver jag inte ha, räcker med att jag vet att det var låg risk!), fick inte veta längden på bebis (hon sa att bebisar i den här veckan är si och så långa!) o jag kände mig bara till besvär så jag frågade inte mer. Men jag bestämde mig för att inte hänga läpp för det... hon skulle inte få förstöra min lycka! Men nu kan jag iaf slappna av och from nu är nyheten officiell hos oss. Hurra!
    Vilka fina bilder du har på bebben!
    Jättemysigt! jag längtar till mitt UL på måndag
  • Pepparkaksdeg
    Xtra skrev 2009-12-04 15:41:19 följande:
    Tack!Och jag lovar, det är så UNDERBART att få se bebisen där på skärmen!
    Ja,det är så himla kul att få se en liten människa,tänk att det kan hända så himla mycket på så kort tid.
    I vecka 8 var där bara en liten böna med ett pickande hjärta.
    Eller bara och bara. Sambon tyckte DET var helt fantastiskt att se
    Jag pustade mest ut då att lillen levde överhuvudtaget. tykte inte att själva "bönan" var så där jätteintressant faktiskt.... Jag kanske är lite knäpp?
  • Pepparkaksdeg

Är det någonmer som inte riktigt orkar vänta på att få reda på könet?
    Funderar på att beställa ett sånt där "Intelligender test"
    Ska ju vara 90% säkerhet om man gör det efter v 10.
    Hmmm...500pix Är det värt det?
    jag menar om det sen inte stämmer så lär det väl knappast bli så att man reklamerar testet. Man kan ju höra till de där 10%.
    Önskar att det hade funnits några år så man kunde få folks åsikter om det funkar eller ej!
    Äh,vad fasen,Jag tar och beställer ett!
    Ser det som en kul pryl. Något roligt ska man väl ha med tanke på hur kasst man ska behöva må som gravid
    Det blir min julklapp till mig själv

• Pepparkaksdeg

Hahaha
    Beställde just TVÅ test på intelligender.se.
    Jag måste ju vara helt knäpp!
    Enligt företaget själva är det ca 80%säkerhet. De hade länk till en artikel i aftonbladet om testet. Det var en grupp kvinnor som testat det( Vet inte hur stor)
    De hade kommit fram till att det bara var ca 50% säkerhet.
    Så då ville jag ha två. Bara för att kunna testa två gånger med ett par veckors mellanrum och se om jag får olika resultat.
    nu MÅSTE jag bara kika här på FL om det finns fler som testat.
    Kommer bergis ångra mig jättemycket att jag slänt ut pengar på något så onödigt..
    Pengarna kunde ju gått till saker till bebisen istället.
    Nu blir jag nästan sur på mig själv istället!

• Pepparkaksdeg
    stina84 skrev 2009-12-04 16:39:45 följande:
    haha snacka om impuls! Hade det inte varit bättre och boka tid för ett köns UL då? Samma pengar i princip och du hade fått se bebben med Har aldrig hört talas om sådana test... Hur menar det på at de fungerar?
    Man ska pissa i en burk och sen efter 10min så visar det orange eller grönaktigt beroende på vad det ska vara för sort.
    Var just inne i en tråd här på FL (vet inte hur man länkar) om testet. Och det är ju massa som prövat och sen jämfört resultatet med vad testet sagt och vad sen UL visat.
    Verkar vara en totalflopp! verkar vara lika många som stämmer som inte gör det. Så då kan man ju lika väl låta mormor kolla på magen och låta henne gissa kön utefter magens form.
    Nä vet ni vad,skit i testet och vänta på köns UL istället!
    Vi kommer gå på ett 3D UL i vecka 25 och får reda på barnets kön då.
    Får som sagt ta detta som en kul grej så länge.
    Fast så kul att det är värt de pengarna? Näe.
    Men köpt är köpt.
Svar på tråden BF Juni 2010!