Inlägg från: Pepparkaksdeg |Visa alla inlägg
  • Pepparkaksdeg

BF Juni 2010!

msfine skrev 2010-01-05 15:30:14 följande:
    Är de nån mer än mig som har lite små ångest över vikten. Är i v 18 och har gått upp 4-5 kg. Väger ganska mycket sen förut =(Och inte gör det bättre att vi har -20 grader så promenarder är inte att tänka på.
     Jag har gått upp 6kg och är i v 16. Har ingen ångest alls över det och knökar i mig i princip allt som kommer i min väg Konstigt att jag inte gått upp mer egentligen?
  • Pepparkaksdeg

Angående syskonvagn så har jag haft två.
    En P&T och en Babytravel
    Min tjej var 18 mån när lillebror kom.

först var P&Tn överlägsen. Bebisen kom i mars så. man var på Öppna Förskolan på Fm,sen hem och åt lunch och då var det dax för flickan att sova.
    Sen ut igen på em för lek i parken.

Sen kom sommaren. Då ville man helst vara ute hela dagen. På stranden eller i parken. Då var det bra med det större packutrymmet i Babytraveln. Fick tillockmed med ett stort parasoll så bebben kunde ligga på en filt i skuggan. Plus strandlksaker. Matsäck i kylväska samt ungefär en miljon andra grejer.
    I Babytraveln kunde storasyster vila lunch också vilket hon inte kunde i P&Tn. Syskonsitsen i den går inte att luta ett skvatt.
    Dessutom upplevde jag att det blev för varmt för bebisen att ligga därunder i hålan när solen låg på.
    Var MYCKET nöjd med Babytravelnvagnen hela sommaren. Och även om jag tycker svart är snyggast så valde jag ändå att köpa en biege. Så den höll sig så sval som möjligt. 

Sen kom hösten och fram kom P&Tn igen.Babytraveln blev stående och såldes efter ett par månader Men P&Tn har vi fortfarande kvar. Med packväskorna på sidorna så får man ändå i en hel del grejer även i den vagnen.
    Vilket är viktigt för mig för jag åker aldrig bil.

Hade jag fått en höstbebis skulle jag inte tveka att köra på en P&T och då gärna om äldre syskonet är något större än vad min tjej var. För fyfasen vilken kanonvagn det är! Använder den forfarande om tex en av ungarna är sjuka och man måste springa något ärende. Ordinarie sitsen är rejält tilltagen och min 5-åring sitter fortfarande kanon i den.
    Men till en sommarbebis. Nej.

• Pepparkaksdeg

Vi tecknar nog en barnförsäkring där bilbarnstol ingår.
    Vet att IF körde med det förut men finns säkert fler som har så.
    Då är det bara att byta in till en större när barnet växer och den sista får man behålla.
    Verkar smidigt.  

• Pepparkaksdeg
    Summer skrev 2010-01-05 21:25:41 följande:
    Oj, har du bara gått upp 6 kg under en hel graviditet? Jag har läst att man åtminstone ska gå upp 12 kg eftersom bebisen väger några kilo, sedan moderkakan något kilo, fostervattnet några kilo osv osv. 6 kilo låter väldigt behagligt. Var bebisarna trots detta normalviktiga vid födseln? 
    jag gick upp 7kg min första graviditet. Bebisen vägde 3650gr. Födde 1v efter BF. Har för mig att jag vägde samma innan grav som en dag efter födseln. Ett år efter däremot med amning och nyfunnet träningsintresse så vägde jag 10kg mindre ändå. OJ,vad smal jag var!
    Såg helt anorektisk ut,eftersom jag var smal redan innan den graviditeten. Sen sket jag i spinningen och satsade på styrketräning och massa bra mat. Vid graviditet nr två så vägde jag 15kg mer varav ca 10kg var muskler. Efter det har jag aldrig velat vara smal igen.
    Älskar min kropp,muskulös och fast,men ändå kurvig! 
    Milliemolly skrev 2010-01-05 20:41:46 följande:
    Vi går ofta på långpromenader ca 2 timmar är inget ovanligt. Vi går och handlar och till BVC osv..............dottern går gärna själv men har man en tid att passa eller om hon blir trött så känner jag att det behövs en vagn. Chariot Cougar är ju egentligen en cykelkärra som du kan koppla loss och använda som vagn..............med en hängmatta i till spädisen Jag cyklar alltid och lämnar och hämtar på dagis, och i barnsadeln får ju bara en plats! Kör alal ni andra bil? Eller hur löser ni sånt med flera barn?
    Jag cyklar jämt och överallt. Har en "vanlig" cykelkärra till mina två yngsta. Så djäkla bra uppfinning!
    Chariot Cougar låter som en bra kärra! Men får det plats två barn +bebis i den?
    rednose skrev 2010-01-05 19:12:32 följande:
    Men det kostar väl?Hur mycket sklle man i så fall tjäna på att ta det genom dem istället för att köpa?
    rednose skrev 2010-01-05 19:12:32 följande:
    Men det kostar väl?Hur mycket sklle man i så fall tjäna på att ta det genom dem istället för att köpa?
    Jag vet att jag reagerade på att den försäkringen från IF då inte var dyrare än en från Trygg-Hansa. Fast med IF försäkringen så fick man bilbarnstol.
    Så skulle påstå att man kännar MASSOR på det systemet
    Vet dock inte dagens priser. Så måste kolla upp och jämföra.
    Bilbarnstolar är nått helt nytt för oss. Har inte haft bil tidigare.
  • Pepparkaksdeg

Nu har jag kollat upp IF försäkringen.  Bilbarnstol är inte längre något som ingår utan får hyras vid sidan av.Tycker ändå att det var rätt bra pris eftersom det var en sån där med klicksystem som många härinne lovordar.
    Kostade från 72kr mån om man har försäkring hos dom. Gick att hyra även utan försäkring och kostade då 102 kr mån.
    Sista stolen får man fortfarande behålla.
    Stolen man fick från nyfödd är en "Be safe izi kid"
    Finns länkar på IF sidan som hänvisar till "bäst i test" i Vi föräldrar och "toppbetyg" I föräldrar och barn tidningen. Inte läst själv dock.

Nu måste jag gå in på nån "jämför försäkringsida" och se vad de andra bolagen har att erbjuda.
    Kanske kan fråga min mamma om råd. Hon har jobbat som skadereglerare på försäkringsbolag i evighetersevigheter. Trygg-Hansa och Folksam.
    För själva försäkringen är ju ändå det viktigaste inte bilbarnsstolsdelen. Tycker jag.
    Även om det är bra om det ingår eller man får hyra till en hyfsad summa.

Min största nyfikenhet just nu ; Var håller alla gratis gravid försäkringar hus?
    Gratis är gott.
    Och var mycket vanligt iaf för några år sen.

dags att Gooogla igen. Återkommer.

• Pepparkaksdeg

Det fanns gratis gravidföräkringar hos alla de större försäkringsbolagen.
    Det blev efter en snabb överläggning med mamma en IF försäkring.
    Tog på hennes inrådan en med utökat skydd (mera ersättning) vid medfödda sjukdomar osv.
    Den blev då inte gratis men ändå billig ,1100kr. Gäller fram till bebisens 6mån dag.
    + var att IF hade den bilbarnstol att hyra till som verkade bäst.

Fast det finns ett problem; De kräver en hälsodeklaration. Det gjorde inte Trygg-Hansa försäkringen. Och jag är faktiskt inte helt frisk så det är inte säkert att jag får teckna IF försäkringen sen ändå.

Då får det bli en Trygg-Hansa istället.

• Pepparkaksdeg
    Housemouse skrev 2010-01-06 11:26:08 följande:
    Det finns en artikel om det här på FL som publicerades för några månader sen... vänta ska vi se om jag hittar den...www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.602489
    Ahhh! Tackar för tipset!
    Ska in och kika.....
  • Pepparkaksdeg
    Pepparkaksdeg skrev 2010-01-06 11:48:44 följande:
    Ahhh! Tackar för tipset! Ska in och kika.....
    Vilken bra info!
    Känner mig nöjd med vårat IF beslut. Det blir ju jättebra att den försäkringen räcker även efter bebisen är född,så man slipper hålla på och teckna en ny direkt.
  • Pepparkaksdeg
    Miss Johanna skrev 2010-01-06 12:18:42 följande:
    Jag är också lite nyfiken på Teutonia, vilken modell är det du tittat på? Jag har kollat på Prestige eller Spirit S3, men är lite tveksam till en vagn med tre hjul. Men Spitit S3 såg smidig ut. Någon som vet hur en trehjuling beter sig på grusväg/snö/kullesten? Jag och min sambo är inte riktigt överens om hjulen. Jag vill ha 2 svängbara hjul framtill men min sambo tycker att de hjulen är alldeles för små, och visst det är de ju. Men de blir ju så mycket lättare att svänga med. Vill ändå ha en vagn som också fungerar på lite ojämnt underlag. Så förmodligen blir det väl jag som får ge med mig... Annars har vi kikat på en Emmaljunga City cross eller en Brio Happy.
    Har haft trehjulingar och de har funkat mycket bra på dåligt underlag.
    Inte upplevt problem med att de vagnarna kännts ostadiga. Däremot är de väldigt breda mellan bakhjulen. Vilket är ett minus men ett måste för att de inte ska bli lättvälta har jag förstått.

Så anser att två svängbara framhjul verkar vara det bästa de uppfunnit sen elektriciteten. Men som sagt,synd att de ska vara så små!
    Har du kikat på Brio Go? Ska vara bra fjädring i den så för bebis del är den nog kanon på ojämna undrelag.
    Själv funderat på en Teutonia Fun,men är skeptisk till fjädringen.
    Annars lutar det åt en Bugaboo,eftersom man kan svänga över handtaget så de stora hjulen kommer fram istället när man har lust. Borde funka bra på ojämna undrelag. 
  • Pepparkaksdeg
    Xtra skrev 2010-01-06 12:49:11 följande:
    Vi har redan köpt en sprillans ny vagn... men det är en 2009 års modell och fanns bara några kvar, så vi slog till eftersom vi fick den till jättebra pris. Jag tycker iaf att det var jättebra att vi slog till även om det känns väldigt tidigt fortfarande
    Vad blev det för någon? Nyfiken....
Svar på tråden BF Juni 2010!