Inlägg från: längtar och väntar |Visa alla inlägg
  • längtar och väntar

BF Juni 2010!

Jag avstår från allt sådant! Säger som någon annan att man är bara gravid i 9 månader och det kan vara just den gången du äter något sådant som du blir sjuk!

Mollystar skrev 2009-11-20 20:48:09 följande:
    Jag har en fråga nu som börjar bli aktuell eftersom det är jul snart. Är det farligt tror ni om man äter gravad, varm/kall rökt lax , ost och kex när man ska gå på julbord. Jag menar att man bara äter det 1 gång  och bara lite grann och sen alldrig mer under graviditeten? Tycker ju sånt är så gott och vi ska på jul bord den 5  dec med min mamma och bror.
  • längtar och väntar

nej, gravad lax är inte ok. Då måste man vara helt säker på att den är nygravad tror jag och hur ofta är man det? Framför allt inte på ett julbord..

mithrandil skrev 2009-11-20 22:20:32 följande:
    fast gravad lax är väl okej att äta? det ändrades lagom till julen förra året när jag väntande alexander. var min bm som berättade det då för vi pratat om det innan att jag skulle sakna gravlaxen på julbordet. Men det kan ju vara ändrat igen för all del?
  • längtar och väntar

Du ska ju verkligen inte äta opastöriserad ost!!

Thesso skrev 2009-11-21 07:58:38 följande:
    Mollystar skrev 2009-11-20 20:48:09 följande: Jag var på mvc i tisdags och frågade då om laxen, älskar verkligen lax och känner stort sug på det. Vi kom fram till om det är ett fräscht stället du ska med med stor rulljans på maten så ska det inte vara någon fara. Osten däremot vet jag faktiskt inte om. Min förra grav så gällde bara "förbudet" opastöriserad ost men nu verkar dom ju säga nej till all dessertost. Jag tror jag kär på opastöriserad ost men inte i några jätte mängder. Vi ska iväg nästa söndag och jag riktigt längtar att få sätta tänderna i all smarrig mat och jag vet att dessertbordet dit vi ska är så otroligt gott!!!
  • längtar och väntar

Jag kommer inte äta sådant ändå.. Man vet inte om det är nygjort eller inte.. Bara för det är ruljans på maten behöver det inte vara nygjort..

Thesso skrev 2009-11-21 08:05:56 följande:
    Så här står det på Livsmedelsverkets sida om laxen ?Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum. och om det som sagt är ett fräscht ställe med stor rulljans på maten så känns det inte som att det ska vara nåt problem.
  • längtar och väntar

ok, för du skrev nämligen: "Jag tror jag kär på opastöriserad ost men inte i några jätte mängder."

Thesso skrev 2009-11-21 08:10:32 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-21 08:01:00 följande: Nej, jag menade tvärt om. Att jag kommer att äta pastöriserad ost.
  • längtar och väntar

ok Alla gör som de vill, jag vill inte riskera listeria, därför undviker jag alla matvaror som kan innehålla detta. Är bara 6,5 månader kvar av min graviditet

Thesso skrev 2009-11-21 08:19:50 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-21 08:11:13 följande: Jo jag såg det precis. men som sagt så menade jag tvärt om. Skrev fel!
  • längtar och väntar

Jag är i 12+1 och för mig har spökveckorna redan infunnit sig. Dessutom har även magen börjat växa, så har jag lite tajta kläder så syns det tydligt att jag är gravid.

Sweetangel85 skrev 2009-11-22 12:38:54 följande:
    Jag har för mig att det e runt v.15 o framåt, för då mår man oftast väldigt bra o käner sig pigg.. jag gick verkligen igenom de spökveckorna med sonen. Under den perioden sker de mkt intensvit på insidan för att de sedan ska komma synas på utsidan.
  • längtar och väntar

Ser att ni diskuterar kub, jag är 28 och kommer inte göra kub-test. Tidigare tänkte jag mig alltid att jag skulle ta bort ett barn som är skadat, men vet inte om jag kan det längre. Därför vill jag inte göra testet heller. Däremot om man senare får veta att barnet får livshotande skador, då kanske jag tänker om. Men vi har ingen med handikapp/utvecklingsstörning i släkten och jag ligger inte i farozonen vad gäller åldern heller.

Imorgon är det inskrivning! Lite nervöst! Vet när jag beställde tiden i slutet av september, kändes så långt fram till slutet av november, men nu är vi här! Är lite nervös att barnmorskan ska pusha på ang vaccinationen, vill verkligen inte vaccinera mig. Sen är jag lite nervös vad hon ska säga om min ischiasnerv som besvärar mig något oerhört.. Och så är jag så klart nervös för blodprovet!!

• längtar och väntar

Nu har jag varit på inskrivning hos barnmorskan. Hon ville inte riktigt gå efter vul som jag gjort, utan räknade hur långt jag är gången efter senaste mens. Så 14+2 enligt henne, inte mig emot! Enligt vul 12+3, detta innebär ju att jag får göra ultraljud tidigare än jag trott

Däremot blev jag riktigt irriterad på barnmorskan för att hon propagerade så mycket för vaccinet och inte riktigt kunde ta att jag itne vill vaccinera mig.

• längtar och väntar

Hjälp mig med hur jag ska göra! Vi ska ha personalmiddag nu om någon vecka. Jag har sagt att jag ska komma, men börjar tveka nu. Anledningen till det är att jag har så stora problem med min ischiasnerv. Kan inte sitta för länge och kan inte heller röra mig för mycket. Vet därför inte om jag orkar sitta på en personalmiddag flera timmar då. Risken är att jag inte kan röra mig sen nämligen..

Mina kolleger har nog lite svårt att förstå mig.. Vi ska ha hand om allsångerna i mitt arbetslag och eftersom jag är musiklärare tycker en del kolleger att det ska självklart jag ta hand om.. Men varför? Jag hjälper gärna till, men vill och orkar inte fixa det själv.. Fick nästan en utskällning av en kollega idag, p.g.a. detta.. Visst graviditet är ingen sjukdom etc etc, men vissa kolleger har noll förståelse..

Vad ska jag göra? Gå eller inte gå på personalmiddagen?

Svar på tråden BF Juni 2010!