• hemlis

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

Jag startade tråden för ca 2 år sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås!

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11
  • snartvår

allas väl oförberätt rusar upp det är så det blir för mig:(( känns läskigt.

• Hjartesjalen
    snartvår skrev 2009-11-05 09:55:03 följande:
    Hej alla!Nu är jag hemma igen. Har varit skönt med semester trots dåligt väder. Mitt skuttiga hjärta har varit ok fram till i dag pust och stånk vad tröttsamt det är vissa dagar. Jag kan känna som du Hjärtesjälen upplever det som ett tryck .
    Harligt med semester! Roligt o ha dig tillbax!

ja, precis det e sa svart o beskriva kannslan tycker jag nar dom fragar pa sjukhuset.....for "ont" gor det inte, men det finns dar liksom, som ett tryck kanner jag ocksa nu nar du sager det...
  • LillaPinglan

väldigt läskigt är det iaf....

• pågmamman

Ska utredas för astma - där kanske jag kommer få en del av förklaringarna till mina bekymmer & kanske skulle det kunna vara ett skäl att jag ofta får problem nattetid och då det är kallt ute! Inte för att jag hoppas att jag har astma - men skulle ju vara fantastiskt att få medicin som gör att det "lättar"..... Vi får se

• finskaflikkan

Usch... Nu har man blitt skrämd igen...

I januari iår åkte jag ju in med ambulansen 2ggr... Första gången trodde vi allvarligt att de va kärlkramp eller nå liknande för de va ett sånt tryck över bröstet och jag fick panik... Självklart...
    Efter 3månaders dödsångest och rädsla för proppar i hjärtat och arbets-ekgn osv så visar de sig att mitt hjärta är friskt förutom WPW som syntes tydligt!
    Satt ju mkt vid datorn efts jag pluggar till uska distans, så de e mkt dator... Hade väldigt ont och ett enormt tryck över bröstet var och varannan dag...
    Går ner till läkarn på VC och han trycker på olika punkter på revbenen och bröstbenet och ställer några frågor och säger sen att jag har tietzes syndrom, revbensinflammation, de brukar flest kvinnor få och troligen pga att man sitter för mkt vid datorn framåtböjd så de liksom trycker ner revbenen och tillslut blir de inflammerat....

Iaf så.. Träffa en läkare för några dar sen för jag ska opereras i handen och foten...
    Jag förklarade allt för han om hjärtat och om de där i januari och tietzes syndrom.. Då sa han att: Jaha tietzes syndrom brukar man ju ge som diagnos när man inte vet något annat... Men du ska veta att när du blir op:ad här hos oss så kommer vi ta hand om dig... Vi har såpn bra koll på våra patienter, sen sa han hejdå och gick...

Ska man då gå orolig och rädd nu för att jag har kärlkramp iaf? Efter alla dessa tester som gjordes...

• pågmamman

finskaflikkan - men du - han menar nog att tietz är samling för flera spänningstillstånd i bröst-partiet - som kan ge exakt dina symtom! Men jag har lika svårt som du att lita på det - vilket nog tyvärr gör att man spänenr sig än mer och det blir än värre!

• finskaflikkan
    pågmamman skrev 2009-11-05 21:33:50 följande:
    finskaflikkan - men du - han menar nog att tietz är samling för flera spänningstillstånd i bröst-partiet - som kan ge exakt dina symtom! Men jag har lika svårt som du att lita på det - vilket nog tyvärr gör att man spänenr sig än mer och det blir än värre!
    Jo de e klart...
    Har bara mått så bra och vågat släppa de där fram tills jag träffa den dr läkaren... Nu ser jag folk på tv och läser överallt i media om folk som får hjärtinfaarkter... Som ett tecken ungefär på att jag ska få de när som helst...
  • Hjartesjalen
    finskaflikkan skrev 2009-11-05 22:01:25 följande:
    Jo de e klart... Har bara mått så bra och vågat släppa de där fram tills jag träffa den dr läkaren... Nu ser jag folk på tv och läser överallt i media om folk som får hjärtinfaarkter... Som ett tecken ungefär på att jag ska få de när som helst...
    Jag tror som Allasval, att det ocksa blir ett samlingsnamn for alla dessa spanningar.
    Men jag forstar precis hur du kanner dig med att "lita pa eller inte lita pa".....
  • snartvår

Klumpigt sagt av en som ska vara dr, men jag tror som de andra tidigare har skrivit. Försök att gå vidare och släpp det. Nu får du ju vård. Både vad gäller hjärtat och med det andra:). ( lättare sagt än gjort kanske) Jag är så nyfiken på vem av oss som kommer få tid först till ablationen.
    Ha en bra helg nu!

• snartvår

Kolla här
    Tietze´s syndrom.

ICD-10: M94 Uppdaterad: 2008-04-15

Definition: Inflammation i broskskivan i de kostosternala förbindelserna.

Orsak: Okänd. Fysisk överbelastning? Trauma mot armar eller torax? Inflammatorisk process?

Symtom:
    ? Initialt en brännande, ytlig smärta vid ett eller flera revbens benbroskgräns. Successivt avklingande till molande karaktär. "Tryck över bröstet".
    ? Stress, oro.
    ? Statiskt arbete med armarna (dator, bilkörning), förvärrar symtomen, värme lindrar.

Diagnos: Distinkt palpationsömhet över benbroskgränsen som kan vara lätt uppdriven.

Differentialdiagnos: Artrit i närliggande leder. Myalgi. Neuralgi. Hjärtinfarkt. Ulcus. Gallstenssmärtor.

Utredning: Klinisk diagnos.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11