• lokisse

Vad innebär Ris a la malta för Dig?

vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?
  • Llimen

ris a la malta är för mig risgrynsgröt med vispgrädde lite socker och apelsinklyftor, den traditionella desserten på julafton.

Jag vet dock att det egentligen heter apelsinris och att ris a la malta innebär risgrynsgröt med saftsås. Kan ändå inte sluta att kalla det för ris a la malta.

• cajsasmamma

Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och apelsin- eller mandarinklyftor. Solklar dessert, under julen!!!

• Viewsonic
    Zozzo87 skrev 2009-11-05 16:41:20 följande:
    Annat Kall risgrynsgröt blandat med grädde, socker o vaniljsocker. Serveras med rårörd jordgubbssylt. Risgrynsgröt med apelsiner, socker och grädde heter Apelsinris!!
    Just!
  • Gurkan

Annat: kall risgrynsgröt med vispad grädde och socker serverat med fruktsallad med hackade dadlar, torkade fikon och hasselnötskärnor som blivit uppmjukade... Efterrätten jag skydde som pesten som liten och fortfarande gör!

Risgrynsgröt däremot är gott!

• Eleni
    NoMatter skrev 2009-11-05 16:47:20 följande:
    Jag förstår att du inte tog efter den rätten men testa med rundkornigt ris så får du se.
    Jo, jag brukar göra riktig tomtegröt, men utan salt och bara socker, sedan blanda med grädde och övr ingr. men menar du att du bara kokar riset och har i utan att göra riktig gröt?
  • Eleni

Åh, så alla menar att det korrekta namnet på den vanliga maltan är apelsinris alltså, och ris al la malta är med saftsås. men då måste det ju var så från början bara att alla ändå kallar apelsinris för ris a la malta. Tycker det är många som har det som hatefterrätt, vad märkligt, det är verkl en av mina favoriter!

• SofiaO

Annat.

Risgrynsgröt blandat med vispad grädde, florsocker och vaniljsocker. Till det saftsås eller jordgubbssås (av färska jordgubbar från sommaren ).

En solklar och MUMSIG efterrätt i juletider!

• CuteLilleMyGirl

Annat.

Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och socker. Serveras med mjölk eller ingenting till. Solklar dessert.

• Baronessan
    Eleni skrev 2009-11-05 15:25:49 följande:
    Åh, nu kommer jag ihåg, hemma brukade vi äta sk apelsinris med bara kokt vanligt matris balndat med grädde, och apelsinbitar, socker och vanilj. Jättekonstigt att sitta och tugga på basmatiris i grädde, tycker det fast jag är uppvuxen med det. oftast tar man ju efter sin mammas recept men det har jag inte gjort i det här fallet..
    Åh, jag har ett skräckminne från när jag var yngre. Jag var hemma hos en kompis vars mamma (som var rätt barsk) frågade om vi ville ha ris a la malta och vi tackade glatt ja. Jag såg fram emot mammas söta, fluffiga, gräddiga juldessert och blev serverad... vattnigt MATris med russin och mandariner i. *rysa* Jag satte i mig det jag kunde (vilket inte var mycket för det var riktigt vidrigt) och sa mig sen vara mätt. Lärde mig efter det att inte äta ris a la malta hos dem igen.
Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?