Vad innebär Ris a la malta för Dig?
vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..
vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..
ris a la malta är för mig risgrynsgröt med vispgrädde lite socker och apelsinklyftor, den traditionella desserten på julafton.
Jag vet dock att det egentligen heter apelsinris och att ris a la malta innebär risgrynsgröt med saftsås. Kan ändå inte sluta att kalla det för ris a la malta.
risgrynsgröt vispad med grädde och saftsås till...inget socker
Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och apelsin- eller mandarinklyftor. Solklar dessert, under julen!!!
Annat: kall risgrynsgröt med vispad grädde och socker serverat med fruktsallad med hackade dadlar, torkade fikon och hasselnötskärnor som blivit uppmjukade... Efterrätten jag skydde som pesten som liten och fortfarande gör!
Risgrynsgröt däremot är gott!
Åh, så alla menar att det korrekta namnet på den vanliga maltan är apelsinris alltså, och ris al la malta är med saftsås. men då måste det ju var så från början bara att alla ändå kallar apelsinris för ris a la malta. Tycker det är många som har det som hatefterrätt, vad märkligt, det är verkl en av mina favoriter!
Annat.
Risgrynsgröt blandat med vispad grädde, florsocker och vaniljsocker. Till det saftsås eller jordgubbssås (av färska jordgubbar från sommaren ).
En solklar och MUMSIG efterrätt i juletider!
Annat.
Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och socker. Serveras med mjölk eller ingenting till. Solklar dessert.