Vad innebär Ris a la malta för Dig?
vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..
vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..
Ulf Harry, den blöir inte förstörd...Vi fick en tallrik vanlig gröt till lunch på julafton, sen gjordes det riskräm på resten som var efterrätt senare....två portioner....Så det blev 3 portioner gröt på en dag....Och fanns det kvar dagen efter blev det en portion då med.... Men då var det nog...
Åh va sugen jag blev nu!!! Hoppas det blir jul snart
När det är apelsiner i heter det ju Apelsinris och är en desert.
Varför kallar alla förvirrade svenskar denna rätt för Ris a la Malta???
Det är en dansk tradition som heter Risalamande, pseudofranska förvisso, Riz à l'amande (ris med mandel).
Varför du svenskar valt att inte bara besudla rättens namn utan också vanvördiga den med att trycka i mandariner i den övergår mitt förstånd.
Den skall endast förtäras med varm körsbärsås som man gör i Danmark.
Det är skrämmande att mandarinvederstyggelsen verkar vara mest populär på FL. Har ni ingen kultur här?
Hur kan man förresten förstöra denna rätt med skit som bananskivor? Man skulle lika gärna ha senap och ketchup på den.
Valnötter och Dadlar(trokade) kan jag förstå.
Körsbärssås????? Samma nivå som banan Fast tycker man om körsbär är ju det gott
Men har varken körsbärssås eller banan på...
Eller använder namnet Inte mandlar häller...
Senap lät gott (urk)
Annat:
På min mormors sätt (hon är från Danmark)
med vispad grädde, vaniljsocker, hackad mandel och serveras med varm körsbärssylt (helst från "Den gamle fabrik")
Klockren dessert eller möjligtvis att man smygäter det på natten när man inte kan sova...
annat:
gröt , grädde, vaniljsocker och CLEMENTIN (klyftor el bitar)
efterrätt/fika vid jul
Amora Branca Sylvestre skrev 2009-11-05 10:48:48 följande:
Du får nog gå lååångt tillbaka för att få svar på namnfrågan! :P
Håller med om mandarinerna!! Då blir det ju apelsinris!! Men du kan ju inte dissa såsvarianten. Tänk om alla italienare skulle förbjuda bea på pizza för att de inte pysslar med det!? :P (och förbjuda den variant av mat på platt deg vi kallar pizza här! har ju ingen som helst likhet med deras dito!)
Amora Branca Sylvestre skrev 2009-11-05 10:48:48 följande: