• lokisse

Vad innebär Ris a la malta för Dig?

vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?
  • norgesessan

Får hoppas italienarna inte vet att bearnaise på pizza finns....Vidrigt ju!! Så vidrigt att jag inte ens har smakat

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Amora Branca Sylvestre
    TessaS skrev 2009-11-05 11:26:42 följande:
    Annat: På min mormors sätt (hon är från Danmark) med vispad grädde, vaniljsocker, hackad mandel och serveras med varm körsbärssylt (helst från "Den gamle fabrik") Klockren dessert eller möjligtvis att man smygäter det på natten när man inte kan sova...
    Så som det skall vara :)
  • Xgirl83

Amora Branca Sylvestre skrev 2009-11-05 10:48:48 följande:

Varför kallar alla förvirrade svenskar denna rätt för Ris a la Malta??? Det är en dansk tradition som heter Risalamande, pseudofranska förvisso, Riz à l'amande (ris med mandel). Varför du svenskar valt att inte bara besudla rättens namn utan också vanvördiga den med att trycka i mandariner i den övergår mitt förstånd. Den skall endast förtäras med varm körsbärsås som man gör i Danmark. Det är skrämmande att mandarinvederstyggelsen verkar vara mest populär på FL. Har ni ingen kultur här?
    Vem bryr sig. Det är gott och det är så vi äter det och så vi kallar det. Herre gud.
  • Amora Branca Sylvestre
    Millan83 skrev 2009-11-05 11:33:47 följande:
    Du får nog gå lååångt tillbaka för att få svar på namnfrågan! :P Håller med om mandarinerna!! Då blir det ju apelsinris!! Men du kan ju inte dissa såsvarianten. Tänk om alla italienare skulle förbjuda bea på pizza för att de inte pysslar med det!? :P (och förbjuda den variant av mat på platt deg vi kallar pizza här! har ju ingen som helst likhet med deras dito!) Amora Branca Sylvestre skrev 2009-11-05 10:48:48 följande:
    Såsvarianten är ju korrekt enligt traditionen :)

Läste på danska wiki att vissa äter den med jordgubbsås, men det har jag aldrig varit med om.
  • Millan83

min sambos skånska släkt slukar sagda skapelse samman (var tvungen för den fina allitterationen!) med hjortronsylt! Hade helt glömt det. haha. rätt ok. Men jag vill ha saftsås! =) mm

• Friyaz

vi gör alltid, med vaniljvisp.
    risgrynsgröt, vaniljvisp och fileade apelsiner (just för att jag inte äter mandariner)

såååå gott... blev tokigt sugen på det nu...:)

• Stiiiiina

Apelsiner i och saftsås till ett måste till julen!!

• Myrongen

Annat: Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och apelsin- eller mandarinklyftor. Användes frekvent på 80-talets klassfester i gympasalen till den helfestliga skojigheten matning med ögonbindel.

Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?