• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Original
    Original skrev 2009-11-14 18:28:25 följande:
    Bite me skrev 2009-11-14 18:20:30 följande:
    Fast det är ju det jag hela tiden hävdat också!!!
    Vad jag menar med det är att det därför också är föränderligt.
  • Blåklocka

Det är klart att det är föränderligt. Det är en massa saker som har förändrats tex att ni:a folk osv. Det är möjligt att bestickhållandet också går mot förändring, det kan inte jag svara på. Dock är det inget jag har upplevt. De flesta jag känner äter med med rätta hand och lär sina barn detsamma. Men om hundra år så kanske vi rapar hej vilt och endast använder sked. Vem vet

• Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:45:02 följande:
    Det är klart att det är föränderligt. Det är en massa saker som har förändrats tex att ni:a folk osv. Det är möjligt att bestickhållandet också går mot förändring, det kan inte jag svara på. Dock är det inget jag har upplevt. De flesta jag känner äter med med rätta hand och lär sina barn detsamma. Men om hundra år så kanske vi rapar hej vilt och endast använder sked. Vem vet
    Fast att jämföra att börja rapa är inte riktigt på samma nivå som vilken hand du har kniven/gaffeln i. Du äter ju fortfarande med kniv och gaffel!
  • Blåklocka

Nej det är klart. Att rapa är ett värre etikettsbrott än att hålla kniv och gaffel fel. Jag menar bara att detta kanske också förändras. Vad är det som säger att rapa är "värre" än att hålla kniv och gaffel fel?! Jo, våra sociala konstruktioner. Inget annat!

• PCOskruttan

Till er som inte tycker att det spelar roll vilken hand man har besticken i:

1) Tycker ni att skolan ska lära ut vad som är god vett och etikett öht?

Om svaret är ja: Tycker ni att skolan ska nöja sig med "nästan rätt"?

• Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:55:24 följande:
    Nej det är klart. Att rapa är ett värre etikettsbrott än att hålla kniv och gaffel fel. Jag menar bara att detta kanske också förändras. Vad är det som säger att rapa är "värre" än att hålla kniv och gaffel fel?! Jo, våra sociala konstruktioner. Inget annat!
    Men att rapa eller inte medför att antingen låter man (rapen) eller inte (ej rap). Det blir något helt annat om man skulle ändra det. Byter besticken bara händer så är det ingenting som ändras. Man varken kladdar mer eller mindre för det, eller hur? Du måste ju se den skillnanden? Ja, det är sociala konstruktioner som är föränderliga. Det normer vi har är inte självklara och man ska reflektera och ifrågasätta varför saker och ting måste vara på ett visst sätt. Att rapa kanske kommer att bli accepterat, vem vet. Vad jag påpekar är att det ändå är en skillnad i output om besticken byter händer eller om man rapar. Kan man inte acceptera att människor har kniven och gaffeln i "fel" hand och ser ner på dem bara för det då undrar jag verkligen vad för människosyn man har. I det resonemanget du för så skulle därför alla skriva med höger hand, vara heterosexuella, vita, medklass eftersom det är normer som vi skapat alla andra som inte faller in under dessa socialt konstruerade normer är fel och icke önskvärda om de inte kan se till att anpassa sig efter de sociala koderna. Det är bästa att bevara det trygga, gamla sättet, utveckling och förändring är farligt.
  • daniel9900

Då håller jag bestick helt fel.
    Gaffel i höger hand,kniv vänster.

Har alltid varit så för mig,för mig är det rätt.
    Hade någon sagt till mina barn om det hade jag blivit arg.

Värre med äta med öppen mun mm.

• mammaflickan

Fy fan va förlegat.
    Påminner om hur min farbror inte fick vara vänsterhänt när han började skolan, på 50-talet.

För övrigt tycker jag att allt man gör vid matbordet som kan göra det till en stressad situation är fel. Tvinga äta upp, tvinga äta med gaffel i rätt hand fast man har svårt för det, osv. Allt sånt kan ju innebära för vissa barn en otroligt jobbig sits att hamna i för att de VILL göra rätt. I värsta fall har man startat en framtida ätstörning genom att göra måltider till ett ångestladdat moment, fel fel fel!!!

Nån måtta får det va på perfektionismen. Jag tycker att man kan äta städat med gaffel i fel hand, eller enbart med gaffel.
    I lågstadiet där jag gick, på 80-talet, fick man inte hålla i fel hand, bara om man va vänsterhänt fick man hålla fel. Jag är högerhänt men håller fel, hade jobbigt när fröknen satt vid vårt bord, eftersom jag ville vara henne till lags, o fick känslan att hon äcklades av att jag inte kunde hålla rätt.

• MoSv74
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:20:10 följande:
    Håller med. Barn bör få lära sig sådant. De slipper känna sig dumma på en middag om de vet vilka bestick man har till vad osv. Det hör till god ton och allmänbildning. Samt att om de vet hur man ska göra, så kan de alltid välja att INTE göra så sedan, men då har de i alla fall ett val.Det ser otroligt illa ut med folk som tar en stor köttbit på gaffeln och gnager på den, utan att ens skära det först, t ex. Det är inget fel i att lära barnen att äta ordentligt, det har de nytta av som vuxna. TS borde tacka fröken.
    Vart harjag skrivit att mina barn inte vet vilka bestick dom ska använda till vad??
    Och vart har jag skrivit att dom tar en stor köttbit på gaffeln och gnager på den?
    Det handlar inte om det!!!
    Så bara för att dom lär sej at ha besticken i "rätt" hand så kommer dom aldrig gnaga på en köttbit?

Och NEJ! Jag kommer minsann inte tacka fröken!
  • Bite me
    mammaflickan skrev 2009-11-14 20:36:34 följande:
    Fy fan va förlegat.Påminner om hur min farbror inte fick vara vänsterhänt när han började skolan, på 50-talet. För övrigt tycker jag att allt man gör vid matbordet som kan göra det till en stressad situation är fel. Tvinga äta upp, tvinga äta med gaffel i rätt hand fast man har svårt för det, osv. Allt sånt kan ju innebära för vissa barn en otroligt jobbig sits att hamna i för att de VILL göra rätt. I värsta fall har man startat en framtida ätstörning genom att göra måltider till ett ångestladdat moment, fel fel fel!!!Nån måtta får det va på perfektionismen. Jag tycker att man kan äta städat med gaffel i fel hand, eller enbart med gaffel.I lågstadiet där jag gick, på 80-talet, fick man inte hålla i fel hand, bara om man va vänsterhänt fick man hålla fel. Jag är högerhänt men håller fel, hade jobbigt när fröknen satt vid vårt bord, eftersom jag ville vara henne till lags, o fick känslan att hon äcklades av att jag inte kunde hålla rätt.
    Så då låter du dina bbarn sitta med fötterna på matbordet, tugga med öppen munm, rapa osv, för om du förmanar dem att inte göra det så förvandlar du ju måltiden till ett "ångestladdat moment".
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!