• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • iser

Jag tycker att det är viktigt att människor äter på ett hyfsat sätt och får det som vana. Kniv och gaffel (om det är sån mat) och tugga med stängd mun. Men jag skulle nog inte reagera på om nån höll i "fel" händer.

• Blåklocka

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:08:26 följande:

Fast det var någon här inne som tyckte att man alltid ska hålla sked och så i höger hand också, även om man är vänsterhänt..Skulle jag göra det skulle mitt bordsskick vara uselt.. Och jag har överlevt bröllop (både mitt egna och flera andra) och massa andra middagar utan att någon kommenterat detta! Bordsskicket är så mycket annat än i vilka händer man håller besticken!
    Självklart är bordsskicket mycket mer än vilka händer man håller besticken i. Men det är en DEL av bordsskicket att hålla dessa rätt. Jag är helt övertygad om att det är en inlärningsfråga. Om man kollar ex nobelmiddagen tror jag inte att en enda håller dessa fel. Och det finns säkert flertalet vänsterhänta i den församlingen.
    Så ja, jag tycker att bordsskicket i viss mån speglar klass och social tillhörighet.
  • gutegirl
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:02:54 följande:
    Jag tycker att det är helt rätt av läraren! Att hålla besticken rätt hör till ett bra bordsskick. Nu är min dotter för liten för att ens äta själv, men självklart kommer jag att lära henne att hålla besticken rätt.Det handlar ju inte bara om nobelmiddagen. Sannolikheten att man hamnar där är ju ganska låg. Utan det handlar ju om alla andra tillfällen såsom bröllop, jobbmiddagar osv.Och jag tror inte ett dugg på att det har att göra med om man är vänster eller högerhänt. Samtliga som jag känner som är vänsterhänta håller besticken rätt!
    Håller med. Barn bör få lära sig sådant. De slipper känna sig dumma på en middag om de vet vilka bestick man har till vad osv. Det hör till god ton och allmänbildning.
    Samt att om de vet hur man ska göra, så kan de alltid välja att INTE göra så sedan, men då har de i alla fall ett val.

Det ser otroligt illa ut med folk som tar en stor köttbit på gaffeln och gnager på den, utan att ens skära det först, t ex.

Det är inget fel i att lära barnen att äta ordentligt, det har de nytta av som vuxna.

TS borde tacka fröken.
  • längtar och väntar

Jag har klass och är inte från en arbetarfamilj men ge dig. Jag kan INTE använda sked i höger hand!! Då skulle det mesta av maten hamna på matbordet...

Mina föräldrar var så kloka så de lät mig använda den handen jag var bäst på och det är jag de evigt tacksamma för! Tycker det är beklagligt med föräldrar som på 2000-talet inte låter sina barn vara vänsterhänta!

Blåklocka skrev 2009-11-14 17:17:17 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:08:26 följande: Självklart är bordsskicket mycket mer än vilka händer man håller besticken i. Men det är en DEL av bordsskicket att hålla dessa rätt. Jag är helt övertygad om att det är en inlärningsfråga. Om man kollar ex nobelmiddagen tror jag inte att en enda håller dessa fel. Och det finns säkert flertalet vänsterhänta i den församlingen. Så ja, jag tycker att bordsskicket i viss mån speglar klass och social tillhörighet.
  • kattis b
    Mental skrev 2009-11-14 15:59:56 följande:
    my god, vem tappa dig som barn?...
    My God, vem lärde dig att förolämpa?
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:12:46 följande:
    Är det någon som har sagt att att om man saknar en hand så är man inte välkommen på middagar?! Tycker inte alls att det har att göra med ett korrekt bordsskick. Det skulle ju vara som att kräva att en blind skulle se, en döv skulle höra, en benamputerad springa osv. Har man bara en hand äter man självklart med denna handen. Har man två händer äter man korrekt med dessa. Det är två vitt skilda saker.Vad som är rätt bordsskick i Sverige, är inte det i ett annat land. Det är därför man ska läsa på om man ska äta middag med folk i andra länder. Så givetvis är det svenska bordsskicket en social konstruktion. Det innefattar också att inte rapa vid bordet, vilket är ett bra bordsskick i andra länder. Det innefattar att äta med besticken rätt, medan man i andra länder äter med händerna. Hur svårt kan det vara liksom
    Men saker och ting kan förändras och förändras hela tiden. Att hålla fast vid vissa principer bara för att det alltid varit så är ju väldigt utvecklande... Det är inte självklart att man måste ha gaffeln i den ena handen. Det resonemanget som förs i tråden går absolut att likställa med att skriva med höger eller vänster hand. Det är samma dumma resonemang. Man sölar varken mer eller mindre med maten för att man byter hand! Som sagt man förvånas aldrig över trångsyntheten...
  • gutegirl
    Original skrev 2009-11-14 17:03:49 följande:
    Jag blir minst sagt förvånad när jag läser igenom svaren i den här tråden. Jösses... För det första, det ena sättet att äta på är inte mer rätt än det andra. Vad som anses vara rätt hand att ha gaffeln/kniven i är något social konstruerat. Det finns inget som säger att det måste vara så. Jämför med t.ex homosexualitet och heterosexualitet i ett historiskt perspektiv. Heterosexualtit har varit det "rätta" sättet medan homosexualitet har varit klassat som kriminellt, som en sjukdom och har setts med hårda ögon av många i samhället. Synen på homosexualitet har blivit positavre med åren även om det ännu inte är helt accepterat i samhället. Det är faktiskt skrämmande att människor är så fuktansvärt trångsynta och verkar inte alls reflektera över sitt förhållningssätt. Om man saknar en hand så är man med andra ord inte alls önskvärd på middagar. Ytlighetent dominerar verkligen. Hur ska man kunna skapa ett samhälle som är till för alla om man inte kan acceptera olikheter och förändra förhärskande sociala normer?!
    Att ha kniv och gaffel i rätt hand är en social konstruktion, absolut. MEN, det har en praktisk funktion också. När alla äter på samma sätt minskar risken för att få bordsgrannens armbågar på sig och det blir trevligare.
  • längtar och väntar

FAst att hålla besticken i "rätt" hand.. Det spelar ändå ingen roll! Vad är "rätt" liksom? Vem har bestämt det? Jo någon snubbe som tyckte att vänsterhänthet var en sjukdom!

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:20:10 följande:

Håller med. Barn bör få lära sig sådant. De slipper känna sig dumma på en middag om de vet vilka bestick man har till vad osv. Det hör till god ton och allmänbildning. Samt att om de vet hur man ska göra, så kan de alltid välja att INTE göra så sedan, men då har de i alla fall ett val. Det ser otroligt illa ut med folk som tar en stor köttbit på gaffeln och gnager på den, utan att ens skära det först, t ex. Det är inget fel i att lära barnen att äta ordentligt, det har de nytta av som vuxna. TS borde tacka fröken.
  • Kodia

Det låter konstigt om de blir tvingade! Vad händer om de håller fel...? Så länge de äter prydligt och funktionellt spelar det väl ingen roll vilken hand som vilket bestick är i... Det är inte så ofta nu för tiden man äter mat som är så seg/svår att skära att det är ett måste att ha kniven i den starkaste handen.

Jag är lärare, och tipsar barnen om hur man håller besticken ibland. Det finns vissa högerhänta barn som håller besticken "fel" och klarar det utmärkt, men andra klarar inte av att skära med vänster hand, utan liksom håller fast köttet med kniven och sliter åt olika håll med gaffeln, som de har i den dominerande högerhanden. Då tipsar jag om att försöka hålla besticken tvärtom, att de kan "såga" med kniven, osv.

Jag påpekar också att det tar onödig tid att skära med höger, lägga ifrån sig besticken, ta gaffeln med högern och stoppa maten i munnen...

• längtar och väntar

Så då ska vänsterhänta lära sig skriva med höger hand också så att man inte armbågas med grannen som sitter bredvid?

Att ha kniv och gaffel i rätt hand är en social konstruktion, absolut. MEN, det har en praktisk funktion också. När alla äter på samma sätt minskar risken för att få bordsgrannens armbågar på sig och det blir trevligare.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!