• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:20:43 följande:
    Jag har klass och är inte från en arbetarfamilj men ge dig. Jag kan INTE använda sked i höger hand!! Då skulle det mesta av maten hamna på matbordet... Mina föräldrar var så kloka så de lät mig använda den handen jag var bäst på och det är jag de evigt tacksamma för! Tycker det är beklagligt med föräldrar som på 2000-talet inte låter sina barn vara vänsterhänta!
    Men vem, VEM i den här tråden har påstått att man inte låter barn vara vänsterhänta?
  • längtar och väntar

För flera säger ju att man inte ska ha sked etc i vänster hand när man äter! Då hindrar man oss vänsterhänta!

Danitrass skrev 2009-11-14 17:26:55 följande:
    Men vem, VEM i den här tråden har påstått att man inte låter barn vara vänsterhänta?
  • Original

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:22:35 följande:

Att ha kniv och gaffel i rätt hand är en social konstruktion, absolut. MEN, det har en praktisk funktion också. När alla äter på samma sätt minskar risken för att få bordsgrannens armbågar på sig och det blir trevligare.
    Tänk om alla i alla situationer var precis lika och betedde sig precis lika. Undra hur samhället sett ut idag? Utveckling följer ofta av att någon/några bryter mot vissa normer och trampar upp nya stigar som folk sedan börjar gå på... Titta på folk när de äter så ska du se att de är få som sitte med armbågarna i vädret oavsett vilken hand kniven befinner sig... Det är inte däri problemet ligger...
  • Blåklocka

Det finns en massa principer som man egentligen inte behöver hålla fast vid, men någonstans finns det ju också en gräns. Vad som är viktigt för mig är inte viktigt för någon annan osv. Det finns garanterat barn som får slafsa i sig maten, rapa och kladda ner utan att det är något problem för deras föräldrar. Det finns principer för det mesta vad gäller uppförande och bordsskick. Det är inga lagar och bestämmelser. Jag (observera jag!) tycker att man ska lära sitt barn att hålla besticken rätt. Sen om andra inte klarar av att äta med fel hand i Indien, håller sina bestick fel eller gör något annat. Det får stå för dem!

• Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:27:37 följande:
    För flera säger ju att man inte ska ha sked etc i vänster hand när man äter! Då hindrar man oss vänsterhänta!
    Men det är ju uppenbarligen lika många högerhänta som äter på "fel" sätt så det borde väl egentligen inte vara ett problem.
    Och som sagt, är det ett så stort problem att använda högerhanden att man inte ens kan träffa munnen, ja då är man naturligtvis ursäktad.
  • gutegirl
    Original skrev 2009-11-14 17:27:51 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:22:35 följande:
    Tänk om alla i alla situationer var precis lika och betedde sig precis lika. Undra hur samhället sett ut idag? Utveckling följer ofta av att någon/några bryter mot vissa normer och trampar upp nya stigar som folk sedan börjar gå på... Titta på folk när de äter så ska du se att de är få som sitte med armbågarna i vädret oavsett vilken hand kniven befinner sig... Det är inte däri problemet ligger...
    Jag tycker i alla fall att barn har rätt att få lära sig vad som hör till god ton. Om de sedan själva väljer att göra på annat sätt, fint. Men de har fått välja själva att gå emot normen.
  • Ina Scot

Oj, tur att jag inte jobbar på den skolan, då jag som högerhänt vuxen pedagog håller besticken fel...

• Original

Mina barn får lära sig att vara öpnna för olikheter och förändringar. Dessutom uppmuntrar jag dem till att våga ifrågasätta och reflektera över saker och ting och respektera andra människor!

• gutegirl
    Original skrev 2009-11-14 17:32:39 följande:
    Mina barn får lära sig att vara öpnna för olikheter och förändringar. Dessutom uppmuntrar jag dem till att våga ifrågasätta och reflektera över saker och ting och respektera andra människor!
    Ja, men för att kunna tänka själv och reflektera så måste man ju ha något att jämföra med för att kunna ställning. Och då är det ju bra att barnen får lära sig olika saker, t ex hur man gör för att äta fint.
  • längtar och väntar

Men är det "fulare" att äta på "fel" sätt då?

Att äta fint för mig är att sitta ner tills alla är färdiga, inte spilla eller kladda, inte smaska etc

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:35:18 följande:

Ja, men för att kunna tänka själv och reflektera så måste man ju ha något att jämföra med för att kunna ställning. Och då är det ju bra att barnen får lära sig olika saker, t ex hur man gör för att äta fint.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!