• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Blåklocka

Man får i sig mat både med bestick och med händer. I vissa länder ska man inte äta med vänster osv. Jag tycker visst att det är jämförbart. Är det för övrigt logik i all vett och etikett? Nej, det är det inte. Som sagt så är vett och etikett sociala kontruktioner. Hur man vill följa dessa och i vilken grad är upp till var och en. Och självklart kan de ifrågasättas. I vissa sammanhang/sociala grupper är det mycket viktigare än i andra. Var man lägger ribban, det bestämmer man själv.

• Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:00:06 följande:
    Man får i sig mat både med bestick och med händer. I vissa länder ska man inte äta med vänster osv. Jag tycker visst att det är jämförbart. Är det för övrigt logik i all vett och etikett? Nej, det är det inte. Som sagt så är vett och etikett sociala kontruktioner. Hur man vill följa dessa och i vilken grad är upp till var och en. Och självklart kan de ifrågasättas. I vissa sammanhang/sociala grupper är det mycket viktigare än i andra. Var man lägger ribban, det bestämmer man själv.
    Nej du svarar ju inte ens på det jag frågar efter... Men känner att den här diskussionen inte ger så mycket ändå.
  • Blåklocka
    Original skrev 2009-11-14 17:57:49 följande:
    Fast du verkar inte ens läsa vad jag skriver. Kan du förklara skillnaden att äta fint respektive att äta fult om man tänker på vilken hand man har besticken i. Vilka efekter för det med sig om man byter? Det är där logiken inte finns men vissa missar just den poängen.
    För att svara på din fråga! Det har inga effekter alls rent ätmässigt. Det blir inga effekter alls om man byter hand. Det blir inte så stora effekter om man sätter pinnar i händerna heller. Eller om man tar upp maten med händerna. Våra sociala kontruktioner är att man håller gaffel i vänster och kniv i höger. Rent effektmässigt händer ingenting alls om man byter. Lika lite som det händer om man dricker vatten i vinglaset istället för vattenglaset.
    Men för mig är att hålla besticken rätt, att dricka rätt dryck i rätt glas osv viktigt.
  • längtar och väntar

Är det viktigt för dig också att om man ska äta bara med gaffel så har man den i höger hand? Eller om man äter med sked, måste den vara i höger hand?

Får man ta upp sås med vänster hand eller måste man använda höger till allt?

Blåklocka skrev 2009-11-14 18:10:40 följande:
    För att svara på din fråga! Det har inga effekter alls rent ätmässigt. Det blir inga effekter alls om man byter hand. Det blir inte så stora effekter om man sätter pinnar i händerna heller. Eller om man tar upp maten med händerna. Våra sociala kontruktioner är att man håller gaffel i vänster och kniv i höger. Rent effektmässigt händer ingenting alls om man byter. Lika lite som det händer om man dricker vatten i vinglaset istället för vattenglaset. Men för mig är att hålla besticken rätt, att dricka rätt dryck i rätt glas osv viktigt.
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 18:10:40 följande:
    För att svara på din fråga! Det har inga effekter alls rent ätmässigt. Det blir inga effekter alls om man byter hand. Det blir inte så stora effekter om man sätter pinnar i händerna heller. Eller om man tar upp maten med händerna. Våra sociala kontruktioner är att man håller gaffel i vänster och kniv i höger. Rent effektmässigt händer ingenting alls om man byter. Lika lite som det händer om man dricker vatten i vinglaset istället för vattenglaset. Men för mig är att hålla besticken rätt, att dricka rätt dryck i rätt glas osv viktigt.
    Så du menar att det inte är skillnad på att äta med händerna jämfört med att äta med bestick? Det blir ju definitivt mer kladdigt och söligt. Någon sådan jämförbar skillnad finns det ju inte om du enbart byter hand. Det är väl ändå ganska simpel logik?!
  • Bite me
    Original skrev 2009-11-14 18:13:42 följande:
    Så du menar att det inte är skillnad på att äta med händerna jämfört med att äta med bestick? Det blir ju definitivt mer kladdigt och söligt. Någon sådan jämförbar skillnad finns det ju inte om du enbart byter hand. Det är väl ändå ganska simpel logik?!
    Poängen blåklocka försöker få dig att fatta är att etikett är en social konstruktion o väldigt mycket kulturellt betingat.
  • Blåklocka

Tack Bite me! Du verkar ha fattat min poäng i alla fall! Det handlar om social konstruktion, inte om eventuella effekter osv. Självklart blir det söligare med händerna. Men effektmässigt är det väl ändå jämförbart. Det blir söligare om man äter med pinnar också, om man inte kan äta med pinnar. Och det skulle garanterat blir söligare om jag höll gaffeln med foten. Men skulle jag träna upp mig så skulle jag säkert kunna äta bra med den också! Det handlar om vett och etikett, som bygger på sociala kontruktioner. Och Det handlar om inlärning. Som sagt, som sagt.... För mig är det är det viktigt med rätt bestick i rätt hand. Fine!

• Original

Bite me skrev 2009-11-14 18:20:30 följande:

Poängen blåklocka försöker få dig att fatta är att etikett är en social konstruktion o väldigt mycket kulturellt betingat.
    Fast det är ju det jag hela tiden hävdat också!!!
  • SaharaSara

Haha! Det här var något som var nytt för mig

Själv äter jag med gaffeln med höger och kniven med vänster, och kan bete mig vid matbordet för det. Har däremot två vänner som äter "rätt" och dom tuggar med öppen mun, smaskar, sörplar och sölar. Men vad fan, besticken har dom i rätt hand iallafall!!

• Little Ms Chatterbox
    Original skrev 2009-11-14 17:59:19 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-14 17:56:29 följande: Fast titta riktigt noga så ska du se att armbågarna inte kommer att sticka ut mer för det. Har man inte fått lära sig att hålla armbågarna tätt intill kroppen när man äter ;)
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:59:00 följande:
    Men ska man inte skriva med vänster hand då heller? Kan vara trångt där man sitter och skriver också, t.ex. i stora föreläsningssalar och så.. Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-14 17:56:29 följande:
    Det är väl så det är. Det är inte min uppfattning. Tror det är sådan där Ribbing-ämne

Min son är högerhänt men han äter med gaffeln i högerhand och kniven i vänster. Tror det är lite vanligare bland killar att äta på det sättet.

Kan inte skriva mer just nu, många barn kräver min uppmärksamhet
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!