• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Kajsala

kattis b skrev 2009-11-14 17:20:58 följande:

My God, vem lärde dig att förolämpa?
    Men du har ju själv kallat folk för patetiska,rabiata,fascister osv,då får man väl anta att det är den tonen du vill ha i diskussionen,så varför känner du dig förolämpad?

Skrattretande att du tycker det är så viktigt i vilken hand man håller besticken när du för övrigt har ett sån otrevlig ton mot folk. Du har verkligen tagit fasta på vad som är viktigt i det sociala samspelet med andra människor.
    My God, så WT!
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:50:16 följande:
    Jo, jag menar bara att gränsen för dåligt bordsskick är uppenbarligen olika för oss. Vad är det som säger att äta med händerna verkligen är ett dåligt bordsskick i så fall? Det är ju just de sociala konstruktionerna. Och enligt min uppfattning så ingår rätt bestickhållande fortfarande i ett gott bordsskick. På samma sätt som att äta med händerna är ett dåligt bordsskick för dig (och för mig!)
    Men grejen är det att om man byter bestick och hand att ha dem i så blir det ingen skillnad. Det är då konstigt att snacka om att det ena sättet är fint medan det andra sättet är fult. Det är ett resonemang som inte håller, finns ingen logik i det. Att jämföra att äta med bestick eller utan är en helt annan sak även om det ena inte behöver vara mer rätt eller fel för det.
  • Blåklocka

Jo, det är ju det jag har sagt. Att i vissa länder är det okej att äta med händerna, rapa vid matbordet osv. För så är de sociala konstruktionerna i dessa länder. Men tycker ni att det är okej att era barn äter spaghetti och köttfärssås med händerna? Är det så ni vill att era barn skall äta när de är bortbjudna? Jag vill inte att mina barn skulle äta så. Jag vill inte heller att de håller besticken fel. Hur det sedan fungerar i andra länder anser jag att man kollar upp innan man skall dit. Jag skulle givetvis äta med händerna i ett land där man "ska" äta med händerna. För det är så man gör där!

• hejhejmonika
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:45:12 följande:
    Men om era barn vill äta med händerna. Tycker ni att det är okej då? Att inte få äta med händerna kan ju i så fall också ifrågasättas.
    Men det är väl inte riktigt samma sak ;)?

Ja du Ts...När jag gick i lågstadiet tvingade fröken mig att under tre års tid använda en jävla "triangel" runt pennan för att öva hålla den på "rätt" sätt.

Fortfarande nu när jag är 30 år håller jag på "fel" sätt i pennan. Ändå har jag lyckats gå ut med högsta betyg i stort sett alla ämnen...så nog har man kunnat se vad jag skriver.

Oerhört fånigt, enligt min mening, att jobba med "bordsskick" på detta vis. Viktigare känns att lära sig hyffs i form av matro och trevlig konversation.
  • Bite me
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:23:07 följande:
    Har inte skrivit något negativt om vänsterhänta, har inte tagit upp dem alls förutom då jag påpekat att min dotter e vänsterhänt o min far, syster, o de äter rätt.
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:23:18 följande:
    Det säger mer om dem än den som äter fel. Det är normalt hyfs att inte fnissa åt folk som är tex väsnterhänta. Är det sånt du gör så är det inte konstigt att det finns mobbing.
    Har inget att göra med att vara vänsterhänt eller inte, var får ni det ifrån?
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:24:49 följande:
    Mot vem o vad är jag fördomsfull?
  • Little Ms Chatterbox

Att man ska äta med rätt hand och fint på tex bröllop är inte bara för att det ska vara fint. Det är även att alla ska få lika mycket plats med armbågarna när man äter. Ofta så sitter man trångt på bröllop och andra sammankomster och om det är någon som har kniv och gaffel i "fel" hand så blir det ojämt flöde på trängseln.

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:54:03 följande:
    Jo, det är ju det jag har sagt. Att i vissa länder är det okej att äta med händerna, rapa vid matbordet osv. För så är de sociala konstruktionerna i dessa länder. Men tycker ni att det är okej att era barn äter spaghetti och köttfärssås med händerna? Är det så ni vill att era barn skall äta när de är bortbjudna? Jag vill inte att mina barn skulle äta så. Jag vill inte heller att de håller besticken fel. Hur det sedan fungerar i andra länder anser jag att man kollar upp innan man skall dit. Jag skulle givetvis äta med händerna i ett land där man "ska" äta med händerna. För det är så man gör där!
    Fast du verkar inte ens läsa vad jag skriver. Kan du förklara skillnaden att äta fint respektive att äta fult om man tänker på vilken hand man har besticken i. Vilka efekter för det med sig om man byter? Det är där logiken inte finns men vissa missar just den poängen.
  • längtar och väntar

Men ska man inte skriva med vänster hand då heller? Kan vara trångt där man sitter och skriver också, t.ex. i stora föreläsningssalar och så..

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-14 17:56:29 följande:

Att man ska äta med rätt hand och fint på tex bröllop är inte bara för att det ska vara fint. Det är även att alla ska få lika mycket plats med armbågarna när man äter. Ofta så sitter man trångt på bröllop och andra sammankomster och om det är någon som har kniv och gaffel i "fel" hand så blir det ojämt flöde på trängseln.
  • Original

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-14 17:56:29 följande:

Fast titta riktigt noga så ska du se att armbågarna inte kommer att sticka ut mer för det. Har man inte fått lära sig att hålla armbågarna tätt intill kroppen när man äter ;)
  • Veladis

Jag tycker defintivt att skolan kan lära ut, dvs visa och prata om, vad som anses vara "fint" bordskick till mellanstadieelver. Men jag tycker INTE att man ska tvinga eleverna att äta på ett visst sätt i matsalen, så länge de inte slafsar hejvillt förstås.
    Vid skiollunchen är det viktigaste att barnen får i sig bra mat i en trevlig miljö med positiv stämning vid matbordet., så att de orkar med sin dag i skolan. Tvång, krav osv av endera anledningen, hör inte hemma kring maten.

Vill man ha en riktig lektion i vett och etikett kan man ju göra det på annan tid än just under lunchen. Ordna en finmiddag där eleverna får träna på servettvikning, bordskick eller whatever. Under lite roliga former.

Jag är själv lärare. Jag äter på "rätt" sätt i bland men ofta på "fel" sätt till vardags hemma.

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!