• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Milkina cerka

kattis b skrev 2009-11-14 15:47:57 följande:

Jag har en fråga till alla rabiata vänsterhänta:När ni äter med bara gaffel, har ni den i vänsterhanden - eller?Hur gör ni då när ni ska lägga till kniven på det? Menar ni på fullaste allvar att ni flyttar över gaffeln då?
    Ja, det gör både jag och mina barn.
  • gutegirl

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:36:48 följande:

Men är det "fulare" att äta på "fel" sätt då?Att äta fint för mig är att sitta ner tills alla är färdiga, inte spilla eller kladda, inte smaska etco GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:35:18 följande:
    Det beror helt på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man är på ett bröllop t ex, är det kanske viktigare att kunna äta enligt vedertagen tradition än om man sitter hemma hos en kompis.

sedan så ser bordsskicket annorlunda ut i andra länder, men då får man ju lära sig hur det ska vara där också.
  • Original

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:35:18 följande:

Ja, men för att kunna tänka själv och reflektera så måste man ju ha något att jämföra med för att kunna ställning. Och då är det ju bra att barnen får lära sig olika saker, t ex hur man gör för att äta fint.
    Men hur blir det fult att äta med besticken i fel hand? Man sölar inte mer eller mindre för det? Som förälder bör man också vara ifrågasättande och reflektera över sitt eget förhållningssätt och vad det är man lär sina barn!
  • längtar och väntar

Ingen har någonsin reagerat på hur jag och min man håller våra bestick när vi är på bröllop.. Gifte oss själva i somras och vi satt båda två och åt efterrätten med skeden i vänster hand och höll kaffekoppen också i vänster hand...

Vi lever i 2000-talet!

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:39:52 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:36:48 följande: Det beror helt på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man är på ett bröllop t ex, är det kanske viktigare att kunna äta enligt vedertagen tradition än om man sitter hemma hos en kompis. sedan så ser bordsskicket annorlunda ut i andra länder, men då får man ju lära sig hur det ska vara där också.
  • Blåklocka

Men om era barn vill äta med händerna. Tycker ni att det är okej då? Att inte få äta med händerna kan ju i så fall också ifrågasättas.

• Original

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:39:52 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:36:48 följande:
    Det beror helt på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man är på ett bröllop t ex, är det kanske viktigare att kunna äta enligt vedertagen tradition än om man sitter hemma hos en kompis. sedan så ser bordsskicket annorlunda ut i andra länder, men då får man ju lära sig hur det ska vara där också.
    Och på bröllop finns det också etiketssregler om hur man ska sitta, vem som ska bredvid vem osv. Regler som många idag inte alls tar fasta på. Att äta med kniven och gaffeln i fel hand är inget måste ens på fina middagar. Människan säger sig vara så fri att agera men inser inte hur låst och ofri hon egentligen är....
  • längtar och väntar

Fast att äta med händerna klassas verkligen som dåligt bordsskick. Det är ok upp till en viss ålder.. däremot äter jag med händerna på restaurang om jag äter revbensspjäll t.ex.

Blåklocka skrev 2009-11-14 17:45:12 följande:
    Men om era barn vill äta med händerna. Tycker ni att det är okej då? Att inte få äta med händerna kan ju i så fall också ifrågasättas.
  • Original
    Blåklocka skrev 2009-11-14 17:45:12 följande:
    I vissa länder äter man med händerna... Och visst kan ifrågasätta det. Skillnaden med att äta med bestick eller inte är ju ganska stor. Dvs det blir ganska kladdigt och söligt. Skillnaden med att byta händer att ha respektive bestick i blir obefintlig. Man sölar varken mer eller mindre och armbågar kommer inte att sticka ut mer eller mindre.
  • Blåklocka

Jo, jag menar bara att gränsen för dåligt bordsskick är uppenbarligen olika för oss. Vad är det som säger att äta med händerna verkligen är ett dåligt bordsskick i så fall? Det är ju just de sociala konstruktionerna. Och enligt min uppfattning så ingår rätt bestickhållande fortfarande i ett gott bordsskick. På samma sätt som att äta med händerna är ett dåligt bordsskick för dig (och för mig!)

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!