• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!
  • Babybalo
    April Mamma skrev 2010-01-07 14:19:10 följande:
    Burr....lider med dig..men o ett tag är det min tur. Bara att bita i det sura... =)
    Ja, usch, ska bli så skönt att ha det gjort! Är riktigt riktigt nervös nu...
  • April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-07 14:31:04 följande:
    Ja, usch, ska bli så skönt att ha det gjort! Är riktigt riktigt nervös nu...
    Förstår det..men som sagt skönt att få det överstökat. Har intalat mig att jag skall ligga där o tänka på nått skoj som vi skall göra sen..Eller så tänker jag att jag får stå ut i ca 20-40 min, sedan så får man ju ett svar på vad det är förhoppningsvis =)
  • Babybalo

Hej tjejer!
    Nu är koloskopin gjord och jag har överlevt!
    Tarmen var helt normal, tack o lov! Inga konstigheter alls som kunde förklara varken mina smärtor eller blodet som kom härom dagen... Det känns underbart skönt samtidigt som man förstås gärna vill ha svar på vad det är som gör ont.
    Läkaren som utförde undersökningen trodde absolut att det handlar om IBS. Han tog även ett par vävnadsprover från tarmslemhinnan som jag får svar på om en månad. Detta gjorde han för att utesluta inflammation. Han trodde inte att jag hade det, men tyckte att man kunde passa på att ta prov när man ändå var inne i tarmen.
    Själva koloskopin var egentligen inte så jobbig. Jag fick rätt så ont vid ett par tillfällen, när kameran skulle passera de stora krökarna och när läkaren sprutade in en massa luft, men det var ändå uthärdligt.
    Läkaren var så himla lugn och gullig att själva situationen aldrig kändes jobbig på det sättet som jag trodde att det skulle.
    Nu pustar jag ut här och njuter av att ha en frisk tjocktarm!
    Trevlig helg allihop!
    Kram!

• April Mamma
    Babybalo skrev 2010-01-08 13:54:58 följande:
    Hej tjejer! Nu är koloskopin gjord och jag har överlevt! Tarmen var helt normal, tack o lov! Inga konstigheter alls som kunde förklara varken mina smärtor eller blodet som kom härom dagen... Det känns underbart skönt samtidigt som man förstås gärna vill ha svar på vad det är som gör ont. Läkaren som utförde undersökningen trodde absolut att det handlar om IBS. Han tog även ett par vävnadsprover från tarmslemhinnan som jag får svar på om en månad. Detta gjorde han för att utesluta inflammation. Han trodde inte att jag hade det, men tyckte att man kunde passa på att ta prov när man ändå var inne i tarmen. Själva koloskopin var egentligen inte så jobbig. Jag fick rätt så ont vid ett par tillfällen, när kameran skulle passera de stora krökarna och när läkaren sprutade in en massa luft, men det var ändå uthärdligt. Läkaren var så himla lugn och gullig att själva situationen aldrig kändes jobbig på det sättet som jag trodde att det skulle. Nu pustar jag ut här och njuter av att ha en frisk tjocktarm! Trevlig helg allihop! Kram!
    Skönt att det gick bra o att det var normalt.

Fick du någon bedövning/lugnande?

Var du på Sabbatsberg? Kommer du i håg vad läkaren hette?

Trevlig helg.
  • Anonym

Hej!
    Per-johan Lindberg hette läkarenpå Sabbatsberg. Underbart duktig och sympatisk.

Jag fick en liten dos smärtstillande, men vet inte hur mycket det verkade. Undersökningen gjorde bitvis ont tycker jag, men inte så att man inte står ut. Totalt tog den ca 30 minuter för mig.

Vem är det som skall göra undersökningen på dig?

• April Mamma
    Anonym skrev 2010-01-08 15:25:25 följande:
    Hej! Per-johan Lindberg hette läkarenpå Sabbatsberg. Underbart duktig och sympatisk. Jag fick en liten dos smärtstillande, men vet inte hur mycket det verkade. Undersökningen gjorde bitvis ont tycker jag, men inte så att man inte står ut. Totalt tog den ca 30 minuter för mig. Vem är det som skall göra undersökningen på dig?
    Arnold Söderlind har jag för mig att han heter, verkade också väldigt bra. Man brukar ju känna rätt snabbt om "det stämmer" eller inte. Men jag kände absolut förtroende för honom, lung osv..
  • Babybalo
    Anonym skrev 2010-01-08 15:25:25 följande:
    Hej!Per-johan Lindberg hette läkarenpå Sabbatsberg. Underbart duktig och sympatisk. Jag fick en liten dos smärtstillande, men vet inte hur mycket det verkade. Undersökningen gjorde bitvis ont tycker jag, men inte så att man inte står ut. Totalt tog den ca 30 minuter för mig. Vem är det som skall göra undersökningen på dig?
    Oj, jag blev visst anonym! Ja, jag tror att de är superduktiga där allihop!
  • sveaf

Usch fy, vilken pärs du har varit med om. Skönt att veta att allt såg bra ut. Jag har också hemorojder som blöder till och från - smärtsamt och obehagligt. själv ska jag ju göra tunntarmsröntgen på onsdag, pust och fy, men har man kommit så här långt är det väl lika bra. Ibs - ja, det är väl kanske det vi går med. När man läser om det är det ju mycket tal om att avföringen ska vara lös eller hårt - min är normal. Det ända som stämmer är att jag har mycket gaser...

Kram kram

• selmv

Hej tjejer!

Det var ett tags sen jag skrev och sist jag skrev så hade jag börjat med miniform tabletter och jag tyckte att de hjälpte. Men det tycker jag inte längre, har fortfarande den där tyckkänslan under revbenen på höger som går ut i höften och ut i ryggen.

Jag har försökt känna efter när det är som värst och har upptäckt att det nog inte har med att göra när jag äter.
    Jag har ju ett magmunnsbråck som ger mig sveda i magen och halsbränna och kanske är det därför jag har trott att det bara har att göra med magen el tarmarna.

Men det kan ju vara två olika saker.

Därför tror jag nu att det kanske kommer från musklerna, jag är otroligt spänd i alla muskler i bålen och jag är öm över revbensmusklerna och under revbenen och bröstbenet och ut över höften när jag känner . Även upp i halsmusklerna och bröstryggsmusklerna.
    Och när jag känner på musklerna är det precis som att de liksom rullar eller hoppar till , antagligen för att de är spända.

Min läkare sa att det tyder mer på att det kommer från musklerna och jag skulle nog kunna tänka det.

Mitt blir värre när jag lutar mig framåt, precis som att det trycks ihop då.

Är det ngn annan som har kollat om det kommer ifrån musklerna?

Jag har ju gjort så många undersökningar och blodprov och inget hittas!!!!!!!

Och jag är ju väldigt öm över alla musklerna.

Vad tror ni om era smärtor???????????
    Har ni funderat över det eller diskuterat det med era läkare???

• sveaf

Hej alla!
    Nu var tunntarmsröntgen gjord - allt såg bra ut enligt sköterskan men en läkare ska ju bedöma plåtarna... Då väntar bara koloskopin....

Jag har varit hos en sjukgymnast som har känt igenom mina muskler och trodde inte att det skulle komma därifrån. Jag kan hålla med om att det känns ömt och han sade att musklerna går ju precis där och fäster under revbenen så det kan absolut vara anledningen - men inte för mig trodde han. Jag skulle rekommendera att beställa en tid hos en sjukgymnast så dom får titta på dig. Det är ju bättre det och om det kommer därifrån så vet du ju det och kan säkert öva upp muskulaturen...
    Kram

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!