Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!
  • trix

Hej!
    Det är verkligen jobbigt att inte veta vad det är som gör ont! Jag pratade med min läkare precis och han tyckte nog också jag borde göra koloskopi nu..eftersom det inte går över så kan man utesluta sjukdomar som är tarmrelaterade. Känns som en väldigt jobbig undersökning, även att behöva ta laxeringen innan :( ..men det är väl lika bra o köra på när man ändå är igång :).
    Tarmarna sitter ju lite överallt så det kan nog vara dem som är irriterade men när jag läser om IBS så tycker jag inte det stämmer riktigt. Jag har egentligen inget fel på avföring, inte speciellt gasig, men magen svullnar upp ibland hmmm svårt att veta...En annan grej som min läkare har nämnt är att jag kan ha dyspepsi, då har man en funktionell tarmstörning som sitter i övre buken, alltså vid magsäck, tolvfingertarmen typ..fast har inga sura uppstötningar direkt.

Har ni kännt att era "smärtor" ändrar karaktär ex: molande värk, skärande (typ som ngn kör en kniv fram och tillbaka, tryckande, uppsväld? Även ont mitt i magen ibland..

Jag kan ibland må illa också och bli mätt ganska fort, men det är olika, ibland jätteaptit.

Kul att miniform tabletterna funkar selmv, kanske kan vara gaser som man inte märker man har, kanske de stannar i magen och inte kommer ut...

• trix
    sveaf skrev 2009-12-17 09:18:56 följande:
    Hej alla!Jag har ätit minifom i ett halvår ungefär - det blir bättre med gasigheten men min värk blir dessvärre inte bättre. Jag har också svårt att tro att det har med gaserna att göra. Det känns som att gasig är jag till och från inte konstant men värken finns där hela tiden. Dessutom tycker jag att det känns som att tarmarna sitter längre ned. Det som finns där jag har ont är ju magsäck, lever, och tolvfingertarm. Ibland verkar det som om läkare drar till med IBS om de inte hittar något annat, och jag vet inte om jag köper det.... Men samtidigt måste man ju lita på vad de säger. Fick brev från min läkare igår och han vill att jag gör en kompletterande röntgen av tunntarmen samt en koloskopi. Vet inte om jag orkar göra mer undersökningar men det är väl lika bra antar jag...Om det nu skulle vara IBS vi har - finns det någon medicin mot det??
    Angående medecin mot IBS så finns det tyvärr ingen. det forskas mycket på området så man kan ju hoppas att det dyker upp ngt. Har också tänkt väldigt mycket på om man ska behöva lära sig leva med magen, varje dag blir ju så mycket tuffare än vad det tidigare varit. Jag tycker man har så lite energi numera..
  • Monterosso
    trix skrev 2009-12-18 13:03:57 följande:
    Hej!Det är verkligen jobbigt att inte veta vad det är som gör ont! Jag pratade med min läkare precis och han tyckte nog också jag borde göra koloskopi nu..eftersom det inte går över så kan man utesluta sjukdomar som är tarmrelaterade. Känns som en väldigt jobbig undersökning, även att behöva ta laxeringen innan :( ..men det är väl lika bra o köra på när man ändå är igång :). Tarmarna sitter ju lite överallt så det kan nog vara dem som är irriterade men när jag läser om IBS så tycker jag inte det stämmer riktigt. Jag har egentligen inget fel på avföring, inte speciellt gasig, men magen svullnar upp ibland hmmm svårt att veta...En annan grej som min läkare har nämnt är att jag kan ha dyspepsi, då har man en funktionell tarmstörning som sitter i övre buken, alltså vid magsäck, tolvfingertarmen typ..fast har inga sura uppstötningar direkt. Har ni kännt att era "smärtor" ändrar karaktär ex: molande värk, skärande (typ som ngn kör en kniv fram och tillbaka, tryckande, uppsväld? Även ont mitt i magen ibland..Jag kan ibland må illa också och bli mätt ganska fort, men det är olika, ibland jätteaptit. Kul att miniform tabletterna funkar selmv, kanske kan vara gaser som man inte märker man har, kanske de stannar i magen och inte kommer ut...
    Hejsan,

Jag kan känna av att smärtorna flyttar på sig. Brukar ha ont till höger i magen (som kan stråla ut i ryggen) eller precis i mellangärdet. Känns som att det trycker på nåt sätt, och en allmän obehagskänsla. Uppsvälld känner jag mig också ibland fast jag vet i och för sig att jag har mycket gaser emellanåt.

Illamående är jag också ofta tyvärr. Blir kanske inte mätt snabbt men jag kan känna mig uppkörd fort, en känsla av att maten står en upp i halsen på nåt konstigt sätt.

Jag har gjort en koloskopi. Tyckte att laxerandet innan var väldigt jobbigt men det funkade. Själva undersökningen gick mycket lättare än jag trodde innan. Fick lugnande och smärtstillande medicin och då gick det bra. Kommer säkert gå bra för dig också .

Kram
  • April Mamma
    Monterosso skrev 2009-12-18 17:24:12 följande:
    Hejsan, Jag kan känna av att smärtorna flyttar på sig. Brukar ha ont till höger i magen (som kan stråla ut i ryggen) eller precis i mellangärdet. Känns som att det trycker på nåt sätt, och en allmän obehagskänsla. Uppsvälld känner jag mig också ibland fast jag vet i och för sig att jag har mycket gaser emellanåt. Illamående är jag också ofta tyvärr. Blir kanske inte mätt snabbt men jag kan känna mig uppkörd fort, en känsla av att maten står en upp i halsen på nåt konstigt sätt. Jag har gjort en koloskopi. Tyckte att laxerandet innan var väldigt jobbigt men det funkade. Själva undersökningen gick mycket lättare än jag trodde innan. Fick lugnande och smärtstillande medicin och då gick det bra. Kommer säkert gå bra för dig också . Kram
    Jag skall också göra en koloskopi snart, 28/12 så man lär ju bli ren av alla julmat i allafall säger man till innan att man vill ha lugnande o smärtstillande..eller "kör man på" och inser efter ett tag att man behöver ha och då får man?
  • Monterosso

April Mamma skrev 2009-12-18 17:35:57 följande:

Jag skall också göra en koloskopi snart, 28/12 så man lär ju bli ren av alla julmat i allafall säger man till innan att man vill ha lugnande o smärtstillande..eller "kör man på" och inser efter ett tag att man behöver ha och då får man?
    Jag frågade efter lugnande när jag skulle göra undersökningen men där jag gjorde det så verkade det vara rutin med lugnande och smärtstillande, så det var inga problem alls. Jag fick en lite mindre dos smärtstillande till att börja med eftersom jag trodde att jag skulle må illa av det p.g.a. att det var morfin i. I början gick det helt ok med undersökningen, kändes som att man hade magknip bara. Sen vid nåt tillfälle så gjorde det mer ont och då fick jag mer smärtstillande (visade sig att jag tålde det helt ok) och efter det tyckte jag inte att det var några problem.

Du kan säkert fråga efter det. Stort lycka till, det kommer säkert att gå bra .
    Berätta gärna sen hur det gick med undersökningen.

Kram
  • April Mamma
    Monterosso skrev 2009-12-19 08:25:40 följande:
    April Mamma skrev 2009-12-18 17:35:57 följande: Jag frågade efter lugnande när jag skulle göra undersökningen men där jag gjorde det så verkade det vara rutin med lugnande och smärtstillande, så det var inga problem alls. Jag fick en lite mindre dos smärtstillande till att börja med eftersom jag trodde att jag skulle må illa av det p.g.a. att det var morfin i. I början gick det helt ok med undersökningen, kändes som att man hade magknip bara. Sen vid nåt tillfälle så gjorde det mer ont och då fick jag mer smärtstillande (visade sig att jag tålde det helt ok) och efter det tyckte jag inte att det var några problem. Du kan säkert fråga efter det. Stort lycka till, det kommer säkert att gå bra . Berätta gärna sen hur det gick med undersökningen. Kram
    Tack för ditt svar. Berättar sen hur det gick.
    Inbillar mig att har man fött två stora barn vaginalt så klarar man allt
  • sveaf

Dyspepsi? Är det inte samma sak som magkatarr? Borde inte det synas på gastroskopin i så fall? Någon som vet?
    Min värk ändrar karaktär emellanåt men oftast sitter det precis till höger om mellangärdet och strålar ut i ryggen - ibland kan det vara längre åt höger och stråla ned över magen.

• Babybalo

April Mamma, är det imorgon det är dags? Hur går det för dig med laxeringen?
    Jag håller tummarna för dig i morgon! Lova att skriva sedan hur det har gått...
    Kramar

• April Mamma
    Babybalo skrev 2009-12-27 22:51:56 följande:
    April Mamma, är det imorgon det är dags? Hur går det för dig med laxeringen? Jag håller tummarna för dig i morgon! Lova att skriva sedan hur det har gått... Kramar
    Tänkte på tråden i dag... =)

Jag måste skjuta upp undersökningen tyvärr...så irriterande,vill få den gjord. Men jag har haft problem med blödningar efter min sista graviditet.
    Så jag har ätit hormoner för att ev få bukt/kontroll på dem..och fick en jättestor blödning för en månad sedan..och så i fredags så fick jag väl mens/blödning igen...blöder jättemycket så tanken på att ligga där o bli undersökt samtidigt som man tokblöder..Nej jag tog beslutet i morse att jag måste boka om. Hoppas att jag kan få en ny tid snabbt då.

Tack för att du tänkte på mig!!
  • Babybalo

April Mamma skrev 2009-12-27 23:02:35 följande:

Tänkte på tråden i dag... =)Jag måste skjuta upp undersökningen tyvärr...så irriterande,vill få den gjord. Men jag har haft problem med blödningar efter min sista graviditet.Så jag har ätit hormoner för att ev få bukt/kontroll på dem..och fick en jättestor blödning för en månad sedan..och så i fredags så fick jag väl mens/blödning igen...blöder jättemycket så tanken på att ligga där o bli undersökt samtidigt som man tokblöder..Nej jag tog beslutet i morse att jag måste boka om. Hoppas att jag kan få en ny tid snabbt då.Tack för att du tänkte på mig!!
    Åh nej, vad typiskt! Man vill ju bara få det gjort även om man bävar inför undersökningen! Har du fått någon ny tid?
    Kram!
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!