trix skrev 2009-12-18 13:03:57 följande:
Hej!Det är verkligen jobbigt att inte veta vad det är som gör ont! Jag pratade med min läkare precis och han tyckte nog också jag borde göra koloskopi nu..eftersom det inte går över så kan man utesluta sjukdomar som är tarmrelaterade. Känns som en väldigt jobbig undersökning, även att behöva ta laxeringen innan :( ..men det är väl lika bra o köra på när man ändå är igång :). Tarmarna sitter ju lite överallt så det kan nog vara dem som är irriterade men när jag läser om IBS så tycker jag inte det stämmer riktigt. Jag har egentligen inget fel på avföring, inte speciellt gasig, men magen svullnar upp ibland hmmm svårt att veta...En annan grej som min läkare har nämnt är att jag kan ha dyspepsi, då har man en funktionell tarmstörning som sitter i övre buken, alltså vid magsäck, tolvfingertarmen typ..fast har inga sura uppstötningar direkt. Har ni kännt att era "smärtor" ändrar karaktär ex: molande värk, skärande (typ som ngn kör en kniv fram och tillbaka, tryckande, uppsväld? Även ont mitt i magen ibland..Jag kan ibland må illa också och bli mätt ganska fort, men det är olika, ibland jätteaptit. Kul att miniform tabletterna funkar selmv, kanske kan vara gaser som man inte märker man har, kanske de stannar i magen och inte kommer ut...
Hejsan,
Jag kan känna av att smärtorna flyttar på sig. Brukar ha ont till höger i magen (som kan stråla ut i ryggen) eller precis i mellangärdet. Känns som att det trycker på nåt sätt, och en allmän obehagskänsla. Uppsvälld känner jag mig också ibland fast jag vet i och för sig att jag har mycket gaser emellanåt.
Illamående är jag också ofta tyvärr. Blir kanske inte mätt snabbt men jag kan känna mig uppkörd fort, en känsla av att maten står en upp i halsen på nåt konstigt sätt.
Jag har gjort en koloskopi. Tyckte att laxerandet innan var väldigt jobbigt men det funkade. Själva undersökningen gick mycket lättare än jag trodde innan. Fick lugnande och smärtstillande medicin och då gick det bra. Kommer säkert gå bra för dig också

.
Kram