• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!
  • April Mamma
    sveaf skrev 2010-01-14 09:19:50 följande:
    Hej alla! Nu var tunntarmsröntgen gjord - allt såg bra ut enligt sköterskan men en läkare ska ju bedöma plåtarna... Då väntar bara koloskopin.... Jag har varit hos en sjukgymnast som har känt igenom mina muskler och trodde inte att det skulle komma därifrån. Jag kan hålla med om att det känns ömt och han sade att musklerna går ju precis där och fäster under revbenen så det kan absolut vara anledningen - men inte för mig trodde han. Jag skulle rekommendera att beställa en tid hos en sjukgymnast så dom får titta på dig. Det är ju bättre det och om det kommer därifrån så vet du ju det och kan säkert öva upp muskulaturen... Kram
    Skönt att det såg bra ut. Hur går en tunntarmsröntgen till? I korta drag =)
  • Babybalo

Hej alla!

Sveaf, vad skönt att allt såg bra ut enligt sköterskan! När skall du göra din koloskopi? Mina symtom stämmer inte heller med ibs, det  verkar som att det är något läkarna drar till med när de uteslutit allt annat... Jag får inte de karaktäristiska kramperna som lättar eller försvinner efter att man varit på toa. Men vad vet jag? Kanske är det ibs iaf?

Jag ömmar också över muskelfästen, men det har jag gjort så länge jag kan minnas. Jag tror inte att det kommer därifrån i mitt fall, men det kan ju absolut vara värt att kolla upp. Skall boka en tid till sjukgymnast!

Kram på er!

• AnetteP

Hej!

Jag skrev några gånger  i den gamla tråden (www.familjeliv.se/Forum-4-46/m48892912-8.html?www.familjeliv.se/Forum-4-46/m46607517.html) om mina problem.

Jag gjorde en koloskop 2 nov där allt såg helt normalt ut och jag skulle ha varit på ett återbesök hos den läkaren som utförde koloskopin den 24 nov. Tyvärr blev jag och hela min familj sjuka i influensan just då så jag fick boka om tiden och fick ingen ny förrän 12 jan och jag har nu äntligen varit där.

Jag har sedan koloskopin periodvis mått bra och haft ganska lite symptom, men  jag har även haft perioder där det har känts mer och det har även dykt upp obehag på vänster sida, fast det känns lite annorlunda mot det jag känner på höger sida. Väldigt skumt. Men överlag senaste månaden har jag känt mig ganska bra, det kan ju vara det att jag blivit så van att gå omkring med detta att jag inte tänker på det längre på samma sätt. Sen har jag faktiskt slutat oroa mig. Jag menar, vid det här laget borde jag ju varit sjukare om det varit nåt allvarligt. Och alla blodprover jag har lämnat var klockrena.

Läkaren gav mig 2 alternativ: Antingen gör vi nu en gastroskopi som är den undersökning som fattas i min utredning eller så avvaktar vi. Om vi avvaktar kan jag närsomhelst ändå ringa honom och få en gastroskopi  gjord  om jag känner att jag vill det. Jag bestämde mig för att avvakta ett tag.

Han gav mig en rimlig förklaring till mina besvär, en trolig men alltså ej fastställd diagnos (för att fastställa diagnosen behövs först en gastroskopi):  En maginfektion jag troligen fick i samband med en Mallorcaresa i juni utlöste en kronisk magkatarr.  En annan benämning är ”kronisk funktionell dyspepsi”.  En sån här magkatarr sitter i länge, upp till ett år. Läkaren trodde att framåt maj borde jag vara frisk igen. Tja, det låter väl rimligt att det är magens nerver som spökar. Jag är ganska nöjd med den förklaringen även om det bara är ett antagande.

En gastroskopi kommer troligen inte att visa någonting onormalt eftersom slemhinnan inte är påverkad vid dyspepsi. Det är magens känselnerver som är satta ur spel. Och sånt syns inte på några undersökningar. Har man väldigt stora besvär kan man få medicinering med serotoninhämmare, antidepressiva, fast i mycket lägre dos än vid depressionsbehandling. Det har tydligen en positiv effekt på magens nerver.

Lite bakgrundsinfo: Min son blev väldigt magsjuk (matförgiftning) under flera dagar  under vår Mallorcaresa, vi fick ju tillkalla läkare därnere och fick mediciner till honom. I alla fall så fick jag säkerligen också den här magsjukan fast det yttrade sig annorlunda på mig. Det var ju 4-5 dagar efter att vi kom hem som mina besvär började och då började det med ”proppmätthetskänsla”, upbblåsthet, illamående, feber, ont i hela magen. Efter ett par veckor övergick det till att sätta sig som ett tryckande, skavande obehag på höger sida högt upp i magen och så har det varit hela tiden sedan dess. Och jag har hållit på och oroat mig nåt fruktanstvärt, ett tag var jag övertygad om att jag hade en levertumör! Men efter ultraljud av galla och lever lugnade jag ner mig, mina organ såg helt normala ut.

Det blev mycket skrivet… hoppas ni orkar läsa.

Som sagt, jag är nu i ett ”avvaktande läge” och hoppas bli av med detta nu under våren, annars kommer jag att be att få göra en gastroskopi.

• sveaf

Hej igen - en tunntarmsröntgen går till så här: Man för in en slang genom näsan och igenom magsäck och tolvfingertarm tills man når tunntarmen. Då sprutan det genom slangen in kontrastvätska ca 2 liter och så tas det en massa bilder. Det tog ca 1 timma och var inte direkt smärtsamt men jag mådde illa och trodde att jag skulle kräkas flera gånger. Efteråt fick jag gå till toa och så kom all vätska ut bakvägen....

Jag har också varit inne på funktionell dyspepsi och kanske kan graviditetsillamåendet också sätta igång något sånt här. Matsmältningssystemet sätts ju iallafall ur balans rätt rejält. Jag har ju haft mitt i ca 13 månader nu så jag hoppas det tryter snart. Kanske ska testa behandling med serotininhöjande (borde det väl vara) annars...

Kramis

• AnetteP
    sveaf skrev 2010-01-14 18:59:00 följande:
    Hej igen - en tunntarmsröntgen går till så här: Man för in en slang genom näsan och igenom magsäck och tolvfingertarm tills man når tunntarmen. Då sprutan det genom slangen in kontrastvätska ca 2 liter och så tas det en massa bilder. Det tog ca 1 timma och var inte direkt smärtsamt men jag mådde illa och trodde att jag skulle kräkas flera gånger. Efteråt fick jag gå till toa och så kom all vätska ut bakvägen....Jag har också varit inne på funktionell dyspepsi och kanske kan graviditetsillamåendet också sätta igång något sånt här. Matsmältningssystemet sätts ju iallafall ur balans rätt rejält. Jag har ju haft mitt i ca 13 månader nu så jag hoppas det tryter snart. Kanske ska testa behandling med serotininhöjande (borde det väl vara) annars... Kramis
    Hej!

Ja, just det. Serotoninhöjande ska det vara. Jag skrev serotoninhämmare, men det heter visst serotoninåterupptagshämmare (krångligt ord det där).

Den där tunntarmsröntgen verkar inte vara nåt jag skulle vilja gå igenom.... urkkk...
    :-S
  • sveaf

Hej på er!
    Jag var hos min läkare igår och diskuterade medicinering och han tyckte absolut att jag skulle prova eftersom mina besvär inte ger med sig och jag har sömnsvårigheter och mycket värk i ryggen. Han menar att allt hör ihop och att medicinering med antidepressiva medel kan göra att kroppen kommer i balans igen. Jag har bestämt mig för att ge det en chans - vill inte gå och må dåligt hela tiden. Min medicin heter Mirtazapin och jag tog första tabletten igår kväll. Det värsta är att man mår sämre första tiden och i morse när jag gick upp trodde jag att jag skulle svimma - kallsvettades och mådde illa - men det gick över efter ett tag......... Min tunntarmsröntgen såg fin ut.

Förhoppningsfull!

• Fruarna Svensson

Ont under höger revbensbåge. Jag har inte läst hela tråden, men är det ingen som har sagt till er att detta är en vanlig åkomma bland gravida? Under höger revbensbåge sitter gallblåsan. När man är gravid och det blir trångt i buken blir det tryck mot den, vilket kan göra riktigt ont. Smärtan strålar ofta ut i ryggen också. Nästan som gallstensanfall. Har man dessutom gallsten i blåsan kan det bli riktiga gallstensanfall och det är ju INTE kul.

("Hellre sju förlossningar än ett gallstensanfall" som min kompis sa.)

Hur som helst är det ofarligt, men tror inte det går att behandla på gravida. Det man kan göra är att undvika fet mat. Sen när graviditeten är över kan man operera om det behövs. Själv opererade jag bort gallblåsan innan jag blev gravid, men har ändå haft en del ont i området. Speciellt när bäbisens rumpa ligger och skaver mot stället där gallblåsan satt.

• April Mamma
    Fruarna Svensson skrev 2010-01-20 10:13:28 följande:
    Ont under höger revbensbåge. Jag har inte läst hela tråden, men är det ingen som har sagt till er att detta är en vanlig åkomma bland gravida? Under höger revbensbåge sitter gallblåsan. När man är gravid och det blir trångt i buken blir det tryck mot den, vilket kan göra riktigt ont. Smärtan strålar ofta ut i ryggen också. Nästan som gallstensanfall. Har man dessutom gallsten i blåsan kan det bli riktiga gallstensanfall och det är ju INTE kul. ("Hellre sju förlossningar än ett gallstensanfall" som min kompis sa.) Hur som helst är det ofarligt, men tror inte det går att behandla på gravida. Det man kan göra är att undvika fet mat. Sen när graviditeten är över kan man operera om det behövs. Själv opererade jag bort gallblåsan innan jag blev gravid, men har ändå haft en del ont i området. Speciellt när bäbisens rumpa ligger och skaver mot stället där gallblåsan satt.  
    Men många har fått det innan eller efter graviditet...
  • April Mamma
    Fruarna Svensson skrev 2010-01-21 08:49:07 följande:
    Kan knappast vara nåt annat än gallsten ändå va? Har ni  fått ultraljud? Då ser man det.
    Har gjort två ul. Gallan såg jättefin ut.

Kan bara tala för mig själv, men har man gallproblem så får man oftast jätteont. Mitt onda är mer molande, ett obehag. Jag har även fått ont/obehag mer i mitten av magen nu också, mellan naveln och revbenet på höger sida. Känner en "knöl" när jag trycker där, antar att det kan vara nått brock eller fettknöl kanske..den sitter rätt djupt men den borde väl ha setts på ultraljudet om det skulle ha varit nått "farligt".
    Får även om jag sitter ner, som småhugg samt lite ilandes ont.

Hoppas att dom kommer fram till vad man har...eller lider av =)
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!