Hej!
Jag skrev några gånger i den gamla tråden (www.familjeliv.se/Forum-4-46/m48892912-8.html?www.familjeliv.se/Forum-4-46/m46607517.html) om mina problem.
Jag gjorde en koloskop 2 nov där allt såg helt normalt ut och jag skulle ha varit på ett återbesök hos den läkaren som utförde koloskopin den 24 nov. Tyvärr blev jag och hela min familj sjuka i influensan just då så jag fick boka om tiden och fick ingen ny förrän 12 jan och jag har nu äntligen varit där.
Jag har sedan koloskopin periodvis mått bra och haft ganska lite symptom, men jag har även haft perioder där det har känts mer och det har även dykt upp obehag på vänster sida, fast det känns lite annorlunda mot det jag känner på höger sida. Väldigt skumt. Men överlag senaste månaden har jag känt mig ganska bra, det kan ju vara det att jag blivit så van att gå omkring med detta att jag inte tänker på det längre på samma sätt. Sen har jag faktiskt slutat oroa mig. Jag menar, vid det här laget borde jag ju varit sjukare om det varit nåt allvarligt. Och alla blodprover jag har lämnat var klockrena.
Läkaren gav mig 2 alternativ: Antingen gör vi nu en gastroskopi som är den undersökning som fattas i min utredning eller så avvaktar vi. Om vi avvaktar kan jag närsomhelst ändå ringa honom och få en gastroskopi gjord om jag känner att jag vill det. Jag bestämde mig för att avvakta ett tag.
Han gav mig en rimlig förklaring till mina besvär, en trolig men alltså ej fastställd diagnos (för att fastställa diagnosen behövs först en gastroskopi): En maginfektion jag troligen fick i samband med en Mallorcaresa i juni utlöste en kronisk magkatarr. En annan benämning är ”kronisk funktionell dyspepsi”. En sån här magkatarr sitter i länge, upp till ett år. Läkaren trodde att framåt maj borde jag vara frisk igen. Tja, det låter väl rimligt att det är magens nerver som spökar. Jag är ganska nöjd med den förklaringen även om det bara är ett antagande.
En gastroskopi kommer troligen inte att visa någonting onormalt eftersom slemhinnan inte är påverkad vid dyspepsi. Det är magens känselnerver som är satta ur spel. Och sånt syns inte på några undersökningar. Har man väldigt stora besvär kan man få medicinering med serotoninhämmare, antidepressiva, fast i mycket lägre dos än vid depressionsbehandling. Det har tydligen en positiv effekt på magens nerver.
Lite bakgrundsinfo: Min son blev väldigt magsjuk (matförgiftning) under flera dagar under vår Mallorcaresa, vi fick ju tillkalla läkare därnere och fick mediciner till honom. I alla fall så fick jag säkerligen också den här magsjukan fast det yttrade sig annorlunda på mig. Det var ju 4-5 dagar efter att vi kom hem som mina besvär började och då började det med ”proppmätthetskänsla”, upbblåsthet, illamående, feber, ont i hela magen. Efter ett par veckor övergick det till att sätta sig som ett tryckande, skavande obehag på höger sida högt upp i magen och så har det varit hela tiden sedan dess. Och jag har hållit på och oroat mig nåt fruktanstvärt, ett tag var jag övertygad om att jag hade en levertumör! Men efter ultraljud av galla och lever lugnade jag ner mig, mina organ såg helt normala ut.
Det blev mycket skrivet… hoppas ni orkar läsa.
Som sagt, jag är nu i ett ”avvaktande läge” och hoppas bli av med detta nu under våren, annars kommer jag att be att få göra en gastroskopi.