Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!
  • April Mamma
    Anonym (koloskopi) skrev 2010-02-03 18:05:06 följande:
    ok tack aprilmamma Jag är oxå "van" med undersökningar o dyl och har gjort en endoskopi utan nå medicin. men det här är ju ett större ingrepp. Har lite problem att få hämtning efter ingreppet, därav min undran om medicin. bor ca 4 mil från sjukhuset. Hoppas få det här överstökat snabbt!
    Hur görs en endoskopi?
  • Anonym (koloskopi)

Ok då kanske jag ska göra så.

Endoskopi görs på samma sätt fast med en kortare slang som oxå förs in där bak
    men min läkare som gjorde det såg inte tillräckligt långt så han ville ha en ordentlig undersökning där man ser bättre och på en skärm. Detta skulle blivit gjort för längesen men min remiss blev liggande på HC och det var min fam.läkare som funderade vart min remiss tagit vägen så han började söka den, då visade det sig att den inte ens blivit skickad!!!!
    Spec mott ringde upp förra v och ville göra detta så snart som möjligt, vilket jag förstår eftersom jag hade blod i avföringsproverna.

• Anonym
    Anonym (koloskopi) skrev 2010-02-03 19:21:17 följande:
    Ok då kanske jag ska göra så. Endoskopi görs på samma sätt fast med en kortare slang som oxå förs in där bak men min läkare som gjorde det såg inte tillräckligt långt så han ville ha en ordentlig undersökning där man ser bättre och på en skärm. Detta skulle blivit gjort för längesen men min remiss blev liggande på HC och det var min fam.läkare som funderade vart min remiss tagit vägen så han började söka den, då visade det sig att den inte ens blivit skickad!!!! Spec mott ringde upp förra v och ville göra detta så snart som möjligt, vilket jag förstår eftersom jag hade blod i avföringsproverna.
    Ok, jag har också haft blod o slem..men blodet kom nog fr en hemorojd, Trodde inte att jag hade någon,men det hade jag.

Tror inte att du kommer att uppleva koloskopin så mycket annorlunda. Jag tyckte att själva "införandet" var jobbigt..sen kände jag inte så mycket.
  • April Mamma
    Anonym skrev 2010-02-03 19:27:27 följande:
    Ok, jag har också haft blod o slem..men blodet kom nog fr en hemorojd, Trodde inte att jag hade någon,men det hade jag. Tror inte att du kommer att uppleva koloskopin så mycket annorlunda. Jag tyckte att själva "införandet" var jobbigt..sen kände jag inte så mycket.
    haha..råkade trycka på anonym =)
  • Pepisson

Kan jag hoppa in här?

Jag har haft ont på höger sida, cirka 10 cm från revbensbågen, i höjd med naveln i snart 6 år från och till.
    Har varit på akuten och inlagd p g a magsmärtor tre gånger, sista gången förra hösten, men de har aldrig hittat något. De tror alltid att det är blindtarmen och AT-läkarna gnuggar händerna när de ser mig, men operation blir det aldrig. Det enda är att jag har höga värden av vita blodkroppar.
    Det börjar med kramper och magont och sen blir det outhärdligt efter cirka 12 timmar.
    Jag känner att jag har "någonting" i magen, det är en knöl där, men har aldrig gjort röntgen. De har kollat alla värden, jag har kanonvärden i övrigt.
    Aprilmamma: du beskrev min åkomma väldigt bra.
  • April Mamma
    Pepisson skrev 2010-02-03 19:36:50 följande:
    Kan jag hoppa in här? Jag har haft ont på höger sida, cirka 10 cm från revbensbågen, i höjd med naveln i snart 6 år från och till. Har varit på akuten och inlagd p g a magsmärtor tre gånger, sista gången förra hösten, men de har aldrig hittat något. De tror alltid att det är blindtarmen och AT-läkarna gnuggar händerna när de ser mig, men operation blir det aldrig. Det enda är att jag har höga värden av vita blodkroppar. Det börjar med kramper och magont och sen blir det outhärdligt efter cirka 12 timmar. Jag känner att jag har "någonting" i magen, det är en knöl där, men har aldrig gjort röntgen. De har kollat alla värden, jag har kanonvärden i övrigt. Aprilmamma: du beskrev min åkomma väldigt bra.
    Ok =) Men jag har inte direkt ont, utan mest ett obehag...och nu är domningarna värst. Känns som om att någon lägger ett organ el nått i handen och trycker ihop...

Men läkaren tror att det är sklettrelaterat, från bröstryggen. Jag har gjort 2 st ul på bukorganen så om det var nått knas där inne så borde det ju synts tycker man. Eller bör man "tjata" till sig en röntgen..?! Jag testar med träning i ca 6 mån o om det inte ger sig så får jag gå vidare...
    Det känns som om att hela min mammaledighet har har kretsat runt detta hittils..trist.

Men om det vore blindtarmen så borde det väl inte komma o gå tycker man, eller hur?
  • Anonym (koloskopi)

ok, tack Kanske ska sluta oroa mig då Tyckte oxå själva införandet va jobbigt då + att det var en manlig läkare, nu ska jag få en kvinnlig. Bara det känns bättre.

• Anonym

Jag hade samma sak, det gjorde ont under revbenet och strålade i både mage och rugg och domnade lita här och var. Det visade sig att jag hperventilerar i kombination med att jag hade kotor i ryggen som låg fel. Ett besök till en kiropraktiker och sen var det bättre :) Det kommer tillbaka men nu vet jag vad det är i alla fall.

• April Mamma
    Anonym skrev 2010-02-04 01:58:12 följande:
    Jag hade samma sak, det gjorde ont under revbenet och strålade i både mage och rugg och domnade lita här och var. Det visade sig att jag hperventilerar i kombination med att jag hade kotor i ryggen som låg fel. Ett besök till en kiropraktiker och sen var det bättre :) Det kommer tillbaka men nu vet jag vad det är i alla fall.
    Ok, ett besök till kiropraktorn ska jag göra...

Hyperventilerar, vad innebär det?
  • Cassopeja
    April Mamma skrev 2010-02-04 08:25:56 följande:
    Ok, ett besök till kiropraktorn ska jag göra... Hyperventilerar, vad innebär det?
    Man andas snabbare eller djupare än vad som behövs.

Jag brukar hyperventilera när jag ska till doktorn eller dylik (då andas jag alldeles för fort), vilket medför att händerna och fötterna domnar bort och man känner sig svimfärdig.

Hm, jag kanske också borde kolla min rygg hos kiropraktorn, jag vet att jag har varit sne förut.
  • Babybalo

Hej på er alla i tråden! Hoppas att ni mår bra!
    Aprilmamma, vad skönt att koloskopin gick bra! Jag är i Thailand nu och av den anledningen har jag inte svarat på dina meddelanden. Har inte haft tillgång till internet förrän nu... Hur som helst så har jag varit här i värmen nu i två veckor och mitt magonda är faktiskt ganska bra för tillfället. Känner nästan ingenting. Kanske är det värmen?
    Kram på er!

• April Mamma
    Babybalo skrev 2010-02-07 16:59:58 följande:
    Hej på er alla i tråden! Hoppas att ni mår bra! Aprilmamma, vad skönt att koloskopin gick bra! Jag är i Thailand nu och av den anledningen har jag inte svarat på dina meddelanden. Har inte haft tillgång till internet förrän nu... Hur som helst så har jag varit här i värmen nu i två veckor och mitt magonda är faktiskt ganska bra för tillfället. Känner nästan ingenting. Kanske är det värmen? Kram på er!
    Nämen, är du i Thailand, Åhh så avis jag blir =) Skönt att det magonda också har lite semester.

Ang meddelanden så är det ingen fara, jag hittade ju papprerna från sabbatsberg =) tack ändå. Fick lite "panik" när jag inte först visste hur jag skulle dricka dessa läskiga 4 l laxabon...Blää=)

Njut av värmen...här hemma är det fortf kalla vintern..
  • WebCop
    Puffar gammal tråd.
    Någon av tidigare skribenter som blivit fria från symptom och kan beskriva orsak / lösning?

Jag är en man i 50-års åldern med samma symptom som TS.
    - Molande dovt obehag (skav) i magens övre del på höger sida, ca: 5-10 cm ut under revbenen. Känns inte ytligt - utan som en bit in i magen.
    - Som en slags klump, som om något tar plats.
    - Dovt ryggont under höger skuldra.
    - Svullen mage upptill som bullrar lite pga gaser.
    - Har haft detta konstant i ca: 3 mån nu.

Har sedan länge ett konstaterat bråck på magmunnen och problem med reflux. Denna molande / skavande känsla i magen håller på att göra mig galen av oro för att det skulle vara en tumör. Har .t.o.m. haft dödsångest senaste tiden. Väntar på att få göra UL och CT vilket ju är bra - samtidigt som jag är livrädd för vad de skall hitta.

Någon?

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!