• Anonym

Hur gjorde ni för att rasa i vikt snabbt?

Vill veta sådant som funkar, som har funkat för er. Vilken mat, träning, tips, osv. Tell me.

• Svar på tråden Hur gjorde ni för att rasa i vikt snabbt?
  • Julina

kolhydrater = hjärnans enda bränsle, får vi inte i oss det tillverkar kroppen ketoner som gör att kroppen blir sur, alltså lägre pH
    Lägre pH = kan leda till DÖDEN!!
    Kolhydrater binder 4 ggr med vätska än fett och proteiner
    Mindre/inga kolhydrater = man går ner i vikt vilket i huvudsakligen inte bara är fettmassa UTAN VÄTSKA

Mitt tips: ät lagom och rätt slags kolhydrater regelbundet. Undvik mättat fett och gör av med den energin ni stoppar i er

Träning = starkare skelett, leder och muskler. Mindre risk att drabbas av sjukdomar, gladare hjärta, frisättning av dopamin = gladare och piggare humör

Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-24 23:20:28 följande:
    Jag kan omöjligt äta mig mätt på GI. Fruktansvärt hungrig är man ju och helt slut i huvudet. Kunde varken träna eller tänka på GI
    Aj då, det kanske varierar från person till person då. Ska kolla upp det och se om det kan vara något för mig.
  • Anonym
    Julina skrev 2009-11-24 23:24:07 följande:
    kolhydrater = hjärnans enda bränsle, får vi inte i oss det tillverkar kroppen ketoner som gör att kroppen blir sur, alltså lägre pHLägre pH = kan leda till DÖDEN!!Kolhydrater binder 4 ggr med vätska än fett och proteinerMindre/inga kolhydrater = man går ner i vikt vilket i huvudsakligen inte bara är fettmassa UTAN VÄTSKAMitt tips: ät lagom och rätt slags kolhydrater regelbundet. Undvik mättat fett och gör av med den energin ni stoppar i erTräning = starkare skelett, leder och muskler. Mindre risk att drabbas av sjukdomar, gladare hjärta, frisättning av dopamin = gladare och piggare humörLycka till!
    Det låter som du vet vad du pratar om. Men om man bara drar ner på kolhydraterna, är det lugnt då? Vill ju helst gå ner i fett och inte annat. Men jag har kört cambridge förut och då hamnar man ju i något som heter ketos, är det farligt då?
  • Hanna36
    Anonym skrev 2009-11-24 23:20:28 följande:
    Jag kan omöjligt äta mig mätt på GI. Fruktansvärt hungrig är man ju och helt slut i huvudet. Kunde varken träna eller tänka på GI
    Jag tränar ganska hårt och mår toppen.. det är olika från person till person då kanske?
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Anonym
    Hanna36 skrev 2009-11-24 23:32:31 följande:
    Jag tränar ganska hårt och mår toppen.. det är olika från person till person då kanske?
    Ja jag tror det är väldigt individuellt. Säger som Julina. Hjärnan behöver kolhydrater och jag pallar inte att vara utan. Att dra ner lite funkar, men jag behöver mina kolhydrater. Långsamma kolhydrater ger både min kropp och hjärna energi att orka träna och ta hand om mig.
  • Hanna36
    Anonym skrev 2009-11-24 23:43:48 följande:
    Ja jag tror det är väldigt individuellt. Säger som Julina. Hjärnan behöver kolhydrater och jag pallar inte att vara utan. Att dra ner lite funkar, men jag behöver mina kolhydrater. Långsamma kolhydrater ger både min kropp och hjärna energi att orka träna och ta hand om mig.
    Men Rivstarten som är den första fasen då man inte äter några kolhydrater får man bara hålla på med i 6 veckor, sen ökar man ju på intaget igen. Så när man äter enl GI betyder inte det att man ALLTID är utan kolhydrater!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • PixL
    Anonym skrev 2009-11-24 22:11:18 följande:
    Oj 6 kg på en vecka?? Fast den dieten slipper jag nog helst.
    Ja, jag hade hellre gått ner på annat sätt. Men jag ska försöka hålla vikten nu med små portioner och bra kost. Någon motion lär det inte bli på ett tag, jag är helt slut fortfarande.

Lycka till med viktnedgång! Om du vill så klarar du det.
  • Puls

Det har gjorts en test på det där som kanske kan vara intressant.

Man har låtit två grupper gå på "diet",

den ena gruppen fick äta kost med lågt fettintag

den andra åt en kost som var Gi.

Efter 6 månader kollade man upp grupperna och det visade sig att dom hade gått ner lika mycket i vikt.
    Men att den gruppen som åt fettsnålt mådde betydligt bättre än vad Gi-gruppen gjorde, både fysiskt och psykiskt.

Sen vad man vill dra för slutsatser ur det är upp till var och en, men jag tycker det var lite intressant.

• Bridget Jones
    Anonym skrev 2009-11-24 22:05:40 följande:
    Men är inte det en myt att kroppen ställer in sig på svält? Gör man av med mer kalorier än man får i sig ska man väl gå ner i vilket fall?
    nej slutar du o äta eller äter fruktansvärt lite så ställer kroppen in sig på svält.

för att det skall funka att gå ner i vikt får du bli anorextiker o skita i att äta eller äta mkt mkt lite läääänge!

5 mål om dagen (eller äta var tredje timme) o minst 30 min träning där du höjer pulsen per dag eller 1 timmes träning varannan dag.
  • Anonym

Nej, man gjorde ett test mellan dem som åt GI och dem som åt högt fettintag såsom LCHF.
    Båda grupperna gick ner lika mycket i vikt, men de som gav upp kolhydraterna mådde sämre. Detta trodde man berodde på att det är svårare för kroppen att ge upp kolhydrater än fett.

Men det kanske var det du försökte säga

Puls skrev 2009-11-25 11:44:22 följande:
    Det har gjorts en test på det där som kanske kan vara intressant. Man har låtit två grupper gå på "diet", den ena gruppen fick äta kost med lågt fettintag den andra åt en kost som var Gi. Efter 6 månader kollade man upp grupperna och det visade sig att dom hade gått ner lika mycket i vikt. Men att den gruppen som åt fettsnålt mådde betydligt bättre än vad Gi-gruppen gjorde, både fysiskt och psykiskt. Sen vad man vill dra för slutsatser ur det är upp till var och en, men jag tycker det var lite intressant.
Svar på tråden Hur gjorde ni för att rasa i vikt snabbt?