• pyretochbönan0809

Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?

Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
  • Bridget Jones

varför skall de sluta med kvällsmat?

• Tonx

Slutar med?
    Det äter ju hela familjen. Är väl inget konstigt? Eller menar du att man inte ska äta nåt mer efter middagen?

• Hannah76

Man behöver inte sluta med det allas, jag själv gillar att äta något litet efter middagen.

• pyretochbönan0809

Jag äter själv inget på kvällen efter maten. Vi brukar äta kring 17.00 och och vår 16-månaders får sen välling/gröt ca 1,5 timme efteråt före läggdags. 5-åringen äter inget före läggdags och ber heller inte om det.

• Nicke Nyfiken

Jag antar att du inte menar middag utan nått att äta innan dom går och lägger sig. Båda mina barn slutade självmant med vlling när dom var dyga året, sen dess har dom inte ätit något efter middagen.

• marie1973

Det beror väl på hur sent ni äter middag och hur tidigt de äter frukost.
    Nattfastan ska inte vara för lång.

Ett kvällsmål är viktigt för barn växer.

• Tonx

Ja, det skulle inte funka i den här familjen iaf. Man blir ju vrålhungrig på kvällen utan kvällsmål.
    Hur får ni in alla 5 måltider då om man skippar kvällsmaten?
    Huvvaligen

• marie1973

little squirrel skrev 2009-11-25 10:01:43 följande:

Jag äter själv inget på kvällen efter maten. Vi brukar äta kring 17.00 och och vår 16-månaders får sen välling/gröt ca 1,5 timme efteråt före läggdags. 5-åringen äter inget före läggdags och ber heller inte om det.
    När äter 5 åringen frukost? Låter som väldigt många timmar utan något för en som fortfarande växer.
  • Bridget Jones

det är klart om man äter middag 16-17 tiden att barn som lägger sig vid 19/20 behöver kvällsmat. Även om man äter vid 18 kan barn behöva kvällsmat de växer o hur skall de kunna sova gott mellan 19-7 utan mat i magen.

E ni inte kloka någonstans?!

• pyretochbönan0809
    marie1973 skrev 2009-11-25 10:02:29 följande:
    Det beror väl på hur sent ni äter middag och hur tidigt de äter frukost. Nattfastan ska inte vara för lång.Ett kvällsmål är viktigt för barn växer.
    men det är precis det jag menar Vad är för länge?
    Nicke Nyfiken skrev 2009-11-25 10:02:25 följande:
    Jag antar att du inte menar middag utan nått att äta innan dom går och lägger sig. Båda mina barn slutade självmant med vlling när dom var dyga året, sen dess har dom inte ätit något efter middagen.
    Ja, jag trodde det var tydligt vad jag menade Tack för ditt svar!
Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?