• pyretochbönan0809

Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?

Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
  • Koloraturell

little squirrel skrev 2009-11-26 12:22:31 följande:

Tycker du? Jag tycker det är helt uppåt väggarna att små barn ska vara uppe så länge i allmänhet.
    det beror väl på hur familjens dygn ser ut. Jobbar båda föräldrarna skift och barnet går på nattis så är det väl självklart att man inte försöker pracka på ungen en dygnsrytm som passar dagtid.
  • Koloraturell
    vittra skrev 2009-11-26 12:11:47 följande:
    Måste säga att det nog är lite märklig syn om man tror att småbarn generellt somnar vid 22-tiden... i spädbarnsåldern är det förhållandevis vanligt, men hur ska man palla en dygnsrytm med ett barn som behöver sova ca 11-12 timmar per natt om barnet lägger sig så sent?! Då kan man ju inte kliva upp förrän 10 på morgonen, det är nog få småbarnsfamiljer som har den lyxen Så att påstå att de FLESTA är vakna så länge, är nog verkligen att ta i överkant... tycker dottern är uppe förhållandevis länge och vi lägger henne 20, det är ju bara för att jag studerar på distans och har möjlighet att lämna henne lite senare på dagis. Hon vaknar mellan 7.30-8.30, hela dagen skulle ju försvinna om vi la henne kl 22!
    alla har olika sömbehov. Vår kille sover ju mellan 22-8, vilket räcker alldeles utmärkt för honom. Han sover dessutom middag men även om han inte gjorde det skulle han ändå ha den här rytmen. Själv klarar jag mig på sex timmar och mår inte dåligt av det, varken nu eller i längden.
  • vittra
    Koloraturell skrev 2009-11-26 20:10:37 följande:
    alla har olika sömbehov. Vår kille sover ju mellan 22-8, vilket räcker alldeles utmärkt för honom. Han sover dessutom middag men även om han inte gjorde det skulle han ändå ha den här rytmen. Själv klarar jag mig på sex timmar och mår inte dåligt av det, varken nu eller i längden.
    Men du måste väl ändå förstå att sömnbehovet generellt inte ser ut så? Normalt sett behöver så små barn ca 12 timmars nattsömn, sen att det finns undantag är ju helt ovidkommande!
  • Koloraturell
    vittra skrev 2009-11-26 20:35:56 följande:
    Men du måste väl ändå förstå att sömnbehovet generellt inte ser ut så? Normalt sett behöver så små barn ca 12 timmars nattsömn, sen att det finns undantag är ju helt ovidkommande!
    ja, 12 timmar TOTALT, inte SAMMANHÄNGANDE.
  • Tida77

Jag skulle säga att det beror på flera saker.
    Dels barnet som individ, dels tider för middag och läggdags.

Om man äter en normal kost och fastar länge (över natten) sjunker blodsockernivån i blodet och det gör att levern börjar producera socker för att nivån inte ska bli för låg. Det fortsätter levern med tills dess det kommer näring utifrån, alltså att man äter något.
    För att sockerhalten inte ska bli för hög producerar kroppen insulin, som i normala fall (om man är frisk) stabiliserar blodsockret till en bra nivå.

Kroppen mår bäst av en stabil och helst låg nivå av insulinproduktion (insulin är tex fettbildande) Därför kan det vara bra även för vuxna att peta i sig något innan läggdags (helst då något som ger en sakta och låg/minimal stegring av blodsockret) så att levern inte behöver jobba så hårt på natten och insulinhalten i kroppen hålls ner. (man behöver ju inte svulla för det, lite ost eller så kan ju räcka)

Jag kommer nog fortsätta ge min tjej kvällsfika tills hon är stor nog att säga ifrån om hon inte vill ha, men det säger ju inte att det är rätt för alla :)

• Hanna36

Vi äter kvällsmat hela familjen vid kl. 19. Barnen är 1 år, 4 år och 6 år. Jag som vuxebn behöver minst ett kvällsmål efter middagen.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Alexi

Klart man inte ska gå och lägga sig hungrig men jag upplever extremt sällan själv hunger innan läggdags, även om jag ätit middag 17-18-tiden och jag hör sällan någon i min närhet säga det heller. Vi tar någon frukt ibland under kvällen men det är mer sug än hunger då. Jag trodde kroppen var rätt inställd på lägre förbränning kväll och natt och därför inte blir hungrig. Däremot på morgonen vill jag ha frukost direkt.

vittra skrev 2009-11-26 09:14:31 följande:
    Tror nog det mer beror på VAD man äter och inte ATT man äter ytterligare ett mål. Dessutom, det finns människor som äter middag tex redan vid 16-16.30, går man då och lägger sig typ 23 så torde väl de flesta vara döhungriga. Åtminstone är JAG det. Jag har ätit kvällsmacka/mackor och tex varm choklad eller te så länge jag kan minnas, och jag är inte ens i närheten av överviktig. 49-50 kg till 158 cm är i det närmaste perfekt enligt BMI. Men du tycker alltså att människor ska gå och lägga sig hungriga? Barn som vuxna?
  • vittra
    Alexi skrev 2009-11-26 22:09:51 följande:
    Klart man inte ska gå och lägga sig hungrig men jag upplever extremt sällan själv hunger innan läggdags, även om jag ätit middag 17-18-tiden och jag hör sällan någon i min närhet säga det heller. Vi tar någon frukt ibland under kvällen men det är mer sug än hunger då. Jag trodde kroppen var rätt inställd på lägre förbränning kväll och natt och därför inte blir hungrig. Däremot på morgonen vill jag ha frukost direkt.
    Så funkar inte jag
    Är döhungrig på kvällen, så pass att magen knorrar. Dessutom äter jag inte heller gärna frukost direkt när jag vaknat, måste få igång kroppen först så äter helst frukost ca 1-2 timmar efter att jag vaknat. Brukar ta en morgonpromenad först med dottern till dagis osv.
  • Åskan

Äter inte alltid kvällsmål nu, men är uppväxt med att man fikar te o smörgås på kvällen. Som gemensam grej i familjen. Det beror ju lite på när de lägger sig, men jag tycker det känns bra att ge nåt innan läggning. Iaf om man äter middag vid 17-17.30. Skillnad om man äter jättesent.

Så man gör nog det som funkar med det, inte "behöver" man sluta med det nånsin.

• Bridget Jones
    Koloraturell skrev 2009-11-26 21:10:04 följande:
    ja, 12 timmar TOTALT, inte SAMMANHÄNGANDE.
    öh jo....de flesta spädbarn sover 10-12 timmar per natt o sedan 2-4 timmar på dagen.

Min son på 3.5 år sover 11-12 timmar per natt, 7 månaders sonen sover ca 3-4 timmar på dagen o 11-12 timmar per natt med 2 uppvak på natten.
  • Miss Lau

Mina barn har slutat med extra mat efter middagen när de varit ca 2-3 år. Vi vuxna äter inte heller mer innan vi lägger oss. Möjligen tar jag en kopp kaffe men det är inte för att jag är hungrig utan för att jag är sugen på det.

• pyretochbönan0809
    Bridget Jones skrev 2009-11-27 09:31:05 följande:
    öh jo....de flesta spädbarn sover 10-12 timmar per natt o sedan 2-4 timmar på dagen.Min son på 3.5 år sover 11-12 timmar per natt, 7 månaders sonen sover ca 3-4 timmar på dagen o 11-12 timmar per natt med 2 uppvak på natten.
    Det där är också oerhört individuellt..Vår dotter på 16 månader sover i snitt 10 timmar per natt och sen 1-2 timmar mitt på dagen. Det är inte mycket om man ser till hennes ålder m sån är hon och hon har aldrig sovit så mkt som spädbarn "ska" göra.
    Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • IsaN

little squirrel skrev 2009-11-27 10:32:55 följande:

Det där är också oerhört individuellt..Vår dotter på 16 månader sover i snitt 10 timmar per natt och sen 1-2 timmar mitt på dagen. Det är inte mycket om man ser till hennes ålder m sån är hon och hon har aldrig sovit så mkt som spädbarn "ska" göra.
    Min dotter har varit likadan. När hon var liten sov hon som mest 12 timmar per dygn. Nu är hon snart tre och sover 10-11 timmar per dygn. Hon har aldrig behövt mycket sömn. Synd att jag inte är likadan.
  • Koloraturell

Bridget Jones skrev 2009-11-27 09:31:05 följande:

öh jo....de flesta spädbarn sover 10-12 timmar per natt o sedan 2-4 timmar på dagen.Min son på 3.5 år sover 11-12 timmar per natt, 7 månaders sonen sover ca 3-4 timmar på dagen o 11-12 timmar per natt med 2 uppvak på natten.
    aha, intressant. Men så sover inte min son och behöver det inte heller.
    Som sagt, vi är alla olika och även om vi inte vore det skulle man ändå ha rätten till egna rutiner som passar individen.
  • Bridget Jones

little squirrel skrev 2009-11-27 10:32:55 följande:

o det är precis vad jag sa att generellt sätt så sover de 10-12 timmar per natt o 2-4 timmar på dagen. Där inom den ramen faller även din dotter.

O det betyder inte att barn inte är individer o att undantag finns det finns många undantag i allt om barn men generellt sätt barn under 1 år sover ungefär 13-15 timmar av dygnets 24 timmar eller mer .
Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?