Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?
Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?
little squirrel skrev 2009-11-26 12:22:31 följande:
Jag skulle säga att det beror på flera saker.
Dels barnet som individ, dels tider för middag och läggdags.
Om man äter en normal kost och fastar länge (över natten) sjunker blodsockernivån i blodet och det gör att levern börjar producera socker för att nivån inte ska bli för låg. Det fortsätter levern med tills dess det kommer näring utifrån, alltså att man äter något.
För att sockerhalten inte ska bli för hög producerar kroppen insulin, som i normala fall (om man är frisk) stabiliserar blodsockret till en bra nivå.
Kroppen mår bäst av en stabil och helst låg nivå av insulinproduktion (insulin är tex fettbildande) Därför kan det vara bra även för vuxna att peta i sig något innan läggdags (helst då något som ger en sakta och låg/minimal stegring av blodsockret) så att levern inte behöver jobba så hårt på natten och insulinhalten i kroppen hålls ner. (man behöver ju inte svulla för det, lite ost eller så kan ju räcka)
Jag kommer nog fortsätta ge min tjej kvällsfika tills hon är stor nog att säga ifrån om hon inte vill ha, men det säger ju inte att det är rätt för alla :)
Vi äter kvällsmat hela familjen vid kl. 19. Barnen är 1 år, 4 år och 6 år. Jag som vuxebn behöver minst ett kvällsmål efter middagen.
Klart man inte ska gå och lägga sig hungrig men jag upplever extremt sällan själv hunger innan läggdags, även om jag ätit middag 17-18-tiden och jag hör sällan någon i min närhet säga det heller. Vi tar någon frukt ibland under kvällen men det är mer sug än hunger då. Jag trodde kroppen var rätt inställd på lägre förbränning kväll och natt och därför inte blir hungrig. Däremot på morgonen vill jag ha frukost direkt.
Äter inte alltid kvällsmål nu, men är uppväxt med att man fikar te o smörgås på kvällen. Som gemensam grej i familjen. Det beror ju lite på när de lägger sig, men jag tycker det känns bra att ge nåt innan läggning. Iaf om man äter middag vid 17-17.30. Skillnad om man äter jättesent.
Så man gör nog det som funkar med det, inte "behöver" man sluta med det nånsin.
Min sambo är snart 27 och äter fortfarande kvällsmål! :)
Mina barn har slutat med extra mat efter middagen när de varit ca 2-3 år. Vi vuxna äter inte heller mer innan vi lägger oss. Möjligen tar jag en kopp kaffe men det är inte för att jag är hungrig utan för att jag är sugen på det.
little squirrel skrev 2009-11-27 10:32:55 följande:
Bridget Jones skrev 2009-11-27 09:31:05 följande:
little squirrel skrev 2009-11-27 10:32:55 följande: