• pyretochbönan0809

Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?

Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
  • LilaRos

Jag "behöver" fortfarande kvällsmat och är 20 år gammal.
    Men jag äter tidig midag, 15-tiden.

• MammaTillNeoh
    Koloraturell skrev 2009-11-25 20:55:51 följande:
    little squirrel skrev 2009-11-25 19:50:05 följande:
    Haha, ja men dom flesta barn somnar ju inte förrän vid halv tio-tio, så det är ju en ganska skev bild av verkligheten.
    haha va? aldrig att mitt barn skulle få vara uppe så sent! Antar att ditt barn isf är väldigt litet om de får vara uppe så länge o bestämma sin egen läggtid :S
  • Koloraturell
    MammaTillNeoh skrev 2009-11-25 21:01:19 följande:
    haha va? aldrig att mitt barn skulle få vara uppe så sent! Antar att ditt barn isf är väldigt litet om de får vara uppe så länge o bestämma sin egen läggtid :S
    Nej, han är 3 år. Vaknar 8, sover mellan 14-15 och somnar sedan för kvällen halv tio eller tio.
  • MammaTillNeoh
    Koloraturell skrev 2009-11-25 21:08:10 följande:
    Nej, han är 3 år. Vaknar 8, sover mellan 14-15 och somnar sedan för kvällen halv tio eller tio.
    Jösses, och ni låter honom göra det!?

Hade aldrig låtit min son vara vaken så länge, blir bara väldans problem senare,, och dessutom hade jag aldrig kunnat göra någonting av alla sysslor som behövs göras när han sover om han skulle vara vaken så länge...
  • Finesse
    MammaTillNeoh skrev 2009-11-25 21:09:55 följande:
    Jösses, och ni låter honom göra det!? Hade aldrig låtit min son vara vaken så länge, blir bara väldans problem senare,, och dessutom hade jag aldrig kunnat göra någonting av alla sysslor som behövs göras när han sover om han skulle vara vaken så länge...
    Vadådå? Min dotter somnar vid 21 på kvällarna är det fel? Hon är 2 år.. och vaknar vid 8.30 på morronen.. kan inte alla få ha olika tider om dom vill det?
  • Koloraturell
    MammaTillNeoh skrev 2009-11-25 21:09:55 följande:
    Jösses, och ni låter honom göra det!? Hade aldrig låtit min son vara vaken så länge, blir bara väldans problem senare,, och dessutom hade jag aldrig kunnat göra någonting av alla sysslor som behövs göras när han sover om han skulle vara vaken så länge...
    Ja, gud vilka hemska föräldrar vi måste vara, verkligen. Tur att det finns sådana som du som kan och vet det här med barn. *gäsp*

Nä, nu ska jag gå och ta mig ett kvällsmål och ta upp den lilla stackars utslitna treåringen ur badet.
  • Ullis 10

Mina på 3 o på 7 år somnar nu i skrivande stund (fast har ej sovit midda sen ca 1,5 års ålder).

• Garderobshylla

Bara läst TS.

Min dotter har aldrig ätit kvällsmål lr hur man ska säga det. När hon slutade med ersättning så övergick vi aldrig till välling utan hon har varit mätt efter middagen och sen har det inte blivit mer innan hon fått gå och sova. Nu är hon ett år.

• Alexi

Jag blir jätteförvånad över alla kvällsmål. Jag trodde att kvällsmål var något små barn äter så länge de äter välling eller gröt innan läggningen men den slutar väl de flesta med inom några år och sen har jag aldrig hört om att barn eller vuxna äter något mer efter middagen, även om middagen är 17-8-tiden.

• marienna

Min dotter lär behöva det länge till, hon får middag vid 17-tiden (äter då oftast stor portion mat) och sen gröt 18.30. Hon är nu 2 år 3 mån. Fram till 1,5 års ålder drack hon också en flaska välling vid 20-21 tiden innan sömn. Frukosten blir numera vid 6.30 tiden eller om hon tar sovmorgon (sällsynt) vid 7.30 på dagis. Är vi borta ngnstans och gröten inte är med får hon några smörgåsar.

Hon äter oftast frukost, lunch, middag och 2 mellanmål + gröt, är normalviktig men ett mkt aktivt barn.

Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?