• pyretochbönan0809

Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?

Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
  • vittra

little squirrel skrev 2009-11-25 19:57:18 följande:

mmm har också en känsla av att det är en del språkliga missförstånd... JAG menar när man inte behöver något efter målet ca 17-18 rent NÄRINGSMÄSIGT.
    Alltså jag undrar också vad du menar med näringsmässigt?? Näring är ju det maten innehåller... inte själva måltiden i sig, alltså tidpunkten...

Jag står dock fast vid att alla är olika, och alla är olika känsliga för tex blodsockerfall, och för hur jämnt energiintaget är. Vanligtvis brukar man dock säga att energiintaget ska hålla en så pass jämn nivå under dagen att man aldrig behöver bli särskilt hungrig. Detta gäller ALLA åldrar. Generellt sett är det bättre med fler mål (observera MÅL, inte småätande) och mindre mängd, än få mål och stor mängd. Och det är biologiska fakta grundade på hur människokroppen fungerar...

Det är väl i så fall den näringsmässiga fakta du eftersöker... om jag nu förstått dig rätt?
  • vittra

Ska tillägga att trots att dottern både får mellanmål och kvällsmat i form av gröt och lite kräm så är hon en väldigt smal och liten flicka, finns givetvis inga som helst samband mellan fetma hos barn och kvällsmål, det är absurt att detta ens kom på tal...

• Ronjan709
    Alexi skrev 2009-11-25 21:50:37 följande:
    Jag blir jätteförvånad över alla kvällsmål. Jag trodde att kvällsmål var något små barn äter så länge de äter välling eller gröt innan läggningen men den slutar väl de flesta med inom några år och sen har jag aldrig hört om att barn eller vuxna äter något mer efter middagen, även om middagen är 17-8-tiden.
    Har du aldrig hört talas om människor som äter kvällsmacka o te?
    Jag önskar jag inte heller hört talas om det för då skulle jag kanske vara lite smalare
  • BymBym

Beror väl på barnet. Våra äter middag runt 18-tiden. Är de hungriga säger de till (2,5 och 4 år) och då får de givetvis något. Men inte annars.

• LAV0LINA

Jag har ätit kvällsmål (eller kvällsfika som jag kallar det) så länge jag kan minnas.
    Måste ha tex en macka eller två och gärna en tekopp på kvällen. Bara middag klarar man sig ju inte på, att gå och sova hungrig är ju hemskt!
    Och såvidare fet är inte jag i alla fall. Några graviditetskilon kvar, men 55kg till 163 cm är ju rätt ok...
    Så tjock av kvällsmål blir man ju inte alltid. Beror ju på VAD man äter och framförallt hur mycket!

• stfu

kvällsmål kl 19 blire för mina gossar på 6 o 7 år, nattning kl 20.

dottern på 1 år får oxå en kvällsmål vid 19.

aktiva barn behöver energi. så e d bara.

• stfu

tycker oxå tio är sent, men alla är ju olika :D

• sweetfia
    MammaTillNeoh skrev 2009-11-25 21:09:55 följande:
    Jösses, och ni låter honom göra det!? Hade aldrig låtit min son vara vaken så länge, blir bara väldans problem senare,, och dessutom hade jag aldrig kunnat göra någonting av alla sysslor som behövs göras när han sover om han skulle vara vaken så länge...
    Min son är tre år och vi lägger honom kl 21.. är det nå fel ??
    Sysslor kan man väl göra även när barnen är vakna ??
  • sweetfia

Vi äter oftast middag vid 16.30 -17 tiden och sen äter Lucas kvällsfika,
    oftast är det frukt.. eller gröt..

Jag äter också kvällsfika och är 22 år ;P

• sweetfia

Vi äter oftast middag vid 16.30 -17 tiden och sen äter Lucas kvällsfika,
    oftast är det frukt.. eller gröt..

Jag äter också kvällsfika och är 22 år ;P

Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?