• pyretochbönan0809

Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?

Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
  • lövet2

Jag äter kvällsfika fortfarande, fastän jag är vuxen. Slutar med det, gör man om man inte längre är hungrig på kvällen.
    Vi äter t ex middag omkring 1630 på vardagarna, och 10-åringen lägger sig kl 21. Då är han lite hungrig och äter ett par smörgåsar innan han lägger sig. Skulle vi äta middag 1930, så skulle det inte behövas något mer sedan ...

Live - grow stronger - fight another day!
  • marie1973
    Tonx skrev 2009-11-25 10:03:48 följande:
    Ja, det skulle inte funka i den här familjen iaf. Man blir ju vrålhungrig på kvällen utan kvällsmål. Hur får ni in alla 5 måltider då om man skippar kvällsmaten? Huvvaligen
    Precis.

Våra barn får yoghurt och smörgås eller frukt innan de går och lägger sig.
    Vi har rätt smala barn så de behöver verkligen få i sig något innan läggdags.
  • Nicke Nyfiken
    marie1973 skrev 2009-11-25 10:02:29 följande:
    Det beror väl på hur sent ni äter middag och hur tidigt de äter frukost. Nattfastan ska inte vara för lång.Ett kvällsmål är viktigt för barn växer.
    Varför är det så viktigt? Vi äter middag vid 17.15 och frukost vid 07.00 (på vardagar) Barnen har inte ätit på natten sen de var ca 5 månader (slutade självmant med det med) Tror det är olika för olika barn, vissa behöver sitt kvällsmål för att sova ordentligt vissa klarar sig bra ändå.
  • gravida06

Vi äter inte nå "kvällsfika" och dottern är 3..
    Vi äter middag så pass sent, efter att man kommit hem från dagis/jobb så är de middags time vid 17-18 tiden och sen sängen vid 19.30 -20..
    Och de klarar dom ju sej på alldeles bra tills frukost!
    Tycker jag..

Som mindre så drack hon kvälls/natt välling tills hon började dagis då dom ordetnliga middags o säng rutinerna kom igång..

• pyretochbönan0809
    Bridget Jones skrev 2009-11-25 10:04:24 följande:
    det är klart om man äter middag 16-17 tiden att barn som lägger sig vid 19/20 behöver kvällsmat. Även om man äter vid 18 kan barn behöva kvällsmat de växer o hur skall de kunna sova gott mellan 19-7 utan mat i magen.E ni inte kloka någonstans?!
    Det beror väl på hur gammalt barnet är? Varför så irriterad för en ärlig fråga?
  • Bridget Jones

min son äter middag vid 17-17.30 kvälls mat vid 19 o välling när han lägger sig o han är ändå vrålhungrig när han vaknar o är 3.5 år.

• konkelbär

Min 2-åring får inget kvällsmål utan går och lägger sig strax efter middagen (runt 18.30).
    Vi äter ju kvällsmat runt 20-tiden, någon macka eller så, och då sover ju dottern.

Hon har för övrigt både idealvikt och längd.

• marie1973

Jag vet att äldre inte ska vara utan något att äta mer än 11 timmar och jag skulle tro detsamma gäller barn.

• pyretochbönan0809
    marie1973 skrev 2009-11-25 10:03:55 följande:
    little squirrel skrev 2009-11-25 10:01:43 följande: När äter 5 åringen frukost? Låter som väldigt många timmar utan något för en som fortfarande växer.
    runt 7 på vardagarna och 8.30 på helgerna. Vi äter middag nånstans 17-17.30 och han växer alldeles utmärkt och är stor för sin ålder. Han slutade självmant med kvällsmål för nåt år sen.
  • Bridget Jones

little squirrel skrev 2009-11-25 10:05:53 följande:

Det beror väl på hur gammalt barnet är? Varför så irriterad för en ärlig fråga?
    jag är inte irriterad utan förvånad o "chockad" .

Jag personligen tycker det är rätt "befängt" att låta ett barn som växer gå utan mat mellan 18-7.

Helt befängt! men så länge det inte är mina barn så ja ....jag vet inte vad jag skall säga.
Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?