• pyretochbönan0809

Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?

Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
  • Liljan77

Detta har jag aldrig stött på.Sonen får gröt,smörgås o lite frukt vid 18-tiden,sen sover han mellan 19;30-07:00 då vi äter frukost.
    Blir man fet av kvällsmål...konstigt isf att någon forskning inte visat detta.De e ju vad man stoppar i sig.

Denna vikthysteri håller på att gå för långt.Ge barnen bra mat som de behöver,istället för skräp å stoppa i sig i tid å otid å umgås med dem,så har man motat mycke övervikt vid grinden.

• hannis

Vi har inte ätit kvällsmål i mitt hem som barn och jag tror inte att jag kommer att ge mitt barn det heller. Vi äter sen middag och då behövs inte det anser jag.

• Mylla

Mina barn äter frukost, frukt, lunch, mellanmål och middag. Mellan 19.00 och 07.00 sover dom och då behöver de inte äta, och det har de inte behövt sen de var bebisar.

Jag kan förstå att det är olika och att man har olika matvanor. Alla kroppar är inte helt lika.

Vilken attityd ni har en del här. Tror ni att ni har uppfunnit de enda rätta matvanorna? Det kan faktiskt variera.
    Många barn som sover hela natten behöver inte äta förrän det blir frukost. är ni själva hungriga när ni sover?? Det är inte jag. jag blir hungrig när jag vaknar.

• pyretochbönan0809
    Koloraturell skrev 2009-11-25 19:41:21 följande:
    little squirrel skrev 2009-11-25 19:40:33 följande: kvällsmaten såklart. Den äts oftast klockan fem, ibland halv sex. Alltså går det minst 4 timmar sedan barnet senast åt. För vuxna är siffran nära 6 timmar.
    nja inte om barnet ifråga går och lägger sig 19-20 och man äter sista riktiga målet id 17-17.30...
  • Tjohalia
    Koloraturell skrev 2009-11-25 19:41:21 följande:
    little squirrel skrev 2009-11-25 19:40:33 följande:
    kvällsmaten såklart. Den äts oftast klockan fem, ibland halv sex. Alltså går det minst 4 timmar sedan barnet senast åt. För vuxna är siffran nära 6 timmar.
    vi äter också middag (det du kallar kvällsmat gissar jag) vid fem tiden, men mina barn går i säng klockan sju på kvällen, alltså bara 2 timmar sen dom åt, och ska dom hinna äta innan dom ska i säng måste dom äta halvsju redan, alltså bara 1,5 timma sen senaste målet. Då är dom inte hungriga.
    brukar dina barn vara uppe till tio på kvällen (5 timmar sen sista måltiden) så förstår jag om dom behöver lite i magen innan sängdax.
  • IsaN

Det känns som om alla inte pratar om samma sak. Det är ju inte själva middagen/kvällsmaten som diskuteras. Det är klart alla måste äta något vid17-18 tiden. Frågan är om man behöver äta något efter det.

• pyretochbönan0809

mmm har också en känsla av att det är en del språkliga missförstånd...

JAG menar när man inte behöver något efter målet ca 17-18 rent NÄRINGSMÄSIGT.

• Mylla

little squirrel skrev 2009-11-25 19:57:18 följande:

mmm har också en känsla av att det är en del språkliga missförstånd...JAG menar när man inte behöver något efter målet ca 17-18 rent NÄRINGSMÄSIGT.
    Vad menar du med näringsmässigt? Får en känsla av att du inte menar samma som jag gör.

Det är inte så viktigt att varje dag få i sig exakta mg av alla vitaminer och mineraler och proteiner och fettsyror e.t.c. som kroppen behöver. Det kan vara mer ena dagen och mindre en annan så jämnar det ut sig i längden med näringsbehovet.

Om man äter kvällsmål eller inte har inte betydelse ur näringssynpunkt. Det är vad man äter i allmänhet och hur mycket av det nyttiga man äter som spelar roll. Samt hur mycket onyttig mat man äter för den konkurrerar ut den näringsrika.
  • Lussekatten87

HUR får ni plats med alla dessa mål under dagen??

Jag kan klämma in MAX 4 mål/dag ibland blir det bara 3 stycken!!!

Han vaknar vid 8-9 och somnar för natten 18-19.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Myzan

Min son är9 och äter alltid en macka på kvällen. Annars är han hungrig ca 30 minuter efter att han lagt sig. Så här är dfet fika varje kväll.

Svar på tråden Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?