Hur länge BEHÖVER barn kvällsmål?
Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?
Alltså inte bara som nattningsmys utan rent näringsmässigt. När kan man sluta med kvällsmacka/välling/gröt?
little squirrel skrev 2009-11-25 12:48:31 följande:
Hela livet skulle jag svara!
frukost
mellanmål
lunch
mellanmål
middag
mellanmål
För mig är det här helt nytt. Att INTE äta kvällsmål. Jag är helt förstummad!
Såg det först på fl att folk är rädda att ge sina barn kvällsmål, att det skulle göra dem tjocka!
Började då prata med min man och han har heller aldrig ätit kvällsmål!
Som sagt jag är helt förstummad och jag trodde att det var något som ALLA gjorde!
Vi har ALLTID ätit kvällsmål hemma.
Det är även något jag ALLTID kommer att fortsätta med!
Det har väl sett ut ungefär såhär:
Frukost hemma
Frukt på någon rast
Lunch i skolan
(kanske något litet mellanmål beroende på klockslag)
Middag hemma efter skolan
Kvällsmål innan läggdags
Att INTE ha det så... Som sagt jag kanske är helt töntig men ja det är ju helt nytt det här för mig
Vet inte om det har att göra med att vi alltid har tränat så himla mycket, att det krävdes mat innan och efter träning.
Kan inte säga att vi är det minsta feta i vår familj heller...
Så mitt svar är: Nej, ta inte bort kvällsmålet...
Skulle tro att vid ungefär 4 års ålder är det inte längre nödvändigt. Däremot tycker jag att det är dumt att ta bort kvällsmålet i vilket fall som helst, eftersom det faktiskt är närmare 5 timmar sedan senaste måltiden, man hiinner bli ganska hungrig på den tiden och särskilt i den åldern.
Jag måste dock fortfarande ha kvällsmål - och jag är 21 så jag antar att det är mkt individuellt. Tycker att barnets vilja/behov får styra, inte de vuxnas skräck för barnfetma och annat.
Om man behöver kvällsmål eller inte tycker jag beror helt på hur sen middagen är. Om mina barn äter middag 1,5 timme före läggdags behöver de absolut inte ett kvällsmål. gjorde de inte när de var ett år heller. Om de skulle av någon anledning äta middag tidigare kan det behövas för att de hinner bli hungriga.
Flinga 06 skrev 2009-11-25 18:54:06 följande:
Här får lillen kvällsmål beroende på när och hur mycket middag det blivit. Är middagen kl 17 och inte så poppis - ja då blir det gröt eller fil före sängen. Äter vi närmare 18 och han äter rejält så hoppar vi över. Frågar honom själv, och ofta tackar han nej. Sovtiden är vid 19.
little squirrel skrev 2009-11-25 19:40:33 följande:
Om barnet verkar hungrigt är det väl dumt att inte ge kvällsmål.
Min dotter 1½ år har ätit middag runt kl 18 i flera månader och sedan somnat för natten mellan kl 19-20. Äter frukost mellan 7-8 på morgonen sen. Vi slutade med kvällsmål eftersom hon började behöva sova tidigare och tidigare på kvällarna så det fanns liksom ingen tid till gröt som hon ätit tidigare. Hon följer sina kurvor och är helt normal.