Inlägg från: sasssyy |Visa alla inlägg
  • sasssyy

Unga mödrar Danmark

min uppfattning är att samhället i danmark har en annan syn på rökning rent allmänt.. folk röker ÖVERALLT, de gånger jag har varit i danmark har jag hållit på att bli förgiftad *S*

Visst har det säkert med uppfostran att göra, de har heller inga åldersgränser på att köpa cigaretter.. MEN å andra sidan har inte tonårsrökningen minskat så radikalt i Sverige heller sen vi införde den gränsen (det är faktiskt inte så länge sedan).. men Sverige har ändå alltid legat efter Danmark i rökningsstatistiken..(OCH i statistiken på hur många tonårsmammor det finns... frågan kom upp förra säsongen tror jag och jag hittade länkar ha ha *S* )

SEN är jag nästan säker på att produktionsbolaget inte har letat efter några tonårsmammor som har lyckats till fullo, som är bra mammor och goda förebilder utan snarare letat efter tjejer som kan skapa lite debatt, uppröra lite och få folk att vilja hänga kvar och följa serien.. för HELT SERIÖST.. utam MS, MElissa och NagelKristina och de andra brudarna hade vi ju inte följt serien... En handfull duktiga, präktiga (gärna kristna och gifta som planerat barnet efter bröllopet också) mammor vars män har en god inkomst, och som studerar på distans, har välstädat hemma och tid att gå till gymet och ta hand om sin kropp....hade vi kollat då?

• sasssyy

Lustgasen funkade inte alls på mig kan jag säga.. jag blev helt knockad.. tog inte bort smärtan för fem öre och gjorde mig väldigt väldigt "full"..inte så jag fnissade eller mådde bra utan ungefär som man gör när man supit för mycket och ligger o spyr i ett hörn

Däremot.. fick jag syrgas.. och den gjorde mig både "nyktrare" och tog bort den ytligaste smärtan och gav mig enorm kraft..fortsatte att andas syrgas en stund efter förlossningen och kände mig jättepigg och frässch ganska direkt efteråt.. andades även syrgas under tiden jag blev sydd (hade spruckit ganska illa och är nålrädd så det var inte roligt men syrgasen underlättade)

• sasssyy
    pingstlilja skrev 2010-05-24 12:02:17 följande:
    Kan inte heller komma på att jag sett de använda lustgas i serien. Men det finns nog iallafall för ett par år sedan. Jag vet då det var överfullt på vissa sjukhus i skåne skickades de till Köpenhamn o allt skulle vara detsamma. Fick tack o lov plats på ett i sverige så jag kan inte säga till 100% Min förlossning satt igång på under en halvtimmer så jag hann inte med mer än lustgas. Då min man inte hann komma till förlossningen var jag otröstlig...trodde jag. Tills jag fick lustgasen. Efter ett par inandningar så kändes det som om jag drukigt en flaska vin. Oj vad allt gick lätt sedan. Tack för påmindningen om tiden ikväll.
    jag VILLE inte ha något annat än lustgas och akupunktur....men för mig var det mer som 15 flaskor vin och en 75:a absolut ...usch säger jag bara.
  • sasssyy

Tycker Hanna är skitskön, charmig och cool... som hon sa när hon pratade om socialarbetarna." jag ska göra som vanligt när dem är här... jag går o lägger mig o sover"

ha haha...Hon verkar ha landat och förstår att det är TUNGT att ha barn men är ändå positiv och kämpar på....

Inge känns så distanserad och....konstig.. jag är också försiktig med att "ställa diagnoser" men när jag väl ser något som tydligt pekar på något så brukar jag säga det.. och det gör jag nu.. NÅGOT stämmer inte med Inge och det är det där blanka i blicken och nollställdheten som fanns där redan INNAN hon födde.

• sasssyy
    Nifelheim skrev 2010-05-26 10:21:23 följande:
    Fast att bara vara uppkäftig får du knappast socialens uppmärksamhet av.
    joooorå...

iaf i Sverige, har man problem i sina relationer med lärare och är uppkäftig osv så har man som lärare anmälningsplikt för att undersöka så att det inte finns bakomliggande orsaker.

Nu menar jag naturligtvis inte att man ber en lärare hålla käft vid enstaka tillfälle utan om det handlar om allmänt störig attityd, svårt att ta tillsägelser och rent allmänt dåligt uppförande. Då SKA först elevvårdsteam kopplas in och om det inte löser det hela så kopplas soc in...och jag vet att Danmarks skolor är lite hårdare än svenska när det kommer till samarbete med socialtjänsten (känner en tjej som jobbar på expeditionen på en skola), de har nära samarbete med socialtjänsten på ett HELT ANNAT plan än vi i Sverige har och en skolkurator har en annan funktion..fast ser man på Sverige så har ju en skolkurator EXAKT samma utbildning som en socialsekreterare/utredare så eg är det väl ingen större skillnad bara att kuratorn tar stor del av jobbet själv innan socialsekreterare kopplas in.
  • sasssyy

nja.. tycker synd..alltså jag tror att det är mycket mer till storyn än vi får se... det är ju tydligt att de är väldigt tajta och det kanske inte är så bra för barnet...att mormor går upp på nätterna är ju ett tecken på att hon faktiskt tar över lite, att man hjälper till är ju toppen, men en dag måste ju Hanna klara det själv och sköta varje natt som vilken ensamstående mamma som helst liksom..

Samtidigt ser jag inte problemet i att en så ung tjej får lite hjälp av mamma....men som sagt.. det är nog lite mer än vad vi får se. Det är ganska svårt att sätta någon under tvång på "ungmödrahem".

Men tvillingmamman stör jag mig lite på.. två månader sen hon födde.. och hon tror redan hon är gravid+?? Födde inte hon vaginalt, jag fick inte klartecken att ha sex förrän efter 6-7 veckor och jag födde bara EN......och vore ju smart att skydda sig då om man nu inte kan vänta med att pippa..

• sasssyy
    Isanje skrev 2010-05-26 17:12:55 följande:
    Mjo så kan det vara... men de känns ju mer som att Inge borde ha problem med soc,om Hannah har det menar jag...
    mhmmm.... håller med ..fast Hanna har helt klart varit väl beblandad med soc sedan tidigare, och allt vinklas ju för att bli bra tv. Sen vet jag ju en del om vad som händer sen utan att säga för mycket så är du inte fel ute...
  • sasssyy
    Isanje skrev 2010-05-26 17:16:54 följande:
    Jo sant. Men så vitt vad vi ser på tv så verkar Hanna vara en bra mamma,till skillnad från Inge,de få minuterna man får se Inge så märker man att det är något som inte är som det ska
    jag tycker att Hanna har en osund relation med sin mamma.. det verkar mer vara mamman som behöver Hanna än tvärsom.. det är något där som ger mig väldigt väldigt dåliga vibbar.....
  • sasssyy

Tycker inte MS lite för mycket om sig själv.. alltså "sån hääär kan jag inte gå klädd på Jylland"...hmmm sååå stor skillnad är det väl inte på gentemot hur hon gått klädd förr????

Hårförlägning och pälsväst är väl inte så jäkla märkvärdigt??????? och så chiuauan också.. märkte ni hur hon nämnde den i samband med sin outfit...alltså.. en accessoar, inte ett djur...

• sasssyy

Men Hannas mamma är ju sååå sjuk.. så dåligt föredöme för sin dotter... "skit i att åka och överklaga".. jo visst liksom.. då bevisar ju bara Hanna att hon inte förstår allvaret.

Och sen böla o gråta som mamma i en sån sits..peppa tösen i stället... visst är det sorgligt men Hanna är ändå 17, hur många år till skulle hon bott hemma egentligen?

Sen känns hela den där kyrkliga grejen lite sliskig i deras fall.. lite väl.. nyreligiöst från Hannas mammas sida... kan inte sätta fingret på det men det känns väldigt otrevligt. Prästen verkar ju iaf vara en trevlig fyr och ingen sektledare, men jag hade inte varit förvånad om så varit fallet.

Och så Inge....inget passar då rymmer man liksom.. lämnar barnet hos sin mamma som inte ens känner barnet och drar till en kompis ... MEN för första gången i historian så har hon lite smink på sig och känns lite fräsch.. även om det var lite kladdigt sminkat.
    Blir så jävla arg påå hur jävla otacksam hon är mot sin pappa och hans fru.. hon kan gå sin egen väg utan att vara elak och bete sig som ett svin emot dem.. men det bevisar ju bara hur omogen hon är...Varför sätter de inte henne på ett mödrahem? Hanna är ju iaf mogen nog att inse att hon bör åka dit, verkar ju vara mer hennes mamma som är problemet och som gör att hon hindras.....

Svar på tråden Unga mödrar Danmark