• Matillin

Frågor och svar om Matematik!!

Tänkte att det kunde behövas en mattetråd här inne så slipper alla skriva separata trådar.
    Vart lite fjantig rubrik men hoppas alla fattar vad det betyder i alla fall
    Jag sitter och övar inför mitt nationella prov i matematik b nu och har lite frågor.
    Kommer säkert behöva hjälp nästa termin när jag ska läsa matematik c.

• Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!
  • Lamilla

Jag förstår allting ända till vad t1 och t2 är, men sedan när man ska få ut x så blir det jobbigt...

7 = x2 + 4  => x2 = 3

Den här förstår jag inte hur det kan bli 3? Jag förstår helt ingenting i slutet med x1 och x2 .

• Matillin
    Lamilla skrev 2010-02-23 07:28:18 följande:
    Jag förstår allting ända till vad t1 och t2 är, men sedan när man ska få ut x så blir det jobbigt...7 = x2 + 4  => x2 = 3Den här förstår jag inte hur det kan bli 3? Jag förstår helt ingenting i slutet med x1 och x2 .
    Det ska inte vara en 2-a efter x?

7= x+4 => x=3

I den ekvationen du hade från början där du ersatt parantesen (x+4) = t finns det ingen 2-a efter x?
  • Lamilla

Men 1 + 4 blir ju 5 och inte 3?

Såhär såg ekvationen ut från början:

(x+4)^2-16(x+4)+63=0

Jag förstår verkligen ingenting igen .

• Matillin

Du får ut 2 stycken olika x-värden x1 och x2.

X = 3
    X =5

Du skrev att du förstod uträkningen där t blev  t1=7 och t2=9 ?
    Då går du vidare och ska räkna ut vad x blir om t är= 7 och =9

Om t = 9
    Så blir ekvationen för att räkna ut x 
    9= x+4
    Du flyttar över 4 till andra sidan och svaret blir 
    x=5

Om t= 7
    Så ser ekvationen ut sähär för att räkna ut x
    7=x+4 
    Du flyttar över 4 till andra sidan och svaret blir
    x=3

Då har du räknat ut vad x1 och x2 är.

Lamilla skrev 2010-02-23 08:58:01 följande:
    Men 1 + 4 blir ju 5 och inte 3?Såhär såg ekvationen ut från början:(x+4)^2-16(x+4)+63=0Jag förstår verkligen ingenting igen .
    Vad kommer 1-an ifrån där du skriver 1+4?
    7= x+4 betyder ju att x måste vara 3 eftersom 3+4 = 7
  • Lamilla

Matillin: Gud vad du förklarar bra! Nu förstår jag allting och jag blir så glad! Tack snälla för att du fick mig att förstå, det betyder mycket .

• Matillin
    Lamilla skrev 2010-02-23 12:24:34 följande:
    Matillin: Gud vad du förklarar bra! Nu förstår jag allting och jag blir så glad! Tack snälla för att du fick mig att förstå, det betyder mycket .
    Tack, kul när man är till någon hjälp
    Måste säga att du är duktigt som pluggar matte på distans.
    Det är ju inte lika enkelt när man inte har en lärare som går igenom alla räknesätt med en i skolan.
    Läser du c kursen?
  • Lamilla
    Matillin skrev 2010-02-23 12:31:10 följande:
    Tack, kul när man är till någon hjälp Måste säga att du är duktigt som pluggar matte på distans.Det är ju inte lika enkelt när man inte har en lärare som går igenom alla räknesätt med en i skolan.Läser du c kursen?
    Ja, jag läser C-kursen och det är verkligen svårt på distans . Du verkar ialla fall riktigt duktig på matte!

Jag hade behövt hjälp med dessa tal:

Lös ekvationerna:

Roten ur x+2=x

Och:

Roten ur 2x+5=x+1

Jag förstår inte alls hur man ska göra eftersom jag inte finner någon förklaring i boken .
  • Lamilla

Nu har jag nästan räknat ut den första ekvationen .

Jag fick då svaren: x1=2, x2=-1

Men i facit står det att svaret ska vara x=2.

Men båda svaren är ju rätt?

• Christ
    Lamilla skrev 2010-02-25 07:47:41 följande:
    Nu har jag nästan räknat ut den första ekvationen . Jag fick då svaren: x1=2, x2=-1 Men i facit står det att svaret ska vara x=2. Men båda svaren är ju rätt?
    Nej, båda är inte rätt. Sätter du in x = -1 i ekvationen så får du att sqrt(1) = -1.
    Jag gissar att du kvadrerade båda leden och då fick en så kallad falsk rot. Du måste alltid kontrollera dina lösningar i den ursprungliga ekvationen.
Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!