• Matillin

Frågor och svar om Matematik!!

Tänkte att det kunde behövas en mattetråd här inne så slipper alla skriva separata trådar.
    Vart lite fjantig rubrik men hoppas alla fattar vad det betyder i alla fall
    Jag sitter och övar inför mitt nationella prov i matematik b nu och har lite frågor.
    Kommer säkert behöva hjälp nästa termin när jag ska läsa matematik c.

• Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!
  • Lamilla

Blir det:

(3+a)/(-1)

Förlåt om jag frågar så mycket men jag känner mig så osäker just nu på mina kunskaper...

• Mornie Alantie
    Lamilla skrev 2010-03-06 22:06:15 följande:
    Blir det: (3+a)/(-1) Förlåt om jag frågar så mycket men jag känner mig så osäker just nu på mina kunskaper...
    Precis! Du är nästan framme nu.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Lamilla

Problemet är att jag får svaret till:

-(3-a) när det ska vara:

-(a+3)?

• Mornie Alantie
    Lamilla skrev 2010-03-06 22:29:47 följande:
    Problemet är att jag får svaret till: -(3-a) när det ska vara: -(a+3)?
    Du hade kommit till (3 + a)/(-1). Det är rätt så långt. Skriv ut stegen efter det, och tänk igenom varje led ordentligt.
  • Mornie Alantie
    Lamilla skrev 2010-03-06 22:40:47 följande:
    Jag kan verkligen inte .
    Jag är helt säker på att du kan. Kom ihåg att 1/(-1) = -1. Jag förstår att det känns svårt, och att hjärnan kan låsa sig. Men jag är helt 100 på att du klarar det. Du är så nära, så nära, och har gjort mycket svårare saker idag.
  • Lamilla

Usch, vad jag känner mig dum. Men jag förstår verkligen inte varför trean och a ska byta plats?

Tack så mycket för ditt pepp, du är underbar .

• Mornie Alantie
    Lamilla skrev 2010-03-06 22:46:24 följande:
    Usch, vad jag känner mig dum. Men jag förstår verkligen inte varför trean och a ska byta plats? Tack så mycket för ditt pepp, du är underbar .
    Vilket tecken står emellan 3an och a:et? Jag ska ge en ledtråd: Är 2+3 samma sak som 3+2?
  • Lamilla

Oj! Haha! Vad oerhört dum jag är! Då kan ju det rätta svaret vara: -(3+a) också väl?

Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!