• Balooba

Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(

Hjehej!
    Går in i v.27 påtis och vill verkligen kunna börja köpa de första prylarna o kläderna! :)
    MEN, då jag inte vet könet är detta otroligt svårt då de inte har så mycket annat än vitt, som passar både flicka o pojke.
    Så då undrar jag.. Vilka färger passar egentligen till både flicka o pojke?? Blått är ju inte så tjejigt, å rosa inte så pojkigt (vilket det alltid finns mest av!)
    Men alla andra färger, vad har ni köpt för färger då ni inte vetat könet?
    Skriv o berätta o ge mig lite tips! Behöver det verkligen! =)

• Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(
  • Lotlas

Det svåraste tycker jag är att hitta neutrala kläder, alltså utan en massa tryck och annat krafs på. H&M har bra, enfärgade bodysar och byxor till rimligt pris, men det är enda stället jag hittat på (förutom PO.P, som är mycket dyrare...).

• sisterinlaw

Jag förstår inte riktigt din fråga TS. Jag är bara i vecka sex och vi har redan handlat kläder i alla möjliga färger som vi gillar, bland annat rosa. Varför skulle inte en pojkbebis kunna ha en rosa body menar du? Shoppa det du tycker är fint, det blir mkt roligare så!

• sisterinlaw
    Lotlas skrev 2009-12-06 19:53:24 följande:
    Det svåraste tycker jag är att hitta neutrala kläder, alltså utan en massa tryck och annat krafs på. H&M har bra, enfärgade bodysar och byxor till rimligt pris, men det är enda stället jag hittat på (förutom PO.P, som är mycket dyrare...).
    Håller med, trycken är oftast rätt horribla. Jag vill till exempel inte klä bebisen i en stil som är mkt plottrigare än min egen bara för att denne råkar vara just en bebis. Tycker jag inte om fåniga tryck på mig, tycker jag inte direkt om det på min/vår bebis heller. Undantag finns såklart på stilrena tryck också men mkt är verkligen ganska krafsigt.
  • kjellis

Nu tycker jag inte att det spelar någon större det där med färger, men jag skulle inte sätta på mina pojkar babyrosa (å andra sidan sätter jag inte på dem babyblått heller). Andra rosa och blå nyanser tycker jag däremot funkar på båda.

Men jag tror att om man vet med sig att man gärna vill klä sin bebis i rosa lullull om det är en tjej och ljusblått om det är en pojke så kanske man inte ska handla så himla mycket könsneutralt, eftersom det är lätt att man ändå inte kommer använda det.

Kan tillägga att vi har fått EXTREMT mycket kläder när våra barn väl kommit (och jag tror inte att vi är några undantag)och då fick iaf vi väldigt mycket av just pojkiga saker till våra killar.

• Svana

Jg köpte mycket ljusgult och ljusgrönt när jag väntade min son, visste inte vilket kön han var då. Men han använde mycket av mina och mannens gamla bebis-kläder, men på 80-talet då vi föddes var barnkLäder mer unisex, inte så himla mycket rosa krusiduller som nu. Skulle inte köpa det ens om jag fick en dotter :)

• Skruttensmamma

Allt utom rosa och ljusblått! Alla andra färger anser jag är könsneutrala (utom möjligen lila).

Har i princip undvikit de färgerna även efter att lillkillen föddes oxå... Är inte så förtjust i "köns-typiska" färger...

• Spartacus

är inte så förtjust i dom givna babyfärgerna, dvs. babyblå babyrosa eller turkos...

sen ser jag dom itne som könsbundna utan emst bara inte så vackra

alla starka kulörer känns emr könsneutrala tycker jag, rena färger som grön, blå röd gul orange brun svart osv osv. ja egentligen alla färger som inte är gjorda speciellt för att visa vilket kön en bebis har

tänk inte på det där med färger, min dotter blev kallad för lilla pojken även i rosa så det har ingen större betydelse för hur andra ser på barnen heller!

• myran82

Grön, gul, rött, vitt, grått och blått är färger som vi köpt kläder i.

• minignagarn

Rött, svart, vitt, ljusgrön, gult, beige, brun...
    Men köp inte för mycket "naturella" kläder är mitt tips, för sen när ditt söta barn är här vill du visa hela världen om det är en flicka eller pojke.. tro mig. Du kan ju iof komplettera med blå/rösa mössa ex...
    :)

Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(