• Balooba

Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(

Hjehej!
    Går in i v.27 påtis och vill verkligen kunna börja köpa de första prylarna o kläderna! :)
    MEN, då jag inte vet könet är detta otroligt svårt då de inte har så mycket annat än vitt, som passar både flicka o pojke.
    Så då undrar jag.. Vilka färger passar egentligen till både flicka o pojke?? Blått är ju inte så tjejigt, å rosa inte så pojkigt (vilket det alltid finns mest av!)
    Men alla andra färger, vad har ni köpt för färger då ni inte vetat könet?
    Skriv o berätta o ge mig lite tips! Behöver det verkligen! =)

• Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(
  • EmmaOh

personligen tycker jag det är lite knäppt att dela upp spädbarnskläder i flick- och pojk-kläder...

Balooba skrev 2009-12-06 17:23:09 följande:
    tack så mycket! :) Problemet här i skellefteå är att nästan alla butiker som säljer newborn-kläder till barn, är blå-vit (el rosa) randig, vit i grunden med bilar i olika färger, eller rosa med blommor och prinsessor osv på. Får jag en pojke så vill jag ju hellre ha något blått med nå gulligt pojk-aktigt än att sätta på honom något rosa med blommor på, om ni förstår vad jag menar. Har absolut inte emot att blanda färger (rött, gult, smått rosa) på en pojke, och då är det ju självklart själva trycket/mönstret/modellen som avgör. Vill man ändå hitta något "där emellan" så blir det vitt, svart eller grått tex på body:s. Har inhandlat ett par svarta byxor, 1grå o 2 vita body:s.
    handla online då?
  • Mandragora
    Balooba skrev 2009-12-06 12:17:54 följande:
    Hjehej! Går in i v.27 påtis och vill verkligen kunna börja köpa de första prylarna o kläderna! :) MEN, då jag inte vet könet är detta otroligt svårt då de inte har så mycket annat än vitt, som passar både flicka o pojke. Så då undrar jag.. Vilka färger passar egentligen till både flicka o pojke?? Blått är ju inte så tjejigt, å rosa inte så pojkigt (vilket det alltid finns mest av!) Men alla andra färger, vad har ni köpt för färger då ni inte vetat könet? Skriv o berätta o ge mig lite tips! Behöver det verkligen! =)
    Jag förstår inte alls. ALLA färger passar. Det finns inga "tjej- eller killfärger".
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • millchan

Det finns mycket fina bebis kläder att köpa och färgerna har inte varit vårat största problem!
    Däremot är inte jag så mycket för plutti nuttiga kläder utan tycker mer om tuffa kläder för både tjej och kille!
    Men vårna grabb passar väldigt bra i röda kläder med nåt svart till.
    När vi väntade på honom visste vi inte vilket kön det var fast vi misstänkte att det var en kille.
    Då köpte vi mycket kläder i beiget, gult, grönt, ben vitt, creem, men en del rött och blått åxå.
    Det blev rätt mycket i gult då han föddes vid påsk!

Tycker åxå att det är dumt att klassa färger i flick/pojk färger däremot så kan det ju bli knasigt att köpa 5 klänningar i förväg och det blir en pojk!

• Maallan

Jag köpte mest rött, svart, brunt, orange, turkost. vitt, grått, grönt.

Tyckte lindex , hm o kappahl hade rätt bra.
    Hade jag vart du hade jag väntat tills mellandags rean. Jag hade BF 24/2 09 och de mesta jag köpte var just rea. Tjänade nog några kronor så iaf.

Köpte enstaka set till fullt pris bara för de var så söta. 1 "pojkig" en "flickig" och en neutral som var brun, vit med kofläckar på.

Lindex hade så söta bruna med div "retro" mönster.

• vinterbröllop

Håller med er när det gäller färger. Man kan köpa kläder i vilken färg som helst om man gillar den. Problemet är att könstypa färger på kläderna ofta hänger ihop med hur kläderna är gjorda. Jag har inte sett många rosa babykläder utan rosetter, en liten volang eller en spetsbit.

Jag har köpt babykläder i vitt, brunt, begie, rött, grått, grönt och då hittat kläder med mer neutrala snitt.

Lycka till!

• vanilla deej

Vi har handlat mest i vitt, beige, svart, rött, ljust grått, grönt och så har vi en topp som är både turkos och rosa.

Jag kan förstå er som tycker att det inte finns några samband mellan färg på kläderna och könet på barnet. Men, jag vill inte behöva svara på frågan "är det en pojke eller flicka" 700 gånger om dagen och vill därför undvika bla rosa på en pojk. Däremot har jag inte uteslutit rosa för all framtid på en pojke.

Respektera att vi alla är olika och att vissa av oss fortfarande anser att ett kön är ett kön. Vi är fortfarande några som tycker att man ska ha två avdelningar i butikerna, en för pojkar och en för flickor. Därmed inte sagt att jag dömer någon, utan ni gör som ni vill och jag som jag vill.

• vargaa

Man kan väl ha blått på en tjej också. Blå byxor och vit tröja tex? Hela dressen behöver ju inte ha samma färg.

Rött funkar utmärkt på killar. Gult och grönt funkar på båda. Det är mest rosa som är lite väl tjejigt tkr jag. Man kanske kan undvika motiv och istället välja kläder med mönster - randigt tex. Sen behöver man kanske inte ha så mkt kläder i början? Det sägs att man mest är hemma och vilar och då är det smidigare att bara ha tröja, blöja och filt på bebisen.

• vargaa

Sen finns såklart brunt/beiget i olika nyanser som funkar på alla.

• EmmaOh

vanilla deej skrev 2009-12-07 09:20:16 följande:

Vi har ha Vi är fortfarande några som tycker att man ska ha två avdelningar i butikerna, en för pojkar och en för flickor. Därmed inte sagt att jag dömer någon, utan ni gör som ni vill och jag som jag vill.
    Men vore det inte bättre om alla babykläder hängde ihop och sen fick föräldrarna själva välja vad som är flick- eller pojk-kläder. Varför ska affären/tillverkarna bestämma det?
    Skulle kunderna bli osäkra och rädda då? kommer de hem och tänker "ånej tänk om jag köper en killtröja till min tös utan att veta om det!?!"
  • Raira

jag visste att jag skulle få en tjej till när jag väntade trean . Så jag hadde massvis med kläder redan hemma . Hadde mängder med pojk och flickkläder . Men de kläder jag köpte var faktiskt gult och brunt och då var dessa retro färger och mönster inne på både lindex och kapphal.

gult och brunt är ju ganska unisex . Men jag tycker inte det är något problem med att klä tjejer i "pojk" färger . Om man får en tjej så kommer man ju ändå trilla ner i gliter och rosa träsket när tjejen får egen kläd vilja så man ska passa på och klä dem i kläder som är snygga oberoende på färg nu när de inte kan sätta sig på tvären :-P

Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(