• Balooba

Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(

Hjehej!
    Går in i v.27 påtis och vill verkligen kunna börja köpa de första prylarna o kläderna! :)
    MEN, då jag inte vet könet är detta otroligt svårt då de inte har så mycket annat än vitt, som passar både flicka o pojke.
    Så då undrar jag.. Vilka färger passar egentligen till både flicka o pojke?? Blått är ju inte så tjejigt, å rosa inte så pojkigt (vilket det alltid finns mest av!)
    Men alla andra färger, vad har ni köpt för färger då ni inte vetat könet?
    Skriv o berätta o ge mig lite tips! Behöver det verkligen! =)

• Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(
  • Dr Mupp

Finns det pojk- och flickfärger?

Vad händer om man tar på fel färg på fel kön?

• vanilla deej
    EmmaOh skrev 2009-12-07 09:56:48 följande:
    vanilla deej skrev 2009-12-07 09:20:16 följande:
    Men vore det inte bättre om alla babykläder hängde ihop och sen fick föräldrarna själva välja vad som är flick- eller pojk-kläder. Varför ska affären/tillverkarna bestämma det?Skulle kunderna bli osäkra och rädda då? kommer de hem och tänker "ånej tänk om jag köper en killtröja till min tös utan att veta om det!?!"
    Jag handlar feminina kläder till mig själv, så jag har inget problem med att det ser likadant ut för små barn. Det är inte kläderna som ger barnet sin identitet. De kommer växa upp och skapa sig identiteten iaf. Att jag vill att min flicka ska se ut som en prinsessa är mitt "problem" sen om du inte har något emot att din pojke ser likadan ut - fine by me...

Men, det här är lite off-topic...
  • Mumin80

Har du kollat t.ex barnens hus eller liknande om ni har det i närheten. Där hittade jag några sparkdräkter på rea, 2 för 100 eller nåt sånt (har en mental spärr att ge mer än 50-60 kr per plagg...). Så nu ligger min dotter i sin vita sparkdräkt med små ljusblå elefanter på. Kan för mitt liv inte tycka att den dräkten är speciellt könsbunden, trots elefanternas färg.

Vi har fått en massa grejer, då har man inte så mycket val i färgerna. Men med det jag köpt själv så har jag valt att slopa alla bilar, blommor och robotar, medan gulliga djur av olika slag åker ner i shoppingkorgen direkt. Färgen har jag brytt mig mindre om, gulligast tryck vinner, oavsett om plagget är rosa eller ljusblått. Men så råkar jag vara svag för gulliga djur

• logg81

Typ alla andra än de färgerna...

jag köpte mycket brunt, vitt och svart innan tösen föddes.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Maggimou

Åh, det här kändes som en larvig i-landsfråga. Tycker man om rött så va e det för fel att klä en pojke i det?
    Varför ska samhället och FL bestämma va va din bebis ska ha på sej?
    Finns ju massor av söta kläder som inte är könsbestämda över huve taget. Du kan ju vänta med att köpa prinsessklänningar eller frackar till bebben har nått 5kilos sträcket på vågen iaf.

• idacathrine

Jag köper kläder och färger jag tycker är fina till döttrarna. det blir blått, grönt, rött, lila, brunt. vitt till bebisen men inte tvååringen, blir ju så smutsigt.
    är inte så förtjust i rosa. men sånt kommer ju släkten med.

• idupur

Om man är trött på uppdelningen i vanliga affärer kan man alltid köpa bebis-kläder på nätet. Det finns ju en hel uppsjö med härliga kläder som är unisex! Själv har jag köpt en hel del från Tradera, man kan välja Barnkläder - Unisex - och sen vilken storlek man vill ha. Vi vet inte könet men har nog kläder i alla färger, men jag har undvikit klänningar och kjolar, militärfärger, svart och spets och liknande.

• Toppluvan

Jag håller med dig om att de är näst intill omöjligt att hitta något som inte är extremt könsbundet med prinsessor el. "nå farligt" på. Är i samma sitts som du, dvs vi har inte tagit reda könet.

Jag köper dock kläder i:
    vitt
    beige
    brunt
    rött
    och grått. Jag vill ändå inte ha jättegrälla och tokmöntrade kläder ala -70 tal på min nyfödda då jag tycker de är barnet man ska se. Sen har vi vissa plagg med lite söta små "snälla" mönter som funkar till både och också : )

• EmmaOh

vanilla deej skrev 2009-12-07 10:16:05 följande:

Jag handlar feminina kläder till mig själv, så jag har inget problem med att det ser likadant ut för små barn. Det är inte kläderna som ger barnet sin identitet. De kommer växa upp och skapa sig identiteten iaf. Att jag vill att min flicka ska se ut som en prinsessa är mitt "problem" sen om du inte har något emot att din pojke ser likadan ut - fine by me... Men, det här är lite off-topic...
    varför måste affärerna i så fall dela upp kläderna i förväg? Kan inte föräldrarna få välja själva.
    idupur skrev 2009-12-07 13:55:37 följande:
    Om man är trött på uppdelningen i vanliga affärer kan man alltid köpa bebis-kläder på nätet. Det finns ju en hel uppsjö med härliga kläder som är unisex! Själv har jag köpt en hel del från Tradera, man kan välja Barnkläder - Unisex - och sen vilken storlek man vill ha. Vi vet inte könet men har nog kläder i alla färger, men jag har undvikit klänningar och kjolar, militärfärger, svart och spets och liknande.
    Många webbutiker har ju också könsuppdelat.

Jag menar inte att det inte ska finnas rosa kläder ect utan mer att man inte behöver dela upp kläderna. Det kan föräldrarna själva göra.
  • totten86

ja tycker alla färger utom rosa passar alla.

Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(