• hoopie

Undersköterska NTI Distans

Hej alla! 11 Januari ska jag börja plugga till uska Kommer bli jättekul men samtidigt tufft eftersom det är heldistans.

Tänkte att här kan vi samlas och hjälpa varandra sen.. när kurserna startar osv..

Färdiga usk:or kan också skriva här och hjälpa till tack

• Svar på tråden Undersköterska NTI Distans
  • JolinesMamma

Gaah. Sitter och skriver om individuell vårdplanering. Boken beskriver bra vad det är. Men nu ska jag redogöra för hur man tillämpar en sådan. Har svårt för att reda ut det i huvudet. Man tillämpar den enligt VIPS-modellen väl, men hur...?
    Hur går det till rent praktiskt?
    Om jag har förstått saken rätt så utgår man ifrån VIPS när man skriver en vårdplanering. Är det det de menar med "tillämpning"? Jag tänker att "tillämpning" avser hur man utför insatserna och det har jag svårt att komma på. Tänker jag fel?

• JolinesMamma

Jag har mailat läraren nu så får vi se. Jag bad henne omformulera frågan så ska vi se om jag hänger med bättre då.

• Ungmamma83
    kalmar brud skrev 2010-03-02 14:08:53 följande:
    Intorkning (Dehydrering) eller uttorkning? Hmm, fundersam över vad man egentligen säger... I boken står det att barn kan bli intorkade om dom tillsförs för lite vätska eller har kräkningar... Vid t.ex. magsjuka. Men detta enligt mig så har jag alltid sagt att barn kan bli uttorkade vid t.ex. magsjuka då dom inte äter eller dricker så mycket. Hur säger ni?
    Dehydrering innebär uttorknig inte intorkning.
  • SeTa

Hej!
    Är det någon här som vet om man får läsa via NTI även om kursen inte finns i ens kommun?
    Jag skulle vilja läsa barn&ungdomssjukvård som extrakurs efter att min uskutbildning är klar.

• kalmar brud
    Ungmamma83 skrev 2010-03-02 18:14:03 följande:
    I boken står det Intorkning (dehydrering)
  • kalmar brud
    Ungmamma83 skrev 2010-03-02 18:14:03 följande:
    Det är inte vad det innebär som jag undrar över... jag undarr hur ni andra brukar säga när ni har magsjuka... Eller någon anna...

Jag brukar säga att barnet måste ha vätska för att INTE blir UTTORKAD... MEn i boken står det att man kan bli INTORKAD
  • Ungmamma83
    kalmar brud skrev 2010-03-02 19:21:58 följande:
    Det är inte vad det innebär som jag undrar över... jag undarr hur ni andra brukar säga när ni har magsjuka... Eller någon anna... Jag brukar säga att barnet måste ha vätska för att INTE blir UTTORKAD... MEn i boken står det att man kan bli INTORKAD
    att man behöve vätska för att inte bli dehydrerad (uttorkad)
  • hoopie

har alltid sagt uttorkning.. men i boken stod det intorkning.. så där lärde man sig någe nytt (typ)
    WOHO nu har jag skickat in min första uppgift i medicinskgrundkurs..
    har dock en till inlämning denna vecka i vård&omsorg.. får sätta igång imorn puuuh! Vill bli klar nu med denna vecka.. tiden går fort iaf! Snart klar med v.8!

• qenzo

" Dehydrering - intorkning

Minskar blodvolymen, vilket gör att det blir mindre transport av syre och näring till perifer vävnad, borttransport av koldioxid, avfallsprodukter från cellernas metabolism försämras och celler dör. Huden blir mindre motståndskraftig och skör."

Källa: http://www.orebroll.se/uso/page____24587.aspx Universitetssjukhuset Örebro

"uttorkning, dehydrering, hos levande varelser vattenbrist i den inre miljön. Lavar, många mossor, en del ormbunkar, vissa ryggradslösa djur samt vissa encelliga varelser kan överleva total uttorkning, men för flertalet växter och djur är stark uttorkning livshotande. Uttorkning undviks därför med hjälp av olika strategier. För uttorkning hos människa se även dehydrering."

Källa: http://www.ne.se/uttorkning Nationalencyklopedin

"dehydrering, uttorkning eller urvätskning av kroppen på grund av ändrad balans mellan intag respektive förlust av vätska, antingen genom för lågt vätskeintag eller för hög vätskeförlust."

Källa: http://www.ne.se/dehydrering/1136132 Nationalencyklopedin

Så kontentan av det hela... 2 ord samma betydelse :)

• kalmar brud
    hoopie skrev 2010-03-03 01:55:27 följande:
    har alltid sagt uttorkning.. men i boken stod det intorkning.. så där lärde man sig någe nytt (typ) WOHO nu har jag skickat in min första uppgift i medicinskgrundkurs.. har dock en till inlämning denna vecka i vård&omsorg.. får sätta igång imorn puuuh! Vill bli klar nu med denna vecka.. tiden går fort iaf! Snart klar med v.8!
    Ja då är det inte bara jag som är ute på vilsna spår {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Undersköterska NTI Distans