• katmandu

Stänga in katt i mörkt badrum?

Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?

• Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?
  • Trollet Ludenben
    CTMT skrev 2009-12-25 22:25:59 följande:
    Varför ska man göra det för det första och vem är det som gör det?
    tänkte det samma... och hur länge är den instängd?
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • ELHU

Nej men FY!!!! Jag har 6 katter, varav 4 av dom är endast innekatter och jag skulle ALDRIG få för mig att stänga in dom på mörk toalett!!!!
    Djurplågeri!!! Vad är syftet med detta? Vem gör det? Anmäl!!!

• Joico

Öh.. det beror väl på anledningen, hur länge osv.

• Trill

Självklart är det inte ok!

Katter behöver utrymme och stimulans. Det är rent djurplågeri att stänga in en katt ensam i ett litet utrymme.

Anmäl omgående. Kissen lider.

• LilaRos

Kan komma på ett cenario där jag tycker att det är okej.
    Vi flyttade in i denna lägenheten och katterna fick vara inne i badrummet (som inte är pyttelitet) med tänd lampa, kattlåda, mat och vatten medans ytterdörren stod öppen och vi sprang in och ut med möbler och kartånger.

Men när annars skulle det vara okej? Har en gäst på besök som är rädd för katter? hmm.. stackars katt..!!

• LuMa

Hur lång tidsperiod handlar det om?
    Hela dygn? Nätter? Dagar?
    Är lite svårt att svara genom att sitta och gissa bara när man inte vet hela storyn.

• fjonkan

Ja det får man väl om det handlar om en ytterst liten stund. Annars finns det ju regler för husdurshållning. Kan ju vara en lösning som är väldigt tillfällig kanske om det är något speciellt just då.

• katmandu

Hej allihopa. Ledsen varit offline ett tag. Men jag vet inte riktigt hur mycket tid det handlar om. Men iaf hela nättrer, eftersom katterna inte va vana vid att gå på låda. Dem bajsa i deras säng. Det som stör mej mest va att dem släckte lampan, och försvaret är att dem ser i mörker. Men det jag mest undrar är om det är lagligt att göra sådär? Det är min lillasyster och hennes sambo som har gjort detta. Och katterna bor numera hos hans mamma som har tagit hand om dem istället, försäkrat dem osv. Jag vet att dem har det jätte bra nu. Och min syster är skit arg för att hon vill ha tbx sin katt. Osv.

När dem blev rumsrena så fick dem gå fritt överallt. Men dem hade fortfarande inte råd med kattsand och mat. Så då ska man inte ha djur heller.

• Birry
    katmandu skrev 2009-12-26 20:08:05 följande:
    Hej allihopa. Ledsen varit offline ett tag. Men jag vet inte riktigt hur mycket tid det handlar om. Men iaf hela nättrer, eftersom katterna inte va vana vid att gå på låda. Dem bajsa i deras säng. Det som stör mej mest va att dem släckte lampan, och försvaret är att dem ser i mörker. Men det jag mest undrar är om det är lagligt att göra sådär? Det är min lillasyster och hennes sambo som har gjort detta. Och katterna bor numera hos hans mamma som har tagit hand om dem istället, försäkrat dem osv. Jag vet att dem har det jätte bra nu. Och min syster är skit arg för att hon vill ha tbx sin katt. Osv. När dem blev rumsrena så fick dem gå fritt överallt. Men dem hade fortfarande inte råd med kattsand och mat. Så då ska man inte ha djur heller.
    Det är absolut inte ok, om de får tillbaka katterna kan du (om inget annat fungerar) anmäla dem (anonymt) till djurskyddet på Länsstyrelsen i ditt län.
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?