Stänga in katt i mörkt badrum?
Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?
Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?
Frugans katt kanske är i badrummet just nu. Man vet aldrig.
Ibland när man går ut ur badrummet så passar katten på att smita in där.
Den kommer ju ändå ut nästa gång man går in där så det är ju inget att tänka på. Ibland kommer den inte ens ut när man går in och ropar på den så den får väl vara där inne då. Badrummet kan i alla fall inte stå öppet för då kryper sonen in där och petar i avloppet.
Det vore ju dumt att stänga in djuren med flit men om de inte ens vill komma ut så orkar jag inte bry mig för det är frugan som prompt vill ha djur hemma. Själv tycker jag att djur ska bo i skogen.
Är jag vettig eller är detta helt befängt?
Har bara läst TS, men nej det är inte tillåtet enligt djurskyddslagen!
Läs sid.3, 4§ http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf Detta är dock länken till "föreskrifter och allmänna råd", men som senare blev lagstadgat (maj-08)!
Detta tycker jag beror på situationen.
När jag bodde hemma hade vi en katt sov varje natt puttade ner grejer i golvet. Varje natt. Hon länsade bänkar, hyllor etc. Mycket gick i kras. Hon var helt enkelt pigg och ville att någon skulle göra henne sällskap. ingen hade dock lust att vakna och stiga upp vid kl.3-4. Hon gav sig inte efter en stund heller. Tillslut började vi stänga in henne i badrummet när hon drog igång. Där fanns inget att riva så hon la sig på mattan och sov tills hon vart utsläppt på morgonen.
Fille Fjonkan skrev 2009-12-27 00:49:37 följande:
Ja men ibland när det va för jobbigt att se efter dem så satt dem där på dagarna med ibland. Men men tack för alla svar. Nu vet jag, det enda jag ville med detta inlägg va att veta hur lagen lyder. :D
Personligen tycker jag det är helt FEL att stänga in katter sådär.
Nu lämnar jag denna tråd.
oj, vi maste verkligen vara grymma pa det djursjukhus jag jobbar pa.
Vi har en praktikkatt, som bor pa praktiken. Ameera, hon stangs varje natt in i ett fonsterlost rum och lampan slacks. Klart hon ser vad hon gor dar inne, hon ater, sover och gar pa ladan under natten.
Sedan alla djur som ar dar under kortare perioder, de ar ju instangda i burar, ocksa i morker da alla lampor slacks under natten nar vi inte har personal dar.
Jag tycker katten som TS beskriver hade ett storre problem, namligen brist pa mat och kattsand. men det ar ju jag det..
Synd att man inte kan vara anonym, för jag kommer säkert få en massa påhopp nu, men jag stängde in mina katter i vårat badrum utan fönster (men med tänd lampa och om fick även vatten och mat) under nätterna för att jag var sjukt rädd för att dom skulle hoppa upp i min 6 månaders dotters spjälsäng och kväva henne och jag fick igen ro under natten när dom var lösa och jag inte kunde ha någon uppsikt då hon sov/sover i eget rum. Men direkt när jag eller dotter vaknade så släppte jag ut dom och gav dom sardiner som dom förövrigt älskar. Är detta djurplågeri menar ni på då?