• katmandu

Stänga in katt i mörkt badrum?

Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?

• Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?
  • Mynta

Hittar ingenting i djurskyddslagen som säger att det skulle vara förbjudet, så att anmäla tror jag inte är någon större idé.

Hur många katter handlar det om, och hur stort är badrummet i kvadratmeter ungefär? Mina tre katter sover i badrummet, dock är det ett stort badrum med fönster.

• Birry
    Mynta skrev 2009-12-26 20:23:36 följande:
    Hittar ingenting i djurskyddslagen som säger att det skulle vara förbjudet, så att anmäla tror jag inte är någon större idé. Hur många katter handlar det om, och hur stort är badrummet i kvadratmeter ungefär? Mina tre katter sover i badrummet, dock är det ett stort badrum med fönster.
    Inte uttryckligen, men djur ska hållas i god djurmiljö och det finns ett antal domar som visat på att utrymmen utan fönster inte går att räkna som god djurmiljö!
  • Mynta
    Birry skrev 2009-12-26 21:09:32 följande:
    Inte uttryckligen, men djur ska hållas i god djurmiljö och det finns ett antal domar som visat på att utrymmen utan fönster inte går att räkna som god djurmiljö!
    Även om det är under en begränsad tid, till exempel under natten (säg 6-7 timmar)? Men absolut, jag håller med dig om att det inte är något ultimat sätt att hålla katterna på.
  • Birry
    Mynta skrev 2009-12-26 21:19:05 följande:
    Även om det är under en begränsad tid, till exempel under natten (säg 6-7 timmar)? Men absolut, jag håller med dig om att det inte är något ultimat sätt att hålla katterna på.
    Mycket tveksamt. Men i ditt fall, när det finns fönster är det ok såvitt jag kan bedöma. Ett enstaka tillfälle i badrum (som beskrevs ovan, under en flytt) är det nog ingen som skulle slå ned på, men regelbundet... Nej. (Men, det är ju inte helt enkelt att kontrollera, det är nog andra missförhållanden som skulle "avslöja" hemmet som inte god djurmiljö (brist på foder, sjuka djur, för många djur på liten yta, stark ammoniaklukt, etc)
  • katmandu

Okej. Ja rummet är jätte litet. Får plats en toalett, handfat, och ett badkar golv ytan ja den finns knappt. Det är så man har nånstans att stå mellan mitt i mellan handfatet och toaletten. Så golvytan i mina ögon finns knappt. Dem satt mot varandra på toalettsitsen när jag va dit. Hemskt i mina ögon.

• Epona

Det finns lag på att det ska finnas ett fönster men är det bara under natten så är det ingen fara. Katten hade ju dessutom sällskap. Kanske kunde de skaffa en nattlampa till toaletten?
    Jag har en avelskatt som jag har instängd på en toalett utan fönster under nätterna eftersom han kissar på fel ställen annars. Jag har svag belysning, mat, vatten och sovplats åt honom så han klarar sig bra. Dagtid har han sällskap hela tiden.

• Kan inte bli bättre än såhär

Utan att gå in på saken om badrummet så herregud, katter ser ju i mörker så den biten är det väl inget hemskt med.

• Fille Fjonkan
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-27 00:41:33 följande:
    Utan att gå in på saken om badrummet så herregud, katter ser ju i mörker så den biten är det väl inget hemskt med.
    Men ser de verkligen i ett fönsterlöst badrum? Måste de inte ha en gnutta ljus någonstans ifrån för att kunna se? Finns det absolut inget ljus hjälper det ju knappast att ha gigantiska pupiller.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Kan inte bli bättre än såhär

Fille Fjonkan skrev 2009-12-27 00:49:37 följande:

Men ser de verkligen i ett fönsterlöst badrum? Måste de inte ha en gnutta ljus någonstans ifrån för att kunna se? Finns det absolut inget ljus hjälper det ju knappast att ha gigantiska pupiller.
    Klart de gör.
  • Kastrull

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-27 00:52:39 följande:

Fille Fjonkan skrev 2009-12-27 00:49:37 följande: Klart de gör.
    Klart de inte gör.
    Det krävs någon, om än svag, form av ljuskälla för att deras mörkerseende ska fungera.
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?