• katmandu

Stänga in katt i mörkt badrum?

Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?

• Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?
  • LizzieT
    Kastrull skrev 2009-12-29 00:00:55 följande:
    Varför frågar du ens, du och det ts skriver om spelar inte riktigt i samma liga? Har du dåligt samvete, det låter så? För inte vill du på fullt allvar liknas vid det tråden faktiskt handlar om...? Nej, eftersom att din dotter inte är ett nyfött spädbarn resten av livet, du såg till att de hade behovet av mat, vatten och toalåda tillgodosedda under de nattliga timmarna och de fick fri tillgång till hela huset under dagarna så tycker åtminstone inte jag att du var grym. Hade du sagt att de bodde där dygnet runt och dessutom som en permanent lösning däremot, hade jag funderat på hur det var fatt.
    Jag har inte dåligt samvete för att jag stänger in dom, tvärtom, för då kan jag sova lugnt på nätterna utan att oroa mig.
    Iofs så är dom innekatter och vi bor i en trea högst upp i ett höghus, det kan inte vara så kul för dom, men hade inte tänkt bo här resten av livet.
  • Fille Fjonkan
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-29 02:40:49 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-12-28 10:07:19 följande: Mattlampa? Är det mer rätt då att djuret aldrig får mörker kring sig. Vad ska den med ljus till när den ska bara sova och kissa under dessa timmar?
    Ja, jag tror inte djur har något behov av becksvart mörker. Det är ju knappast något som återfinns i naturen. Om det inte är ett djur som gräver ner sig dvs. Just katter brukar väl inte vilja sova hela nätterna. Det gör de så bra stora delar av dagen. I dagsljuset.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Starkast

Fille Fjonkan skrev 2009-12-27 16:01:43 följande:

Natten är inte kolsvart, speciellt inte för en katt. Så självklart gör ett fönster nytta.
    Fast...
    En innekatt försöker man väl lära vissa rutiner?
    Det är ju en sak med en utekatt, öppna fönstret och den kan knalla ut kl:3. Den möjligheten finns inte för en innekatt. I TS fall gick den ju och sket i sängen och vem orkar ge sin katt uppmärksamhet under nätterna? Livet kretsar ju inte enbart runt katten, det går inte att följa dens rutiner dygnet runt och samtidigt klara av ett arbete.
    Alla individer är olika. Katter är nattdjur men som innekatt måste den lära om.
    Personligen tycker jag det är på gränsen till djurplågeri att ha katter på det sättet. De är fria djur som vill ströva ute - ofta nattetid, jaga etc. De ska inte vara instängda 24timmar om dygnet överhuvudtaget. De är inte gjorda för det utan är mycket självständiga djur.
  • Fille Fjonkan
    Starkast skrev 2009-12-29 11:07:53 följande:
    Fast... En innekatt försöker man väl lära vissa rutiner? Det är ju en sak med en utekatt, öppna fönstret och den kan knalla ut kl:3. Den möjligheten finns inte för en innekatt. I TS fall gick den ju och sket i sängen och vem orkar ge sin katt uppmärksamhet under nätterna? Livet kretsar ju inte enbart runt katten, det går inte att följa dens rutiner dygnet runt och samtidigt klara av ett arbete. Alla individer är olika. Katter är nattdjur men som innekatt måste den lära om. Personligen tycker jag det är på gränsen till djurplågeri att ha katter på det sättet. De är fria djur som vill ströva ute - ofta nattetid, jaga etc. De ska inte vara instängda 24timmar om dygnet överhuvudtaget. De är inte gjorda för det utan är mycket självständiga djur.
    Försöka kan man ju alltid. Men en katt är en katt och få katter sover hela nätterna igenom vare sig de är innekatter eller utekatter.

Personligen tycker jag inte ens om katter. Tvärtom. Men jag anser att det vore en enkelt sak att ge en katt en liten ljuskälla om man nu nödvändigtvis ska stänga in den i ett fönsterlöst rum om nätterna. Och jag tror att de flesta katter skulle uppskatta det.
  • Starkast

Fille Fjonkan skrev 2009-12-29 11:15:44 följande:

Försöka kan man ju alltid. Men en katt är en katt och få katter sover hela nätterna igenom vare sig de är innekatter eller utekatter. Personligen tycker jag inte ens om katter. Tvärtom. Men jag anser att det vore en enkelt sak att ge en katt en liten ljuskälla om man nu nödvändigtvis ska stänga in den i ett fönsterlöst rum om nätterna. Och jag tror att de flesta katter skulle uppskatta det.
    Jag tycker det är skillnad på en katt som "är vaken" och en katt som vill ha uppmärksamhet om natten och då skiter i sängen.

Den kan vi hade när jag bodde hemma la sig alltid och sov när hon vart instängd. Tror de flesta gör så eftersom det inte finns så mycket annat att göra. Är nog ytterst få katter som struttar runt etc. under sådana förhållanden, med eller utan lampa utan lägger sig ner och sover.
  • Fille Fjonkan
    Starkast skrev 2009-12-29 16:09:39 följande:
    Jag tycker det är skillnad på en katt som "är vaken" och en katt som vill ha uppmärksamhet om natten och då skiter i sängen. Den kan vi hade när jag bodde hemma la sig alltid och sov när hon vart instängd. Tror de flesta gör så eftersom det inte finns så mycket annat att göra. Är nog ytterst få katter som struttar runt etc. under sådana förhållanden, med eller utan lampa utan lägger sig ner och sover.
    Och det kan den inte göra även om den tillåts ha en liten ljuskälla när den tillbringar nätterna instängd i ett fönsterlöst utrymme?
  • dirpower
    Zygo skrev 2009-12-27 15:35:44 följande:
    "Frugans katt" och att det är "frugan som prompt vill ha djur"? Bor ni tillsammans så är det ni tillsammans som ansvarar för de djur som bor hos er. Eller är det du som ville ha ungen, så kan ju "frugan" strunta i ungen om han kryper in i avloppet, så då kan hon ju få låta dörren stå öppen i så fall. Är du fem år gammal eller? Ta ansvar för fan.
    Välj dina jämförelser så att någon där ute tar dig på allvar. Människor och djur innebär olika ansvar för majoriteten av människor. Jag måste säga majoreteten för det har förekommit kannibalism genom historien men majoreteten av oss äter bara sådant som inte är av vår egen art. Hos mig hamnade du på minuspoäng. Lycka till med dina framtida övertygelser.
  • k a t t a

nu kommer jag väl att låta som den värsta djurplågare, men jag tycker faktiskt till och med att en katt kan klara sig alldeles utmärkt utan mat ett par timmar, i synnerhet om det gäller natten då hon ändå sover. Tillgång på mat under dygnets samtliga timmar har evolutionsmässigt varken katter eller människor alltid haft och vi har ju klarat oss prima ändå.

• UmmAlina
    LizzieT skrev 2009-12-28 05:01:08 följande:
    Synd att man inte kan vara anonym, för jag kommer säkert få en massa påhopp nu, men jag stängde in mina katter i vårat badrum utan fönster (men med tänd lampa och om fick även vatten och mat) under nätterna för att jag var sjukt rädd för att dom skulle hoppa upp i min 6 månaders dotters spjälsäng och kväva henne och jag fick igen ro under natten när dom var lösa och jag inte kunde ha någon uppsikt då hon sov/sover i eget rum. Men direkt när jag eller dotter vaknade så släppte jag ut dom och gav dom sardiner som dom förövrigt älskar. Är detta djurplågeri menar ni på då?
    Min fråga är då varför inte bara stänga sovrumsdörren?
    Då skulle ju katten kunna vara runt i resten av lgh utan att störa dig och och dit barn.
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?