• katmandu

Stänga in katt i mörkt badrum?

Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?

• Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?
  • Fille Fjonkan

"Klart hon ser vad hon gor dar inne, hon ater, sover och gar pa ladan under natten."

Hur bevisar detta att hon ser vad hon gör? Hon har väl luktsinne även i mörker och kan utföra dessa sysslor utan att se. Katter ser i mörker, men nog måste de ha tillgång till någon liten ljuskälla för att se.

Om man ska stänga in djur i nedsläckta fönsterlösa rum kan man väl ordna men en liten nattlampa åtminstone, så att de faktiskt har en chans att se något om de vill?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Kastrull
    rasajj skrev 2009-12-28 04:54:51 följande:
    Klart hon ser vad hon gor dar inne, hon ater, sover och gar pa ladan under natten.
    Det beror nog mer på att hon har morrhår samt koll på hur rummet ser ut.

Sen är det väl en viss skillnad på att stänga in (med tillgång till mat, vatten, låda och liggplats) under nattens timmar än att ha så dygnet om.
  • Kastrull
    LizzieT skrev 2009-12-28 05:01:08 följande:
    Synd att man inte kan vara anonym, för jag kommer säkert få en massa påhopp nu, men jag stängde in mina katter i vårat badrum utan fönster (men med tänd lampa och om fick även vatten och mat) under nätterna för att jag var sjukt rädd för att dom skulle hoppa upp i min 6 månaders dotters spjälsäng och kväva henne och jag fick igen ro under natten när dom var lösa och jag inte kunde ha någon uppsikt då hon sov/sover i eget rum. Men direkt när jag eller dotter vaknade så släppte jag ut dom och gav dom sardiner som dom förövrigt älskar. Är detta djurplågeri menar ni på då?
    Varför frågar du ens, du och det ts skriver om spelar inte riktigt i samma liga? Har du dåligt samvete, det låter så? För inte vill du på fullt allvar liknas vid det tråden faktiskt handlar om...?

Nej, eftersom att din dotter inte är ett nyfött spädbarn resten av livet, du såg till att de hade behovet av mat, vatten och toalåda tillgodosedda under de nattliga timmarna och de fick fri tillgång till hela huset under dagarna så tycker åtminstone inte jag att du var grym.
    Hade du sagt att de bodde där dygnet runt och dessutom som en permanent lösning däremot, hade jag funderat på hur det var fatt.
  • rasajj
    Kastrull skrev 2009-12-28 23:55:22 följande:
    Det beror nog mer på att hon har morrhår samt koll på hur rummet ser ut.Sen är det väl en viss skillnad på att stänga in (med tillgång till mat, vatten, låda och liggplats) under nattens timmar än att ha så dygnet om.
    Da undrar jag var det star i TS att katten var instangd i morkt badrum dygnet runt utan tillgang till mat, vatten och lada.

Ts sager att hon inte vet hur lange katterna varit instangda, men att det nog var natter. Ungefar som var praktik-katt.

Sedan sager hon att agarna inte haft rad med mat och sand, men det maste val isafall galla hela bostaden, inte endast badrummet under viss tid?

Sedan sager TS ocksa att katterna haft tillgang till hela bostaden efter att de blivit rumsrena, men att de nu flyttat till ny bostad.

Var laser du att katterna varit instangda dygnet runt, morkt och utan tillgang till mat och vatten?

Vad jag ser av TS sa ar storsta problemet brist pa mat och kattsand, inte utrymmet katterna befinner sig i under natten eller hur morkt det utrymmet ar medan de ar dar.
  • Kastrull
    rasajj skrev 2009-12-29 02:02:12 följande:
    Da undrar jag var det star i TS att katten var instangd i morkt badrum dygnet runt utan tillgang till mat, vatten och lada. Var laser du att katterna varit instangda dygnet runt, morkt och utan tillgang till mat och vatten?
    "Sen är det väl en viss skillnad på att stänga in (MED tillgång till mat, vatten, låda och liggplats) UNDER NATTENS TIMMAR än att ha så dygnet om."

Poängen här var alltså att det är skillnad mellan att ha katten instängd med tillgång till allt detta under natten, mot att ha katten instängd samma sätt, dygnet runt.
  • rasajj
    Kastrull skrev 2009-12-29 02:11:16 följande:
    "Sen är det väl en viss skillnad på att stänga in (MED tillgång till mat, vatten, låda och liggplats) UNDER NATTENS TIMMAR än att ha så dygnet om."Poängen här var alltså att det är skillnad mellan att ha katten instängd med tillgång till allt detta under natten, mot att ha katten instängd samma sätt, dygnet runt.
    Precis, men eftersom vi nu skriver om TS katt sa undrar jag var skillnaden finns pa var praktik-katt och den katt och den info vi har om katten i TS.
  • Kastrull

Eftersom att du undrar var skillnaden ligger... katten ts bekymrar sig för har ägare som inte haft råd med sand eller kattmat, vilket du nämnde. Det får er praktikkatt förmodar jag då den både äter, dricker och går på lådan.

• rasajj
    Kastrull skrev 2009-12-29 02:26:12 följande:
    Eftersom att du undrar var skillnaden ligger... katten ts bekymrar sig för har ägare som inte haft råd med sand eller kattmat, vilket du nämnde. Det får er praktikkatt förmodar jag då den både äter, dricker och går på lådan.
    Ja, men i TS sa var hon orolig over att katten var instangd i badrummet utan ljuskalla. Inget om mat eller sand, anda kommer genast rop om djurplageri och att anmala!
  • Kastrull
    rasajj skrev 2009-12-29 02:30:59 följande:
    Ja, men i TS sa var hon orolig over att katten var instangd i badrummet utan ljuskalla. Inget om mat eller sand, anda kommer genast rop om djurplageri och att anmala!
    Mm, okej, jag ser din poäng! Och jag håller med dig om att bristen på så elementära grejer som mat och sand är mest alarmerande. Men sen är det ingen hit att låta en katt bo dygnet runt, en längre tid på liten yta heller. Där kan nog ett ev missförstånd grunda sig för ts skriver mycket riktigt att hon TROR att det rört sig om endast nätter.

Däremot vidhåller jag att katter behöver ljus, om än aldrig så lite, för att kunna dra nytta av sitt mörkerseende.
  • Kan inte bli bättre än såhär

Fille Fjonkan skrev 2009-12-28 10:07:19 följande:

"Klart hon ser vad hon gor dar inne, hon ater, sover och gar pa ladan under natten." Hur bevisar detta att hon ser vad hon gör? Hon har väl luktsinne även i mörker och kan utföra dessa sysslor utan att se. Katter ser i mörker, men nog måste de ha tillgång till någon liten ljuskälla för att se. Om man ska stänga in djur i nedsläckta fönsterlösa rum kan man väl ordna men en liten nattlampa åtminstone, så att de faktiskt har en chans att se något om de vill?
    Mattlampa? Är det mer rätt då att djuret aldrig får mörker kring sig. Vad ska den med ljus till när den ska bara sova och kissa under dessa timmar?
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?