• katmandu

Stänga in katt i mörkt badrum?

Har en fråga, hoppas nån kan svara... Får man enligt lag stänga in en katt i ett mörkt litet badrum utan fönster?

• Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?
  • UmmAlina
    Fille Fjonkan skrev 2010-01-01 23:17:08 följande:
    Ett barn i en spjälsäng kommer ingenstans vare sig dörren till rummet är öppen eller stängd. En katt däremot begränsas av en stängd dörr. Så om det inte gör någon skillnad för barnet, varför inte stänga in det istället för katten?Det är inte att sätta katten framför barnet.
    WORD!!

Precis så som jag menar...
  • UmmAlina
    Mynta skrev 2010-01-01 23:44:49 följande:
    Instämmer!! Dessutom så är det väl meningen att barnet ska sova under natten? Katter är i grund och botten nattdjur, och ja, mina katter är ofta vakna stor del av natten.
    Alltså jag säger bara det. ÄNTLIGEN håller någon med mig.

Barnet ligger i sin säng och sover. Katter är ju vakna stor del av natten och ska inte stängas in i ett mörkt badrum
  • UmmAlina
    rasajj skrev 2010-01-01 23:10:51 följande:
    Bara om det ar katten som ar i det stangda rummet?
    Ja, det är fel eftersom katten inte ligger i en spjälsäng som ett litet barn. Katten rör på sig och är vaken på natten.

Jag blir faktiskt förvånad över hur folk resonerar ibland.
  • Polly S
    rasajj skrev 2010-01-01 22:56:52 följande:
    Jag tycker verkligen att det ar intressant att djuret verkar ha storre rattigheter an barnet i ditt hus. Barnet ar det ok att man bade stanger in i en 'bur' (spjalsangen) sant stanger dorren om, och vanligtvis ocksa slacker lampan, medan djuret ska ha ratten att disponera hela huset for annars ar det synd om djuret.. Na, det ar inte synd om en katt som far nagot mindre utrymme nagra timmar om dygnet.
    har du inte spjälsäng etc för att undvika att stänga in barnet?
  • UmmAlina
    rasajj skrev 2010-01-01 22:56:52 följande:
    Jag tycker verkligen att det ar intressant att djuret verkar ha storre rattigheter an barnet i ditt hus. Barnet ar det ok att man bade stanger in i en 'bur' (spjalsangen) sant stanger dorren om, och vanligtvis ocksa slacker lampan, medan djuret ska ha ratten att disponera hela huset for annars ar det synd om djuret.. Na, det ar inte synd om en katt som far nagot mindre utrymme nagra timmar om dygnet.
    Du tolkar ju lite som du vill. Människor sover oftast på nätterna medan djur kan vara vakna och röra på sig.

Kan du förklara för mig varför du anser att det är fel att stänga om ett sovande barn?
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-02 16:58:30 följande:
    Du tolkar ju lite som du vill. Människor sover oftast på nätterna medan djur kan vara vakna och röra på sig.Kan du förklara för mig varför du anser att det är fel att stänga om ett sovande barn?
    Jag tycker det ar dubbelmoraliskt att propagera att det ar ok att stanga dorren om en sovande bebis, men inte att stanga dorren om en katt.

Katten som ar innomhus ar ju 'instangd' hur som helst. Den har vaggar och tak omkring sig. Att pasta att det ar varre for att utrymmet blir lite mindre under nagra timmar av dygnet ar som att pasta att man maste bo i en herrgard och absolut inte i en liten etta, om man ska ha katt.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • UmmAlina
    rasajj skrev 2010-01-02 20:54:50 följande:
    Jag tycker det ar dubbelmoraliskt att propagera att det ar ok att stanga dorren om en sovande bebis, men inte att stanga dorren om en katt. Katten som ar innomhus ar ju 'instangd' hur som helst. Den har vaggar och tak omkring sig. Att pasta att det ar varre for att utrymmet blir lite mindre under nagra timmar av dygnet ar som att pasta att man maste bo i en herrgard och absolut inte i en liten etta, om man ska ha katt.
    Som sagt du tolkar som du vill.
    Det jag tycker är fel är att stänga in ett djur i ett mörkt litet rum. Om man inte vill låta katten gå fritt i huset/lägenheten ska man inte ha katt.

Vad är det som du inte förstår när jag säger att ett barn ligger i sin säng på natten och sover, medans en katt inte ligger och sover hela tiden. Den måste ha utrymme att kunna röra på sig.

Men du, Varsågod och stäng in din katt i ditt badrum om du känner att det är bra, och att du mår bra av det.
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-03 20:55:35 följande:
    Som sagt du tolkar som du vill. Det jag tycker är fel är att stänga in ett djur i ett mörkt litet rum. Om man inte vill låta katten gå fritt i huset/lägenheten ska man inte ha katt.Vad är det som du inte förstår när jag säger att ett barn ligger i sin säng på natten och sover, medans en katt inte ligger och sover hela tiden. Den måste ha utrymme att kunna röra på sig.Men du, Varsågod och stäng in din katt i ditt badrum om du känner att det är bra, och att du mår bra av det.
    Inte som att jag binder fast katten inlindad i en handduk i rummet man stanger in den i, den har utrymme att rora sig. I det rummet.

Katten jag framst tanker pa, ar da katten pa det djursjukhus jag jobbar pa. Den har da under natten en yta som ar runt 4 kvm att rora sig pa. Under dagen sa har den hela sjukhuset.

Jag finner det inte alls vara nagot problem med att Ameera far en mindre yta under natten. Hon har vatten, lada och mat dar, samt mjuk sovplats och aven leksaker att roa sig med.

Babyn i spjalsangen ar ju inte nodvandigtvis sovande hela natten heller. Det var iallafall inte mina barn i den aldern. Det hande flera ganger per natt att de vaknade och antingen ville upp eller satt och lekte for sig sjalva i sangen. Men visst, det var ju fran foraldrarnas sida meningen att de skulle sova.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • UmmAlina

På ett djursjukhus är det väl ändå skillnad från att göra så i ett hem. Eller?

Och ja, jag är inte dum som tror att barn sover hela natten. Självklart vaknar de som vi vuxna gör också.

• rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-03 23:44:13 följande:
    På ett djursjukhus är det väl ändå skillnad från att göra så i ett hem. Eller?Och ja, jag är inte dum som tror att barn sover hela natten. Självklart vaknar de som vi vuxna gör också.
    Varfor ar det skillnad pa ett djursjukhus jamfort med ett hem? Forutom att vi har motion detectors pa sjukhuset vilket oftast saknas i privata hem. Men for katten gor det ju ingen skillnad?

Ameera bor permanent pa varan klinik. Varje natt stanger vi in henne i ett rum, dar hon tillbringar natten. Varfor ar det skillnad fran ett privat hem?
  • UmmAlina

Jag trodde att detta var ett tillfälligt hem för denna katten.

Jag förstår att du och jag har olika åsikter, jag tycker att djur ska få gå fria. Thats it!
    Men jag respekterar att du tycker olikt mig.

• katmandu

Stänger man in sin katt i ett badrum, vad ska man då ha katten för? Man vill väl ha den nära sig, inte instängd i nåt badrum. Nåja,.

• UmmAlina
    katmandu skrev 2010-01-14 21:07:22 följande:
    Stänger man in sin katt i ett badrum, vad ska man då ha katten för? Man vill väl ha den nära sig, inte instängd i nåt badrum. Nåja,.
    Helt rätt!
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?