Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Idag har vi varit på kalas hos en kompis som fyllde år. Jag bara jublar för det är såååå himla skönt när barnen kan äta det vi alla äter och man slipper vara orolig för att lilleman ska få i sig en massa saker som han inte ska. Gott var det dessutom.
Han såg superfin ut i huden dessutom när vi åkte därifrån, så inte ens kinderna som brukar bli eksem på hade en prick. Jag bara var tvungen att jubla lite över att det finns så goa vänner!
hej ,detta fick jag som svar när jag mailade angående inehållet i scans klassiska bredbara leverpastej,då jag upplevt att Alex blir knepig när jag ätit den pastejen.Hade inte den minsta tanke på att druvsocker kan vara majsbaserad.... druvsocker är det ju i de flesta charkprodukter typ bacon, skinka, kassler korv mm ., ska jag utgå ifrån att den är majsbaserad i alla de produkterna då? måste kanske maila övriga tillverkare också nu då..
Hej Sofie!
Du kan hitta information om innehållet i våra produkter här:
http://www.scan.se/sitebase/scan/vara-produkter/innehall-allergi.aspx
Många av pastejerna innehåller inte det som din son är allergisk mot men eftersom det finns andra produkter in samma lokaler som gör det kan vi inte garantera att spårämnen inte finns. Druvsockret i våra produkter är ofta baserat på majs. Eftersom ekologisk produktion kräver att produkten inte ska innehålla icke-ekologiska produkter måste de tillverkas i rena maskiner. Man brukar därför producera ekologiskt först på dagen när maskinen är helt ren. Vår ekologiska pastej innehåller inte heller något druvsocker så om du ska välja en av pastejerna tror jag att den är bäst.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Med vänliga hälsningar
Mummy: kramar om, fy vilka tråkiga svärisar du har .
Hur upplever ni att era barns allergiutveckling är? Siri blir bara mer och mer allergisk och nu är hon drygt tre och ett halvt. När kommer den berömda vändningen och hur är det/har det varit för era barn?
Åhh, nu måste jag få "gnälla av mig" lite... Vi var på barnmottagningen för ett tag sen, dels för uppföljning av storasysters (2 år) allergier och dels för att visa upp lillasyster (6 mån) som oxå verkar vara allergisk mot mjölk,ägg, vete, soja. Vi träffade en ny läkare, allt gick bra, hon var förstående och det verkade som om hon trodde på mig! Jag sa att jag ville ha recept på mjölkfri ersättning till lilltjejen. Jag förklarade att jag hade provat både Nutramigen och Profylac vid flera olika tillfällen och att hon har reagerat på båda. Så jag ville ha utskrivet Neocate. Det hade hon aldrig hört talas om, men om jag köpte en burk och provade om den funkade, så skulle hon fixa recept! Sagt och gjort, jag har provat, det har gått bra och idag ringde jag om receptet.. Då hade hon pratat med en överläkare som tyckte jag skulle komma in med henne och göra ett pricktest på Nutramigenet, för att se om jag inte kunde ge det i alla fall! Till saken hör ju att vi pricktestade mot mjölk, ägg, vete, soja och det visade inget, så varför skulle det visa på Nutramigenet då! Stora tjejen har ju heller inte visat något på pricktest och RAST, utan endast på lapp-test. Så läkaren sa t.om det att det förmodligen inte visar sig på lillasyster heller, utan vi skulle få remiss till Linköping för lapp-test på henne oxå.. Så varför detta krångel med Neocaten? Tror hon att jag hittar på för skojs skull? Det har ju ingen betydelse för mig vilken ersättning hon äter, huvudsaken är ju att hon mår bra...
Usch ja, ursäkta att jag gnäller, men behövde skriva av mig lite..
Jag vägrade i alla fall åka 8 mil för att pricktesta mot Nutramigenet, utan nu ska jag prova att ge henne det igen (!) så att jag kan ringa och tala om att det verkligen inte fungerar...Nu återstår ett problem, burken med Nutramigen1 som jag har hemma har varit öppnad i 1 1/2 månad, är det ok att ge av den ändå? Känner inte för att köpa en ny.. Eller kan jag ge av storasysters Nutramigen2 ? Den är ju från 6 månader, så det borde ju gå...
Johanna reagerar ibland på någonting men vi kan inte komma på vad. Tycker att det räcker med mjölk, soja, ärter baljväxter. Vi misstänker nötter som dykt upp nu. För tillfället verkar hon reagera med på soja än på mjölk.