• Qermit

Hemutredning hösten 2009 #3

Hej!
    Det verkar som vår tråd gått ut så jag startar en ny. Välkomna alla som tycker sig passa in i tråden .

• Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3
  • Längtande mamma

Ålen: vi har kötid hos AC sedan maj 07. Ska bli spännande att se vårt könummer i listan på riktigt vid nästa uppdatering!  

Efter att vi hade ringt i torsdags när jag var på väg tillbaka till jobbet så passade jag på att dela hiss med en adoptivmamma och hennes två söner som såg ut att komma från afrika någonstans, mysigt! Ser ni andra också adoptivfamiljer överallt? I folksamlingar, i stan, på ICA, överallt finns de! Man får en liten glad påminnelse hela tiden som stärker en i väntan på något gott!
  • Qermit

Längtande mamma, härligt att få upp numret "på riktigt"! Jag irriterar mig grymt på dem som studsar in före oss men kommer då på att vi faktiskt inte står på listan än och förmodligen kommer irritera andra när vi ploppar upp !

Jag ser också ado-familjer lite här och var nu och längtar tills vi är där. Kanske är det så att man ser det man vill se?... Jag ser iof väldigt många gravida överallt och tycker fortfarande att det är rätt jobbigt. Jag skulle så gärna också ha velat gå igenom en graviditet och det är väl en känsla som jag får brottas med resten av livet. Inte så att jag är ledsen över att vi aldrig kommer få bio-barn men just graviditeten är jobbig. Hur känner ni andra?

Jaaa! Snart är det trådfika . Synd att inte hela tråden bor i Gbg-området.

• Ålen

Qermit- jag tycker också att det är jobbigt att se stora fina runda gravidmagar. Under hela var process har jag inte varit så jättenoga med att vara gravid, föra och amma men däremot har jag saknat den gemenskapen det ger med andra kvinnor. Jag inser att jag alltid kommer vara utanför i dem sammanhangen och det är jobbigt. Därimot kommer vi som adopterar ha andra häftiga upplevelser så vi kan dela med oss av . Det jobbigaste för mig är att vara i stora sällskap där alla par utom jag och min man har barn eller är gravida....jag har bestämt mig för att försöka undvika sådana sammanhang i den mån det går. Det är ju inte för alltid det kommer vara så här utan när vi väl fått barn hoppas jag på att dessa känslor om utanförskap kommer att mildras för att sedan försvinna. Kul att du ser fram emot fikan, det gör jag med!!!!

• Qermit

Ålen, jag känner igen mig så i det som du skriver! Jag känner mig lite som en utomjording när de börjar prata om sparkar, ul, förlossning och amning... De enda ul-bilderna jag kan bidra med är dem som är tagna i samband med mf och ivf:er . Men som du säger kommer vi ju ha andra häftiga grejer att berätta om. Jag har länge undvikit vissa kompisgäng där gravida magar har hägrat om varannat och jag börjar försöka hitta tillbaka till en del av de vännerna igen (det är lättare när barnet blivit något år) men visst känner man sig ensammast i världen ibland. Tur då att ni på fl finns .

• Ålen

Skit också, jag skrev ett klokt inlägg men det försvann....

• MamaLily
    Ålen skrev 2010-01-10 17:59:00 följande:
    Skit också, jag skrev ett klokt inlägg men det försvann....
    Typisk eller hur!
    Du frågade om land, Indien hoppas vi att det blir men det är inget snabbisland direkt och när vi väl fått bb så dröjer det ju många månader innan man får åka, inte som Colombia och Sydafrika direkt! (Visst var det Sydafrika ni var intresserade av?) Jag tänker att lite tid mellan bb och rb kan vara bra.....men det får jag väl äta upp, hi hi, bara det inte blir för låååååååång tid
  • Linnis

Till Ålen och Qermit: tack för era inlägg. Känner så väl igen mig i era känslor. Umgås i kretsar där i princip alla antingen redan har eller så väntar de biologiska barn. På bjudningar blir vi ofta det avvikande paret och efter 2 timmars prat om gravsymptom, förlossning, amning osv så blir man rätt matt. Till viss del är man ju intresserad men det är även tufft med utanförskapet.

Nu börjar vi ju äntligen komma längre i vår långa väg mot att bli föräldrar. Våra papper bör vara klara att skicka in till AC inom några veckor. Hoppas att det kommer kännas bättre när vi också är föräldrar. 

Efter ett tag skulle vi kunna bjuda in massa adoptivfamiljer till fest + EN biofamilj i bekantskapskretsen och sedan skulle vi  adoptivfamiljer endast prata papperssamlande, landkrav, Notaris Publicus-bestyrkande, hemutredning, adoptionsanknytning i minst två timmar i sträck {#lang_emotions_wink} ....

• Petrova

En fråga till er som gjort hemutredning. Var det viktigt att föräldrautbildningen var "färsk" då ni gjorde utredningen? Eller kan man gå utbildningen när som helst och sedan samla kötid i ett år eller två innan man gör hemutredningen? Jag vill så gärna att nått positivt ska hända men vi har just börjat vår långa väntan. Det kanske kan skilja sig mellan kommuner, vi bor i Göteborg. Måste man vara gifta för att få gå utredningen?

• Cerdrica
    Petrova skrev 2010-01-11 15:49:54 följande:
    Måste man vara gifta för att få gå utbildningen menade jag!
    Nej, man måste inte vara gift för att gå utbildningen.
    Den som lever får se
Svar på tråden Hemutredning hösten 2009 #3