• Svar på tråden Malignt Melanom
  • Ulle73
    älg skrev 2010-03-05 17:11:42 följande:
    Tack ulle för du berättade, har tänk på henne och letat efter henne här på fl.Sitter här och fundera över livet,tårar som rullar på kinden.  Ska försöka leva i nuet och ta till vara på dom små stunderna i livet.Kramar till dej
    Som sagt.. jag visste inte hur jag skulle göra, men tänkte själv på hur jag har försökt få kontakt med henne.. och jag röjer ju inte hennes identitet.
    Har också gråtit en del. :(

kram på dig!!
  • Ulle73
    Pappa med 3 skrev 2010-03-05 18:42:09 följande:
    Sista gången däruppe.... gött...Allt blir enklare nu..
    Yes!!! Hädanefter kan jag komma hem och sova varje natt. {#lang_emotions_heart}
  • Jean

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:SimSun; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-alt:宋体; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:"\@SimSun"; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:SimSun; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:ZH-CN;} a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; color:blue; mso-themecolor:hyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:SimSun; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:ZH-CN;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Hej Ulle och alla andra som foljer denna trad.... Har foljt lite dom senaste manaderna men inte sa aktiv pa familjeliv. Hade sjalv en malignt melanom i tidigt stadium borttagen i september. Allt har sett bra ut sen dess men sjalvklart livradd for att fa en till eller spridning. Beskedet gor en verkligen galen. Ulle du verkar otroligt stark och har aven hjalpt mig pa vagen att borja tanka positivt efter den stora chocken man far efter ett sant besked. Ar sjalv bosatt i Australien och har solat massor bade utomhus och i solarium vilken ar orsaken till att jag har haft en melanom borttagen. Vi har en stor overlevare och kampe har, Jay Allen som har en stor kampanj mot solarium sa alla som vill skriva pa snalla gor de och sprid vidare!! http://sunbedban.viviti.com/News  Hade jag vetat vad solen/solarium gor sa hade jag aldrig solat. Ens risk att utveckla hud cancer okar med 70% om man solat solarium 1 gang nar man vart ung. For nagra manader sen visades ocksa pa 60 minuter har om den nya kuren mot malignt melanom, du ar sakert redan insatt i detta Ulle men kan vara vart att titta pa. http://sixtyminutes.ninemsn.com.au/stories/927744/lifesaver-cancer

Tanker pa dig Ulle och skickar positv energi till dig och hoppas dina behandlingar gar bra! /Jeanette

• Ulle73

Tack!! Ja, tänk att folk över huvudtaget fortfarande känner sånt tvång att man måste vara brun.. jag har kompisar som sagt att man måste vara brun för att vara snygg och fräsch. Stackars mig då. Jag har ju ALDRIG varit brun. ;)

Nu skall jag ta tag i mig och gå med min dotter till dagis. Hon skolas in på sin nya avdelning idag. Spännande. Det jobbiga är att jag mår skitdåligt efter cellgifterna. Men men.. det löser sig.

• Jean

Du ar grym Ulle! Hoppas din lill tjej hade kul pa sin inskolning och att du mar battre!!

Ja inte ar de sa snyggt och frascht langre... Mar skit daligt nar jag ser kort pa mig nar jag varit kanon brun.. De ar galet vad man utsatter sig for utan att vara fullt medveten om de.

• Anonym

Hej Ulle, får jag fråga en sak om malignt m? Är atypiska celler i ett födelsmärke samma sak som att man har cancer? Fick ett sådant besked idag, fick panik, och försöker få veta mera..
    Jag tycker du är beundransvärd, du verkar så lugn o sansad och väldigt stark! Önskar jag var i närheten..

• Ulle73
    Anonym skrev 2010-03-10 19:07:06 följande:
    Hej Ulle, får jag fråga en sak om malignt m? Är atypiska celler i ett födelsmärke samma sak som att man har cancer? Fick ett sådant besked idag, fick panik, och försöker få veta mera..Jag tycker du är beundransvärd, du verkar så lugn o sansad och väldigt stark! Önskar jag var i närheten..
    Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att du kan ha tunt med malignt melanom i ett födelsemärke utan att det behöver sprida sig. Har du letat på nätet? Tyvärr är inte all fakta där så bra, men man kan få en liten aning. Ring och fråga läkaren är det bästa.

Tack! Jag är absolut inte alltid så stark. Har dagar som jag gråter mycket och min sambo får trösta mig.
  • Anonym

Ja.. det låter mänskligt, klart man måste gråta och tycka jobbigt även om man är stark. Men jag tycker iaf du är cool!
    Jag får ringa, vet bara inte hur jag ska kunna sova i natt.. har letat på nätet men hittar faktiskt inget om atypiskt.
    Får jag fråga, såg dina märken otäcka ut, växte de och så?
    Min dr var helt säker på att det här märket inte skulle vara ngt o ville inte ta bort det, det var jag som propsade, så detta känns lite snopet..

• Ulle73
    Anonym skrev 2010-03-10 19:34:33 följande:
    Ja.. det låter mänskligt, klart man måste gråta och tycka jobbigt även om man är stark. Men jag tycker iaf du är cool!Jag får ringa, vet bara inte hur jag ska kunna sova i natt.. har letat på nätet men hittar faktiskt inget om atypiskt.Får jag fråga, såg dina märken otäcka ut, växte de och så?Min dr var helt säker på att det här märket inte skulle vara ngt o ville inte ta bort det, det var jag som propsade, så detta känns lite snopet..
    Jag vet att det kan vara mycket tankar, men oroa dig inte för mycket. Hur fick du veta att det var sjuka celler i födelsemärket? Ringde läkaren?
  • Anonym

Ja, sköterskan ringde för de ska skicka remiss till kirurg som skall ta bort mera. Hon sa dock att det absolut inte måste betyda ngt.. men det är föga tröst och vågar inte riktigt lita på det.. i synnerhet som de inte tyckte det såg farligt ut från början..

• Ulle73

Ok. De har en säkerhetsmarginal som de måste ta bort om det visar sig vara sjuka celler. Det behöver absolut inte betyda att det är någon spridning. Det viktiga är att man tar bort märket tidigt. Då har man väldigt bra statistik på att man slipper spridning. I och med att märket är borttaget så har de säkert redan tagit bort allt "sjukt". Det de tar extra är för att se att det bara finns frisk vävnad runt om kvar.

• Anonym

men, är det då sjukt som = cancer? ELler kan det vara förstadie? ELler ofarligt?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-10 21:22:38 följande:
    men, är det då sjukt som = cancer? ELler kan det vara förstadie? ELler ofarligt?
    Kan det kanske vara samma som dysplasi, alltså att man har cellförändringar men som är ofarliga?
  • katmandu

Hej Ulle, hur mår du? Hoppas du haft en underbar påsk. Kramar

• katmandu

Förresten Ulle, om du vill kanske du ska göra en ny tråd? Denna stängs väl ner imorgon? För mej att en tråd är öppen i tre månader iaf.

• Ulle73

Tack!! Jodå, 3-månadersregeln gäller för mig med. ;) 

Påsken har varit lugn och skön. Mycket god mat. Hoppas du också haft en bra påsk.
    Kram
  • katmandu

Hehe så den gör det *s*
    Min kompis har oxå varit bra, god mat o massa ägg haha.
    Nu ska jag till badhuset med mammas kusins dotter som är 2år o 11mån gammal.
    Alla andra bara sover o sover så nu drar vi dit själva hehe.

• Ulle73

Haha.. ok.. kul att åka och bada. Själv är jag ensam idag.. mina barn har påsklov hos pappa och sambons barn är hos sin mamma.. och sambon jobbar. Jag skulle till läkaren och börja min behandling idag, men hon är tydligen sjuk så jag får börja imorgon istället.

Svar på tråden Malignt Melanom