• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Mealla

Ha ha, sa kul ni har haft....

Jag har flashat tillrackligt i mina dar, jag har varit pa springbreak, och NEJ, mina barn kommer inte fa aka {#lang_emotions_djavulsk}.
    Vi kan ha en PPV special kanske? ha ha.
    Jag somnar vid 9 -10 -rycket pa kvallen for att sedan vakna upp varannan timme, med dommnade (pins & needles) hander, toalettbesok, tappt nasa, onda hofter osv hela natten igenom, sa vid 6-rycket ar det lika bra att ge upp och ga upp. Barnen sover gott natterna igenom och vaknar inte forran runt 7.30, sa jag ar uppe och stokar sjalv.
  • southernbelle

hihi Jag har typ skrattat hela natten åt nenas kort. Nena är riktigt snygg så jag tror hon skulle kunna ha en karriär i både det ena och det andra.
    Själv så bet mitt barn mig just så då visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Han har blivit ett litet underbart monster på sistonde. Finns det något som heter 1 års trots fas eller?
    Förresten så vart semlorna jätte jätte goda så nu är jag riktigt nöjd med mig själv!

• Nena70

Tack Charly{#lang_emotions_embarassed} Åh, semlor var det ju! Kanske ska baka idag? Vad använde du för recept? Bitande tror jag man ska försöka att inte reagera så mycket på (jättelätt, ju) - bara lugnt säga till att man inte får bita. Annars är det nog risk att barnet biter för att få en reaktion - de fattar ju inte det där med att "göra någon annan illa" när de är så små.

Noah har också blivit rätt jobbig bara de senaste dagarna - man ska inte ropa hej när det gäller 2-årstrots förrän de är typ 4 år, tror jag. Fast jag tror det hänger mycket ihop med att Andreas är inne i en jättemammig period och bara vill hänga mej i byxbenen/bli buren, så Noah försöker väl få uppmärksamhet han med. Det funkar jättebra, kan jag meddela...

Här snöar det stillsamt och vackert. Noah är på musikklass med min man, och  jag har tagit det lugnt medan Andreas sovit middag - fast nu har han visst precis vaknat.

• southernbelle

Jag gjorde följande

smälte 75 gr smör och hällde sedan i 3 dl mjölk och lät det vara ganska varmt (åtminstonde 50 celsius eftersom jag andvände torrjäst).

Blandade ihop i en skål
    3 dl mjöl
    2 tsk bkpulver
    1 krm salt
    3 msk socker
    1 1/2 pkt torrjäst (10.5 gr)

Kläckte ner 1 ägg i smör/mjölk blandningen när jag var redo att blanda ihop allt.
    Blandade ner det i mjöl blandningen och sen blandade jag på till det var blandat. Sen hällde jag i ca 6 dl mjöl till (andvände inte nåt mått men satte tills mjöl till degen var smidig).
    Sen lät jag den jäsa i 30 min, bakade ut bullarna, lät jäsa i 40 min och sen på med ett ägg och sen in i ugnen i ca 10 min på 400 farenheit.

Glömde kardemumman men det brukar man nog oxå ha i. Jag hittade inget recept som jag gillade så jag satte ihop en mix av några och det funkade super. Hoppas det funkar bra för er med

• Trycksvärta
    southernbelle skrev 2010-01-30 17:43:12 följande:
     Kläckte ner 1 ägg i smör/mjölk blandningen när jag var redo att blanda ihop allt. Blandade ner det i mjöl blandningen och sen blandade jag på till det var blandat.
    Blanda var ordet, sa Bull!
    Tack för receptet, nu blev jag riktigt sugen...!
  • Portland

Gopmorgon! Jag missade "festen" ni hade har igar, men det klart jag staller upp i ena ringhornan. Gravidlappar, amningslappar, "efter"lappar- you pick!

Maella. jag har ocksa karpaltunnelsyndrom. Med Calle fick jag det i vecka 36, med denna graviditet fick jag det i vecka 6... Jag sover med skenor men jag tycker att det hjalper marginellt. Gar till kiropraktor men jag tycker dessvarre att det ocksa enbart hjalper marginellt. Det ar bara att gilla laget antar jag. The joys of pregnancy...

Just det har med vecka 36 vs vecka 6 galler andra saker ocksa. Typ hemorojjder och yeast infection. Nice! Sorry att jag share:ar äckliga grejer pa morgonen :o) So sagt, the joys of pregnancy...

• Nena70

Portland, jag fick "de Quervains" (också handledsseneinflammation fast tumsenorna) efter Noah. Fick steroidinjektioner (och även skena på första handleden - andra bara injektion) och det hjälpte jättebra - vet inte om det är ett alternativ när man är gravid (det är ju lokalt, men kanske ändå inte tillräckligt lokalt...)? Mina handleder blev lite skumma efter Andreas också, men inte lika illa, och nu är de nästan bra. Fast jag stod på händer igår (vad man inte gör för att roa sina barn) och det gjorde ordentligt ont.

Charly, tack för receptet - ska helt klart prova. Jag har faktiskt hjorthornssalt också - undrar om det är bättre än bakpulver på något sätt, eller om det bara är något folk använde förr i tiden som hängt med. Jag trodde förresten alltid att det hette hjortronsalt när jag var yngre. Smakar ju inte precis hjortron.

Nu sover nog båda barnen, tror jag. Mannen är och shoppar. Vi ska ha barnfri utekväll ikväll - tror det blir bowling. Minns inte när jag sist bowlade, faktiskt!

• southernbelle
    Nena70 skrev 2010-01-30 20:47:38 följande:
    Portland, jag fick "de Quervains" (också handledsseneinflammation fast tumsenorna) efter Noah. Fick steroidinjektioner (och även skena på första handleden - andra bara injektion) och det hjälpte jättebra - vet inte om det är ett alternativ när man är gravid (det är ju lokalt, men kanske ändå inte tillräckligt lokalt...)? Mina handleder blev lite skumma efter Andreas också, men inte lika illa, och nu är de nästan bra. Fast jag stod på händer igår (vad man inte gör för att roa sina barn) och det gjorde ordentligt ont. Charly, tack för receptet - ska helt klart prova. Jag har faktiskt hjorthornssalt också - undrar om det är bättre än bakpulver på något sätt, eller om det bara är något folk använde förr i tiden som hängt med. Jag trodde förresten alltid att det hette hjortronsalt när jag var yngre. Smakar ju inte precis hjortron. Nu sover nog båda barnen, tror jag. Mannen är och shoppar. Vi ska ha barnfri utekväll ikväll - tror det blir bowling. Minns inte när jag sist bowlade, faktiskt!
    Nä det vore ju lite konstigt om det smakade hjortron med tanke på att det egentligen heter hjortHornsalt och är gjort av en blandninga av ammoniumvätekarbonat och ammoniumkarbama (jobbiga ord)
    Tror du kan skippa det i receptet, jag har aldrig andvänt det i mina semlor och dom har jäst bra ändå.
  • Trycksvärta

Hjorthornssalt har man väl i bakverk som ska vara lätta och spröda, som drömmar till exempel. Gör man semlor som ovanstående så blir de som en vetedeg ungefär, sprött nog för mig tycker jag. Men måste man ha bakpulver i när man har jäst?

Svar på tråden USA tråden!